Samochód marzeń | BMW e30 - Modyfikacje

BMW E30 mimo, że kupione od kolegi, było w fatalnym stanie. Wcześniejsze przeróbki domorosłych mechaników nie dość, że nie poprawiły właściwości jezdnych auta, to na dodatek pogorszyły osiągi silnika. Jakie modyfikacje były konieczne?

Pierwszy odcinek nowej serii programu „Samochód marzeń - kup i zrób” już za nami. Jego bohaterem było kultowe BMW e30 w, jak wszyscy widzowie mogli sami się przekonać, opłakanym stanie. Prowadzącemu program Adamowi Klimkowi z Motoricus.com brakowało tchu, aby wymienić wszystkie usterki i zniszczenie konieczne do naprawy. Głównym wyzwaniem było doprowadzenie pojazdu do stanu umożliwiającego bezpieczną i komfortową jego eksploatację oraz przywrócenie najbardziej zbliżonej do oryginału postaci.

Lista wszystkich czynności wykonanych podczas renowacji tego BMW jest wyjątkowo długa. Wymieńmy zatem choć te najważniejsze.

Zacznijmy od wnętrza

Najbardziej zauważalną ingerencją we wnętrze były zegary zaadoptowane z modelu M Power oraz wskaźnik pomiaru ciśnienia oleju umieszczony na przednim, lewym słupku przedniej szyby. Zegary nie działały i pełniły wyłącznie funkcję wątpliwej urody atrapy. W parze z rzeczonym czujnikiem wyglądały wręcz śmiesznie i z pewnością zamiar twórcy tego dzieła, polegający na dodaniu sportowego charakteru spalił na panewce.


BMW Zagato Coupe | Galeria

Czujnik ciśnienia został usunięty i zamontowano nowe maskownice słupków. Zegary również trafiły do kosza i zastąpiły je estetyczne oryginały. Oczywiście nie nowe, ale używane w dobrym stanie i co najważniejsze działające.

Z wnętrza ktoś usunął podsufitkę i można przypuszczać, że sprawcy chodziło o nadanie sportowej surowości. Nie zastanawiał się jednak nad tym, że jej ponowne zamontowanie wymaga dużego wysiłku polegającego m. in. na wyjęciu szyb. Adam Klimek z Motoricus.com dla dobra sprawy podjął to wyzwanie i podsufitka trafiła na swoje miejsce. To z jednej strony ważny detal estetyczny, ale też obniżający poziom hałasu.

Aby dopełnić renowacji wnętrza w szpecących dziurach na tylnej półce zamontowane zostały  głośniki a na konsoli oryginalne z tego modelu radio z odtwarzaczem kaset. No ale w tamtych czasach, gdy model został wyprodukowany nie było mowy o CD czy mp3!

Mechanika i silnik

Egzemplarz tego BMW był tak przerabiany, aby mógł brać udział w zawodach w drifcie. Dlatego zupełnie zablokowany został dyferencjał, co oczywiście uniemożliwiało normalną jazdę.
W zawieszeniu wstawiono obniżone sprężyny a funkcję układu wydechu spełniały nieudolnie pospawane kawałki rur. Aby samochód faktycznie mógł brać udział w takich zawodach musi być bardzo profesjonalnie do tego przygotowany, co wiąże się także bardzo wysokimi kosztami. Wszystkie przeróbki w tym egzemplarzu pochodziły natomiast spod strzechy. W największe zdumienie wprawił wszystkich przewód paliwowy łączący zbiorniki zrobiony z węża ogrodowego! Wszystkie te elementy i szereg pozostałych z amortyzatorami, klockami hamulcowymi i oponami włącznie zostały wymienione.


BMw Zagato Roadster | Galeria

Silnik poddany został dogłębnemu uszczelnieniu i precyzyjnej regulacji. Wymieniono połamane koło wentylatora, kopułkę i palec rozdzielacza, świece zapłonowe, przewód paliwowy oraz wszystkie płyny ustrojowe. Pokrywa zaworów została pokryta specjalnym lakierem żaroodpornym, co dodało jej rasowego wyglądu.

Dodatkową zmianą, którą zafundował właścicielowi BMW Adam Klimek z Motoricus.com było zamontowanie nowego mechanizmu zmiany biegów tzw. short shifter. Dzięki niemu skok lewarka znacznie się zmniejszył i zmiana biegów stała się o wiele szybsza, precyzyjna i przez to przyjemniejsza.

Gdy Adam Klimek z Motoricus.com uporał się już z ze wszystkimi usterkami, zlikwidował efekty ingerencji pseudo tuningowców przyszedł czas na zabiegi kosmetyczno - estetyczne. Ich celem było jak najdokładniejsze przybliżenie wyglądu auta do oryginału. Zamontowane zostały m. in. nowe emblematy BMW, listwy ozdobne, tylne lampy, gałka zmiany biegów, nowe dywaniki a w bagażniku swoje miejsce znalazł oryginalny zestaw narzędziowy.

Po ustawieniu geometrii kół, dokładnym wyczyszczeniu wnętrza i wypolerowaniu lakieru BMW e30 trafiło w ręce właściciela. Trudno się było dziwić, że ten nie mógł wyjść z zachwytu i zaczął podejrzewać, że to nie jest jego auto.

A oto dokładna lista wymienionych elementów, czynności serwisowych oraz ich koszt:

Koszt części

Silnik
Korek miski olejowej - 7,88zł
Przewód paliwowy - 203,82zł
Koło wentylatora - 37,45zł
Świece zapłonowe - 6szt. 66,42zł
Kopułka aparatu zapłonowego - 93,15zł
Palec rozdzielacza - 21,40zł

Zawieszenie
Zestaw Sprężyn i amortyzatorów - 658,90zł
Łożysko tylnego koła - 117,62zł
Łączniki stabilizatora - 2szt 113,41zł  
Gumy stabilizatora - 2szt 42,68zł  
Piasta tylnego koła - 268,19zł    
Osłony amortyzatorów + odboje - 41,30zł
Półosie - 1szt 150zł
Felgi aluminiowe - 300zł

Wnętrze
Tunel środkowy + konsola - 50zł
Zegary - 80zł
Podsufitka - 80zł
Maskownice słupków A - 10zł
Głośniki + kostka - 190zł
Zestaw narzędzi BMW - 80zł

Pozostałe części
Klocki hamulcowe - 84,94zł
Dyferencjał - 250zł
Tłumik - 235,99zł
Emblemat BMW - 129,47zł
Emblemat BMW - 111,75złł
Gałka zmiany biegów - 74,48zł
Olej 75W90 - 25,01zł
Olej 10W40 5L - 69,00 zł
Dywaniki - 1szt 39,00zł
Short shifter - 148,79zł
Uszczelka pokrywy zaworów - 80,10zł
Uszczelka korka - 1,99zł
Uszczelniacz skrzyni biegów - 33,91zł
Uszczelniacz wału napędowego - 65,05zł
Uszczelka dekla mostu - 14,30zł
Wieszak tłumika - 11,05zł
Naklejki na dekielki felg - 20,20zł
Filtr oleju - 18,34zł
Osłony przekładni kierowniczej - 19,68zł
Tuleje tylnej belki - 139,21zł
Listwy ozdobne - 150zł
Lampy tylne - 50zł
Zbiornik na płyn do spryskiwaczy - 30zł
Opony - 1080zł
Półosie- 150zł
SUMA: 5579,42

Koszt robocizny
Regulacja zaworów - 180zł
Malowanie pokrywy zaworów - 45zł
Wymiana świat, kopułki, palca - 100zł
Wymiana koła wentylatora - 50zł
Wymiana sprężyn i amortyzatorów - 520zł
Wymiana gum i łączników stabilizatora - 130zł
Wymiana końcówki i osłon przekładni - 150zł
Zdjęcie i montaż belki tylnej - 250zł
Wymiana tulei belki - 130zł
Wymiana dyferencjału - 65zł
Wymiana półosi - 130zł
Wymiana łożyska i piasty tył - 150zł
Dorobienie przewodów hamulcowych tył - 100zł
Wymiana klocków hamulcowych przód - 60zł
Wymiana płynu hamulcowego i odpowietrzenie układu - 130zł
Wymiana rurki paliwowej - 130zł
Wymiana uszczelki skrzyni i wału napędowego - 300zł
Montaż short shiftera - 130zł
Wymiana oleju - 40zł
Demontaż układu wydechowego i montaż tłumika - 250zł
Montaż opony - 150zł
Demontaż/montaż szyb - 180zł
Montaż podsufitki - 180zł
Montaż głośników i radia - 60zł
Demontaż/montaż osłon na słupki A/ konsoli centralnej - 130zł
Montaż listew - 60zł
Wymiana lamp tył - 60zł
Geometria - 80zł
Naprawa mocowania alternatora - 180zł

SUMA 4,120zł

Źródło: Motoricus.com

ZOBACZ TAKŻE:

BMW 320i za jednego dolara

G-Power M5 Hurricane RRs - mocniejszych nie ma

Fabryczni tunerzy | BMW M

Więcej o:
Komentarze (10)
Samochód marzeń | BMW e30 - Modyfikacje
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 13 razy -3

    10 tysięcy na reanimację takiego trupa? Jedyne, co warto było zrobić z tym samochodem, to oddać go w ręce Petera Stormare'a ze starych reklam VW:
    - What time is it?
    - It's time to unpimp teh auto!
    www.youtube.com/watch?v=W_Z68cFrif4

  • Gość: m

    Oceniono 14 razy -10

    Lepiej kupić zadbane Polo z 2003 za 15 tys..zł jak ja ;-) Ani nie trupa 20 letniego ani nie nówkę za 50 tysięcy ;-) Mam super autko i 35 tys.zł w kieszeni Hehe ;-)

  • Gość: jp

    Oceniono 5 razy 3

    najbardziej podobałmi sie "zeszperowany na 100% most". Wielu idiotów od tych i e36 ueważa że takie "szpery" to dobra rzecz. W ogóle nazwanie tego czegoś cobyłow programie DRIFTOWOZEM, to niezłu kabaret. Najbardziej driftowy był brak podsufitki hehehe

  • Gość: adam klimek z motoricus.com

    Oceniono 8 razy 4

    za mało ku.....wa! Ku.....wa! Już częściej się nie dało wstawić Adam Klimek z Motoricus.com???????

  • Gość: BMW

    Oceniono 1 raz 1

    No i oczywiście już odezwali się specjaliści od VW itp. sami szczęsliwi posiadacze niezawodnych aut,którymi jeżdzą bez żadnych napraw, aż nie zajeżdżą auta hehe Pozdro

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX