Gazeta.pl > Moto >  SprzedazowyContinental

Pierwszy polski samochód - 1927

Filip Otto
12.10.2011
A A A Drukuj
Rodzina prezydenta Mościckiego w CWS T1

Rodzina prezydenta Mościckiego w CWS T1 (CWS T1)

W przedwojennej Polsce nie brakowało pasjonatów i wybitnych inżynierów. To właśnie dzięki nim możemy pochwalić się prostym, ale zarazem genialnym samochodem CWS T-1

Gdy już mieliśmy znaki drogowe, kodeks i kategorie prawa jazdy, przyszedł czas na samochody. Pierwsze polskie auto zadebiutowało w 1927 roku. Produkowane było w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Na tę cześć auto nazwano CWS T-1. Przez cztery lata powstało około 800 sztuk tego modelu. Większość z nich (około 500) to modele osobowe w różnych wersjach nadwoziowych (m.in., dwudrzwiowa, zamknięta berlina, czterodrzwiowe, otwarte torpedo i 7-osobowa, zamknięta kareta), a pozostałe to wersja dostawcza.


Kolejna dekada - rozpęd dzięki licencjom

CWS T-1 może i miał mało wymyślną nazwę, ale z technologicznego punktu widzenia był bardzo interesujący. Jego nadwozie było drewniano-stalowe, a całe auto można było rozkręcić i skręcić za pomocą jednego klucza, ponieważ wszystkie śruby i nakrętki miały ten sam rozmiar - M10 (jedyny wyjątek w całej konstrukcji to świece zapłonowe z gwintem M18).

Co ciekawe, skrzynia biegów i układ rozrządu silnika były zbudowane z zestawu identycznych kół zębatych, co nawet w dzisiejszych czasach uważane jest za niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne. W zależności od wersji, CWS T-1 był wyposażony w benzynowy, górnozaworowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy od 45 do 61 KM, skonstruowany przez inż. Tadeusza Tańskiego.

CWS T-1 był produkowany od 1924 do 1931 roku. W ciągu 7 lat z taśm montażowych zjechało zaledwie 800 tych pojazdów. Decyzję o zakończeniu produkcji podjęto ze względu na umowę licencyjną polskiego rządu z włoskim Fiatem na produkcję tańszego modelu 508.

Choć może wydawać się to nieco dziwne, do tej pory nie pojawił się model o tak prostej i zarazem genialnej konstrukcji.

Prezydent Mościcki w CWS T1

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

KONKURS | Wygraj komplet opon zimowych

Auto dekady | Ford A

Pierwszy Polski Atlas Samochodowy - 1926

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (1882)

  • 32%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (1475)

  • 25%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (1164)

  •   3%

    Nie mam zdania (151)

Liczba oddanych głosów: 4672