Partnerem serwisu jest Lanxess

Gazeta.pl > Moto >  Lanxess

Największe opony na świecie

Juliusz Szalek
23.10.2012 18:07
A A A Drukuj
Michelin XDR 59/80 R 63

Michelin XDR 59/80 R 63 (Michelin)

Ma ponad 4 metry wysokości, 1,5 metra szerokości i waży 5,3 tony. Wbrew pozorom to nie betonowy sarkofag. To największa opona na świecie - Michelin XDR 59/80 R 63. Czy da się ją założyć do osobówki?
Sprawdź, ile można zaoszczędzić kupując właściwe opony

63-calowa opona została stworzona na potrzeby największego na świecie wozidła, czyli gigantycznej wywrotki. Może przyjąć niewiarygodne obciążenie 100 ton. Jak deklaruje producent, jej żywotność została dodatkowo wydłużona o 25% w porównaniu z oponą XKD1. Pomaga to zredukować koszty i zwiększyć produktywność.

No właśnie koszty. Ile trzeba zapłacić za to cudo? Cena w przypadku takiej opony wymaga specjalnych negocjacji. Przecież nie kupuje się jej codziennie. Pewne jest, że mniejsza, bo zaledwie 57-calowa i starsza siostra XKD1, kosztuje około 350 tys. zł. Większa o kilka rozmiarów z pewnością warta jest niemałą fortunę. Ma to swoje uzasadnienie. XKD1 stosuje się bowiem, do największych wodzideł przemysłowych, czyli największych wywrotek świata, które na swoje barki potrafią zabrać powyżej 300 ton ładunku.

Do budowy opony giganta użyto 890 kilogramów stali, która wystarczyłaby do złożenia dwóch małych samochodów, 3850 kilogramów gumy, z której można byłoby wyprodukować ponad 600 opon do samochodów osobowych.

Może nie tak duże, ale jeszcze bardziej wymagające są opony do samolotów. Tam nie liczy się przebieg, ale odporność opony na niskie i wysokie temperatury. Opona w samolocie musi przecież znieść błyskawiczną zmianę temperatury z -45°C do nawet 100 stopni powyżej zera. Na tym nie koniec nowe opony do samolotów muszą też być ekologiczne. Co to oznacza? Opona musi być po prostu lżejsza. Wyspecjalizował się w tym Michalin, który dostarcza opony radialne Air X NZG (Near Zero Growth) do samolotów Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) oraz nowego A380.


Czym różnią się opony klasy A i F | Poradnik

Zejdźmy jednak na ziemię. Jakie największe opony można wykorzystać w samochodach osobowych? Jeszcze kilka lat temu najpopularniejszy rozmiar opony to R14. Dzisiaj rozmiar R16 to jeden z najpopularniejszych. Dlaczego tak się dzieje, że produkuje się coraz większe opony? Przede wszystkim to kwestia technologii, po drugie wymagań, jakie stawiają przed oponami nowoczesne samochody. Te są coraz mocniejsze, coraz szybsze i (niestety) cięższe. Opona musi przyjmować na siebie coraz większe obciążenia, a przy tym wszystkim coraz lepiej spisywać się w różnych warunkach atmosferycznych. Ba, musi także coraz lepiej hamować.

Czasy się zmieniają i już dzisiaj rozmiarem, na który klienci nie reagują ze zdziwieniem jest R19. Są większe? Owszem, ale stosowane w tuningu. Bez problemów można znaleźć, więc opony R22 czy R24. Totalne ekstremum to R28, które nie wiedzieć czemu są ulubionym rozmiarem tunerów Hummera. Większe opony zarezerwowane są już raczej do samochodów ciężarowych, maszyn budowlanych i pojazdów specjalnych.

A jak czytać rozmiar opony?

R w rozmiarze opony to nie jej średnica, a średnia osadzenia wyrażona w calach. Dlaczego nie w milimetrach? Bo także w calach wyrażona jest średnica felgi.

Zdarzają się jednak przypadki, gdy średnicę felg liczymy w milimetrach. Na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku, Michelin opracował TRX - opony instalowane seryjnie w BMW serii 7, Peugeot 604 , Renault R30 w których średnica felgi była wyrażona właśnie w milimetrach 315mm, 340mm, 365 mm, 390 mm lub 415 mm. W takim wypadku oznaczenie rozmiaru przyjmowało postać 220/55 R 390.

Jak znaleźć, zatem średnicę zewnętrzną opony? To oczywiście wysokość liczona od ziemi do górnej krawędzi opony wyrażona w milimetrach, ale nigdy niepodana na oponie bezpośrednio. Możemy ją sobie sami obliczyć w oparciu o poniższy wzór.

d=dr+2*h=dr+2*Sn*ar gdzie:

d - średnica zewnętrzna opony
dr - nominalna średnica felgi
h - wysokość przekroju opony
Sn - nominalna szerokość przekroju opony
ar - wysokość profilu

Dla przykładu, spróbujmy obliczyć średnicę zewnętrzną dla rozmiaru 195/65 R15
dr=15 * 2,54
Sn=195
ar=0,65
d= 381+2*195*0,65 = 634,55 mm.

Średnica zewnętrzna opony dla rozmiaru opony 195/65R15 to 634,5 mm

ZOBACZ TAKŻE:

Konkurs | Spal gumę i wygraj 2000 zł.

Pięć sposobów na oszczędzanie paliwa

Testowaliśmy nowe opony Nokian - na... lato

Opony zimowe obowiązkowe?

Komentarze (1)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Ildefons

    0

    Szacun rozmiar gumki na fotce
    <a href="http://pvv.pl/298" target="_blank" rel="nofollow">Wygraj gadżety od Mitsubishi. Nakręć film w WRC3</a>

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Czy zaopatrzyłeś się już w odblaski?

  • 30%

    Mieszkam w mieście, moja rodzina ich nie potrzebuje (146)

  • 28%

    Stać mnie na mandat 500 zł (137)

  • 26%

    Tak, mam już od dawna, dla siebie i rodziny (127)

  • 16%

    Nie, jeszcze nie mam, ale planuję kupić (80)

Liczba oddanych głosów: 490