BMW ConnectedDrive - zawsze online

Informacja o korkach, samochód działający jako hotspot, dostęp online do bazy z utworami, możliwość korzystania z szeregu aplikacji - od lipca każde BMW to potrafi

BMW X5 po raz trzeci | Galeria

Modele BMW dostępne w Polsce od lipca 2013, w tym wszystkie piątki po liftingu, będą mogły być wyposażone w nowy system ConnectedDrive. Na czym polega różnica w stosunku do dotychczasowego? W samochodzie wbudowano na stałe kartę SIM, która zapewnia stały, szybki dostęp do internetu i w każdej chwili pozwala na wykupienie dostępu do użytecznych usług. Wystarczy stworzyć konto na stronie internetowej, dodać swój samochód (podajemy numer VIN) i już aplikacje w naszym BMW mogą być zarządzane poprzez stronę z komputera domowego, smartfona, lub bezpośrednio z poziomu auta. W zależności od potrzeb w każdej chwili i niemal wszędzie można wykupić dostęp do nowych funkcji. A co oferuje nowy ConnectedDrive?

Na wszelki wypadek

Funkcja Emergency Call to powiadomienie o wypadku odpowiednich służb. System wysyła zawiadomienie o dokładnej lokalizacji samochodu, ilości osób w aucie (czujniki pasów bezpieczeństwa) i powadze zdarzenia (na podstawie stopnia napełnienia odpalonych poduszek powietrznych). Usługa jest płatna, ale jednorazowo. Po jej wykupieniu będzie aktywna dożywotnio. Od 2015 roku ta usługa będzie oferowana w standardzie.

Omijaj korki

Usługa RTTI (Real Time Traffic Information) to usługa informująca o korkach w czasie rzeczywistym, zintegrowana z nawigacją. Po jej aktywowaniu ulice i drogi na mapie nawigacji podświetlane są na zielono, żółto lub czerwono, w zależności od natężenia ruchu. Kolorem czarnym zaznaczono drogi zamknięte dla ruchu. Nawigacja oferuje opcję omijania korków, wystarczy, że zaakceptujemy nową trasę.

Skąd BMW wie, gdzie są korki? Te dane są pozyskiwane od operatorów sieci komórkowych. Na podstawie położenia kart SIM w telefonach dane przetwarzane są przez odpowiedni algorytm. Jak to działa w praktyce? Poza miastem całkiem dobrze. BMW obiecuje, że dane są aktualizowane co 90-180 sekund. I rzeczywiście obserwując powiększający się korek na jednej z autostrad w okolicach Monachium, czas reakcji jest adekwatny do deklarowanego. Niestety system nie jest jeszcze doskonały. Podczas jazd testowych natrafiliśmy na mały korek (jadący 5-20 km/h) na odcinku kilkuset metrów. Naszym zdaniem RTTI powinien zaznaczyć ten odcinek na żółto, co jednak się nie stało. Droga była uznana za w pełni przejezdną. Niestety nie mieliśmy możliwości testów RTTI w warunkach miejskich.

Dowiedz się gdzie jesteś

Kolejną usługą dostępną w ramach ConnectedDrive jest Consierge. Jest to dostęp do infolinii BMW, gdzie osobiści asystenci odpowiedzą na (niemal) każde pytanie kierowcy. Może to być pomoc w znalezieniu drogi (gdyby nawigacja okazała się niewystarczająca), informacja na temat obiektu znajdującego się w pobliżu, albo pomoc w znalezieniu np. chińskiej restauracji w pobliżu, jeśli akurat mamy ochotę na kuchnię dalekowschodnią. Rozmawiać możemy po angielsku, niemiecku, francusku, czy hiszpańsku, ale BMW obiecuje, że nasz język wkrótce także będzie dostępny.

Słuchaj czego chcesz

BMW ConnectedDrive oferuje dostęp do szeregu aplikacji, w tym do ogromnej bazy muzycznej zawierającej 12 mln utworów. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę artystę, a następnie wybrać album, lub pojedynczą piosenkę. Jeśli nie ma jej w pamięci ConnectedDrive, zostanie ona ściągnięta i zapisana w pamięci komputera. Jeśli nie mamy ochoty na jednego wykonawcę możemy włączyć jeden z 250 przygotowanych kanałów muzycznych, lub stację radiową online. Kierowca może tworzyć własne playlisty, które są przechowywane w pamięci auta, lub aplikacji (rara.com -  dostępna w BMW ConnectedDrive).

Gusta muzyczne są różne i pozostali pasażerowie nie muszą być skazani na wybór kierowcy. ConnectedDrive czyni z BMW hotspot, który potrafi obsługiwać do ośmiu urządzeń jednocześnie. Każdy zatem może skorzystać z dostępnych aplikacji, lub przeszukiwać zasoby sieci.

Kiedy chcesz, na ile potrzebujesz

Każde BMW wyposażone w kartę SIM systemu ConnectedDrive może zostać doposażone w odpowiednie aplikacje w dowolnym momencie, nawet po kilku latach przez kolejnego właściciela. Nie jest konieczna żadna wizyta w serwisie, a jedynie założenie konta i opłacenie pożądanej usługi za pomocą karty kredytowej. Tak więc, jeśli kupimy używane BMW wyposażone w ConnectedDrive, którego właściciel nie korzystał z żadnych usług, to w każdej chwili będziemy mogli to zmienić. Dostęp do poszczególnych usług jest czasowy. W zależności od potrzeb możemy kupić dostęp np. na miesiąc, rok, lub 3 lata. Jeśli więc planujemy urlop, możemy skorzystać czasowo z RTTI oraz osobistego asystenta (consierge).

W Niemczech dostęp do poszczególnych aplikacji kosztuje od 10 euro. Polskie ceny jeszcze nie są znane.

Przyszłość w telefonie

Samochody elektryczne BMW i (miejski i3 pojawi się na rynku jeszcze w tym roku, sportowy i8 w późniejszym terminie) będą mogły być obsługiwane poprzez aplikację z poziomu smartfona. Na jego ekranie będzie można sprawdzić stan naładowania akumulatorów, zdalnie zlecić autu nagrzanie lub schłodzenie wnętrza, a także na bieżąco monitorować zasięg i to w zależności od trybu jazdy (comfort, eco pro, eco pro+). Na mapie będą wyświetlane najbliższe stacje ładowania z informacją, czy są tam wolne stanowiska.

Aplikacja pozwoli także na zaplanowanie drogi uwzględniając lokalny transport. Auto będzie można zostawić na wskazanym lub wybranym parkingu i dalej podróżować transportem miejskim, lub nawet pieszo, jeśli wybrana destynacja tego wymaga. Po opuszczeniu samochodu, za nawigację będzie służyć smartfon z aplikacją BMW i ConnectedDrive.

Highly Automated Drive

Przy okazji prezentacji systemu ConnectedDrive, BMW pokazało Highly Automated Drive, system opracowany wspólnie z firmą Continental, będący czymś pomiędzy inteligentnym tempomatem, a "autonomem", samochodem potrafiących jeździć samodzielnie po zadanej trasie. BMW z systemem "HAD" potrafi przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu, dostosowywać się do ruchu (jak inteligentny tempomat) i ograniczeń prędkości (wykorzystując system sczytywania znaków). Nowością jest możliwość zmian pasów ruchu i co za tym idzie wyprzedzania wolniej jadących samochodów. System widzi ruch i zajmuje w miarę możliwości prawy pas, z innych korzystając jedynie przy większym natężeniu.

Na razie Highly Automated Drive jest w fazie testów. Poza tym bezproblemowo radzi sobie jedynie w warunkach autostradowych. Najbardziej skomplikowanym manewrem jest samodzielne pokonanie skrzyżowania dwóch autostrad.

System BMW powinien być gotowy pod koniec 2014 roku. Przeszkodą we wdrożeniu go w samochodach seryjnych w obecnej fazie są kwestie prawne - kto ponosi odpowiedzialność w razie kolizji. Jak tylko powstaną odpowiednie akty prawne, auta z podobnymi systemami pojawią się w salonach sprzedaży.

Sprawdź ile kosztuje nowe BMW

Więcej o:
Copyright © Agora SA