Samochód marzeń | BMW e30 - Modyfikacje

BMW E30 mimo, że kupione od kolegi, było w fatalnym stanie. Wcześniejsze przeróbki domorosłych mechaników nie dość, że nie poprawiły właściwości jezdnych auta, to na dodatek pogorszyły osiągi silnika. Jakie modyfikacje były konieczne?

Pierwszy odcinek nowej serii programu "Samochód marzeń - kup i zrób" już za nami. Jego bohaterem było kultowe BMW e30 w, jak wszyscy widzowie mogli sami się przekonać, opłakanym stanie. Prowadzącemu program Adamowi Klimkowi z Motoricus.com brakowało tchu, aby wymienić wszystkie usterki i zniszczenie konieczne do naprawy. Głównym wyzwaniem było doprowadzenie pojazdu do stanu umożliwiającego bezpieczną i komfortową jego eksploatację oraz przywrócenie najbardziej zbliżonej do oryginału postaci.

Lista wszystkich czynności wykonanych podczas renowacji tego BMW jest wyjątkowo długa. Wymieńmy zatem choć te najważniejsze.

Zacznijmy od wnętrza

Najbardziej zauważalną ingerencją we wnętrze były zegary zaadoptowane z modelu M Power oraz wskaźnik pomiaru ciśnienia oleju umieszczony na przednim, lewym słupku przedniej szyby. Zegary nie działały i pełniły wyłącznie funkcję wątpliwej urody atrapy. W parze z rzeczonym czujnikiem wyglądały wręcz śmiesznie i z pewnością zamiar twórcy tego dzieła, polegający na dodaniu sportowego charakteru spalił na panewce.

BMW Zagato Coupe | Galeria

Czujnik ciśnienia został usunięty i zamontowano nowe maskownice słupków. Zegary również trafiły do kosza i zastąpiły je estetyczne oryginały. Oczywiście nie nowe, ale używane w dobrym stanie i co najważniejsze działające.

Z wnętrza ktoś usunął podsufitkę i można przypuszczać, że sprawcy chodziło o nadanie sportowej surowości. Nie zastanawiał się jednak nad tym, że jej ponowne zamontowanie wymaga dużego wysiłku polegającego m. in. na wyjęciu szyb. Adam Klimek z Motoricus.com dla dobra sprawy podjął to wyzwanie i podsufitka trafiła na swoje miejsce. To z jednej strony ważny detal estetyczny, ale też obniżający poziom hałasu.

Aby dopełnić renowacji wnętrza w szpecących dziurach na tylnej półce zamontowane zostały  głośniki a na konsoli oryginalne z tego modelu radio z odtwarzaczem kaset. No ale w tamtych czasach, gdy model został wyprodukowany nie było mowy o CD czy mp3!

Mechanika i silnik

Egzemplarz tego BMW był tak przerabiany, aby mógł brać udział w zawodach w drifcie. Dlatego zupełnie zablokowany został dyferencjał, co oczywiście uniemożliwiało normalną jazdę. W zawieszeniu wstawiono obniżone sprężyny a funkcję układu wydechu spełniały nieudolnie pospawane kawałki rur. Aby samochód faktycznie mógł brać udział w takich zawodach musi być bardzo profesjonalnie do tego przygotowany, co wiąże się także bardzo wysokimi kosztami. Wszystkie przeróbki w tym egzemplarzu pochodziły natomiast spod strzechy. W największe zdumienie wprawił wszystkich przewód paliwowy łączący zbiorniki zrobiony z węża ogrodowego! Wszystkie te elementy i szereg pozostałych z amortyzatorami, klockami hamulcowymi i oponami włącznie zostały wymienione.

BMw Zagato Roadster | Galeria

Silnik poddany został dogłębnemu uszczelnieniu i precyzyjnej regulacji. Wymieniono połamane koło wentylatora, kopułkę i palec rozdzielacza, świece zapłonowe, przewód paliwowy oraz wszystkie płyny ustrojowe. Pokrywa zaworów została pokryta specjalnym lakierem żaroodpornym, co dodało jej rasowego wyglądu.

Dodatkową zmianą, którą zafundował właścicielowi BMW Adam Klimek z Motoricus.com było zamontowanie nowego mechanizmu zmiany biegów tzw. short shifter. Dzięki niemu skok lewarka znacznie się zmniejszył i zmiana biegów stała się o wiele szybsza, precyzyjna i przez to przyjemniejsza.

Gdy Adam Klimek z Motoricus.com uporał się już z ze wszystkimi usterkami, zlikwidował efekty ingerencji pseudo tuningowców przyszedł czas na zabiegi kosmetyczno - estetyczne. Ich celem było jak najdokładniejsze przybliżenie wyglądu auta do oryginału. Zamontowane zostały m. in. nowe emblematy BMW, listwy ozdobne, tylne lampy, gałka zmiany biegów, nowe dywaniki a w bagażniku swoje miejsce znalazł oryginalny zestaw narzędziowy.

Po ustawieniu geometrii kół, dokładnym wyczyszczeniu wnętrza i wypolerowaniu lakieru BMW e30 trafiło w ręce właściciela. Trudno się było dziwić, że ten nie mógł wyjść z zachwytu i zaczął podejrzewać, że to nie jest jego auto.

A oto dokładna lista wymienionych elementów, czynności serwisowych oraz ich koszt:

Koszt części

Silnik Korek miski olejowej - 7,88zł Przewód paliwowy - 203,82zł Koło wentylatora - 37,45zł Świece zapłonowe - 6szt. 66,42zł Kopułka aparatu zapłonowego - 93,15zł Palec rozdzielacza - 21,40zł

Zawieszenie Zestaw Sprężyn i amortyzatorów - 658,90zł Łożysko tylnego koła - 117,62zł Łączniki stabilizatora - 2szt 113,41zł Gumy stabilizatora - 2szt 42,68zł Piasta tylnego koła - 268,19zł Osłony amortyzatorów + odboje - 41,30zł Półosie - 1szt 150zł Felgi aluminiowe - 300zł

Wnętrze Tunel środkowy + konsola - 50zł Zegary - 80zł Podsufitka - 80zł Maskownice słupków A - 10zł Głośniki + kostka - 190zł Zestaw narzędzi BMW - 80zł

Pozostałe części Klocki hamulcowe - 84,94zł Dyferencjał - 250zł Tłumik - 235,99zł Emblemat BMW - 129,47zł Emblemat BMW - 111,75złł Gałka zmiany biegów - 74,48zł Olej 75W90 - 25,01zł Olej 10W40 5L - 69,00 zł Dywaniki - 1szt 39,00zł Short shifter - 148,79zł Uszczelka pokrywy zaworów - 80,10zł Uszczelka korka - 1,99zł Uszczelniacz skrzyni biegów - 33,91zł Uszczelniacz wału napędowego - 65,05zł Uszczelka dekla mostu - 14,30zł Wieszak tłumika - 11,05zł Naklejki na dekielki felg - 20,20zł Filtr oleju - 18,34zł Osłony przekładni kierowniczej - 19,68zł Tuleje tylnej belki - 139,21zł Listwy ozdobne - 150zł Lampy tylne - 50zł Zbiornik na płyn do spryskiwaczy - 30zł Opony - 1080zł Półosie- 150zł SUMA: 5579,42

Koszt robocizny Regulacja zaworów - 180zł Malowanie pokrywy zaworów - 45zł Wymiana świat, kopułki, palca - 100zł Wymiana koła wentylatora - 50zł Wymiana sprężyn i amortyzatorów - 520zł Wymiana gum i łączników stabilizatora - 130zł Wymiana końcówki i osłon przekładni - 150zł Zdjęcie i montaż belki tylnej - 250zł Wymiana tulei belki - 130zł Wymiana dyferencjału - 65zł Wymiana półosi - 130zł Wymiana łożyska i piasty tył - 150zł Dorobienie przewodów hamulcowych tył - 100zł Wymiana klocków hamulcowych przód - 60zł Wymiana płynu hamulcowego i odpowietrzenie układu - 130zł Wymiana rurki paliwowej - 130zł Wymiana uszczelki skrzyni i wału napędowego - 300zł Montaż short shiftera - 130zł Wymiana oleju - 40zł Demontaż układu wydechowego i montaż tłumika - 250zł Montaż opony - 150zł Demontaż/montaż szyb - 180zł Montaż podsufitki - 180zł Montaż głośników i radia - 60zł Demontaż/montaż osłon na słupki A/ konsoli centralnej - 130zł Montaż listew - 60zł Wymiana lamp tył - 60zł Geometria - 80zł Naprawa mocowania alternatora - 180zł

SUMA 4,120zł

Źródło: Motoricus.com

ZOBACZ TAKŻE:

BMW 320i za jednego dolara

G-Power M5 Hurricane RRs - mocniejszych nie ma

Fabryczni tunerzy | BMW M

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.