VW Golf | Auto dekady

Pospolite też może być kultowe. Udowodnił to Golf, który niczym szczególnym się nie wyróżnił. Uznany za króla segmentu aut kompaktowych, choć czuje oddech na plecach, o swoją pozycję może być spokojny. Jak długo?

Auto poprzedniej dekady - Ford Mustang

Nasz kolejny bohater, Volkswagen Golf, nie dawał poczucia wolności w takim metaforycznym sensie jak Ford. Zresztą trudno powiedzieć, co takiego szczególnego daje nam niemiecki kompakt, ale od długiego czasu i z wielu względów uchodzi za króla kompaktów.

Zastąpił Garbusa, już dawno przegonił go pod względem wielkości produkcji i nigdy niczym szczególnym się nie wyróżniał, choć od zawsze stawiany jest jako wzór. Niczego nie robi nadzwyczaj dobrze, ale też trudno jest mu zarzucić cokolwiek. Nudny, poprawny? Ale taka jest niemiecka motoryzacja, a Golf jest tym, czego potrzebuje przeciętny kierowca. Jest kompetentnym, godnym zaufania i niezawodnym samochodem dla każdego. A że każda następna generacja wygląda tak jak poprzednia? Na osłodę mamy przecież model GTI, czyli Golfa, który w sportowych trampkach szybko biega. W przypadku wersji R32 nawet bardzo szybko.

Golf to tajemnica - jest wszędzie (to jeden z najpopularniejszych aut Europy), ale nikomu jeszcze nie udało się go skopiować (choć wszyscy próbują), więc właściwie jest niepowtarzalny i nieuchwytny. Nie dał światu niczego szczególnego, ale gdyby nie on, motoryzacyjna rzeczywistość byłaby zdecydowanie uboższa. Zapewne podoba ci się szósta generacja Golfa, która teraz kusi klientów w salonach, ale pewnie nie odróżniasz jej od piątej. Zgadza się? Taki właśnie jest Volkswagen Golf - pełen sprzeczności, a jednak tak bardzo spójny i wyznaczający może nie trendy ale z pewnością standardy.

Więcej o Golfach używanych - VW Golf III (1991 - 1999), VW Golf V (2003 - 2008)


Auto następnej dekady - Mercedes E Klasy

Golf doczekał się wielu odmian, wielu wersji nadwoziowych. Jest obiektem westchnień dla wielu fanatyków marki. Obecny jest niemal na wszystkich kontynentach i pewnie długo jeszcze to się nie zmieni.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

KONKURS | Wygraj komplet opon zimowych

Rekord prędkości do dziś aktualny - 1973

Produkujemy opony na licencji. Kto nie pamięta Uniroyali?

Więcej o: