Toyota Yaris | Za kierownicą

Z małymi autami jest jak z robotami kuchennymi - mają po prostu spełniać swoje zadanie. Dobrze, jeśli wywiązują się z niego bez zarzutu, a do tego potrafią coś jeszcze. Tak właśnie jest z najnowszą Toyotą Yaris, która czasem wręcz elektryzuje!

Na tle innych Toyot Yaris zawsze wyróżniał się tym, że jako jedyny (no, może z wyjątkiem Aygo, choć to produkt trzech marek) sprawiał sympatyczne wrażenie. Miał jednobryłową bąblowatą sylwetkę, a przy tym na masce widniał znaczek jednoznacznie kojarzący się z niezawodnością. I tak rzeczywiście jest. Yaris to obecnie jedno z najbardziej bezawaryjnych aut na rynku, dlatego właściciele niechętnie się z nim rozstają. (...)

Oczami kierowcy

Wiem, że są tacy, którzy lubią zegary umieszczone pośrodku deski rozdzielczej, i są też ich zdeklarowani przeciwnicy. Ja należę do tych drugich i widocznie także w Toyocie w końcu znalazła się osoba, która uznała, że znane z poprzednich dwóch generacji Yarisa rozwiązanie należy odesłać do lamusa. Niewielki „japończyk” ma (w końcu!) zegary umieszczone przed kierowcą. Dominuje wielki i bardzo czytelny prędkościomierz. (...)

Najbardziej elektryzującym elementem wnętrza „japończyka” jest dostępny za dopłatą 1900 zł system multimedialny Toyota Touch & Go. W odmianie Sol seryjnie montowany jest system Toyota Touch, w skład którego wchodzą: 6,1-calowy ekran dotykowy, radio (CD, MP3, WMA), Bluetooth, gniazdo USB (współpracujące z iPodem) i możliwość śledzenia statystyk podróży. W wersji Touch & Go dodatkowo występują: nawigacja satelitarna w języku polskim z komunikatami drogowymi, aplikacje multimedialne (SMS, prognoza pogody, Facebook) oraz kamera cofania! Co ciekawe, nawigacja małego Yarisa zintegrowana jest z Google Local Search pozwalającym znaleźć np. interesującą nas włoską restaurację. Obsługa urządzenia nie jest skomplikowana, ale nie jest też intuicyjna. W menu nawigacji przeszkadza nieco za mała klawiatura na ekranie dotykowym.

Kogo, co i jak przewieziesz?

Niewiele jest samochodów, nawet w wyższych niż Yaris segmentach, w których za ustawionym pode mnie fotelem kierowcy (odsunięty maksymalnie do tyłu) może zmieścić się pasażer. Mała Toyota mimo swoich skromnych wymiarów (3885 mm długości to najmniejszy wynik w klasie) elektryzuje przestrzenią na kolana i stopy na tylnej kanapie. (...)

Bagażnik liczy 286 l i skrywa dojazdowe koło zapasowe. Niestety, konstruktorzy Toyoty nie popisali się i po rozłożeniu asymetryczne dzielonego oparcia tylnej kanapy przy przejściu z bagażnika do kabiny powstaje schodek. Mało elektryzujące!

A co pod maską?

Mała Toyota powinna wręcz latać. 99 KM przy masie własnej wynoszącej raptem 1055 kg oznacza, że pod pedałem gazu jest sporo „prądu”. A przynajmniej być powinno. Mimo układu zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych brakuje mu momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów i tej spontaniczności przy wspinaniu się w górę obrotomierza. Silnik Yarisa jest po prostu ospały, dlatego Japończycy zafundowali mu 6-biegową skrzynię ręczną o stosunkowo krótkich przełożeniach. (...)

Jak on jeździ?

Dochodzimy do sedna. Układ jezdny małej Toyoty to jej najlepsza część. Według mnie śmiało poradziłby sobie ze znacznie wyższą mocą niż 99 KM. Już od pierwszych metrów Yaris sprawia wrażenie auta dojrzałego i pewnie „stąpającego” po jezdni. W mieście sprawdza się bardzo dobrze, nawet na 16-calowych obręczach z lekkich stopów. Owszem, jego cicho pracujące zawieszenie ma wrodzoną sztywność, jednak pojedyncze nierówności potrafi szybko „zgasić”. (...)

Hamulce, poduszki i inne

Te pierwsze powinny być skuteczniejsze. Na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h Yaris potrzebuje niewiele ponad 40 m. Podstawowa odmiana o nazwie Terra ma w swoim wyposażeniu 4 poduszki powietrzne, układy ABS, BED i BA oraz Isofix na skrajnych tylnych miejscach siedzących. Kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa kierowcy oraz system ESP (seryjne w testowanej odmianie Sol) występują w pakiecie wycenionym na 2 tys. zł.

Ile to kosztuje?

Nowy Yaris z pewnością nie należy do cenowych okazji. W przypadku auta z 5-drzwiowym nadwoziem i 99-konnym silnikiem w podstawowej odmianie Terra trzeba wyłożyć na stół 44 900 zł. W odmianie Sol (w cennikach od 52 800 zł) jest już „na bogato”. Wśród ważniejszych pozycji widnieją: system Toyota Touch, klimatyzacja manualna i zestaw Bluetooth.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: studiof8.pl

Pełen test wraz z pomiarami przeczytajcie w najnowszym wydaniu Cars Magazyn o samochodach 9/2011

ZOBACZ TAKŻE:

Nowa Toyota Yaris - PREZENTACJA I CENNIK

Nadjeżdża hybrydowy Yaris

Toyota Yaris - ogłoszenia

Więcej o: