Ariel Square Four | Square Dance

ARIEL Square Four - jedno z największych osiągnięć brytyjskiego przemysłu motocyklowego. Historia Sqariela (tak go pieszczotliwie nazwano) rozpoczęła się paradoksalnie od braku zainteresowania wśród producentów nowatorską konstrukcją znakomitego inżyniera Edwarda Turnera

Kalosz, czyli NSU 501 TS

Czterocylindrowe silniki motocyklowe były w tamtych czasach rzadkością, taką liczbę cylindrów stosowało bardzo niewiele firm. Stosowanie silnika czterocylindrowego w pojeździe z założenia tańszym, jakim był motocykl, powodowało znaczny wzrost ceny w zamian, w zasadzie, za spokojniejszą pracę jednostki napędowej i być może większy prestiż.

Największą jednak przeszkodą w użyciu silnika czterocylindrowego były jego wymiary. Zupełną rewelacją techniczną okazało się opracowane przez Turnera ułożenie cylindrów "w kwadrat". Mówiąc w skrócie, przeciął czterocylindrowy silnik na pół i umieścił cztery cylindry w parach, jeden za drugim. Oczywiście rozciął przy tym wał korbowy. Silnik miał więc dwa wały korbowe połączone ze sobą kołami zębatymi.

Do napędu górnych zaworów użyto łańcucha, co stanowiło kolejną innowację, a magdyno i pompa olejowa otrzymały napęd łańcuchem od jednego z wałów korbowych. Ostatecznie silnik umieszczono w ramie Ariela 500 sloper i pokazano publicznie w listopadzie 1930 r. na londyńskim Earls Court Show. Jak się łatwo domyślić, stał się sensacją pokazu! Pierwszy "kwadratowy" silnik montowany w modelu 4F posiadał pojemność 498 cm? (średnica cylindra 51 mm, skok tłoka 61 mm). Produkowano go tylko w latach 1931-32, kiedy to powstało 927 egzemplarzy.

Oczywiście próbowano również Ariela Square w sporcie i jednym z bardziej pamiętnych sukcesów czwórki było osiągnięcie przez Bena Bickella na torze Brooklands prędkości 179,26 km/h. Naturalnie motocykl został odpowiednio przygotowany do próby.

Niestety, Edward Turner odszedł od Ariela do Triumpha. Square Four żył jednak dalej w postaci udoskonalonej przez nowego szefa technicznego - Valentine Page'a.

Kawasaki W650 | Wspomnień czar

Powodzenie modelu 4F doprowadziło do zaprezentowania na salonie Earls Court, w listopadzie 1936 r., nowego motocykla 4G w układzie square four. Z całą pewnością można użyć określenia "nowego motocykla", gdyż zakres zmian, jakie wtedy wprowadzono, upoważnia do tego. Silnik posiadał już średnicę cylindra 65 mm i skok tłoka 75 mm, co dawało pojemność skokową 996 cm?.

Ariel Square zaliczany był do najbardziej ekskluzywnych motocykli tamtych lat. Produkcję modelu 4G, tak jak i wielu innych pojazdów, zatrzymano w 1940 r. z powodu ataku Niemiec na Wielką Brytanię. Jednak nie oznaczało to końca tego niezwykłego motocykla. Już w 1947 r. Ariel Square, jako model 4G Mk1, otrzymał widelec teleskopowy. Przygotowywano się też do wprowadzenia elastycznego zawieszenia tylnego koła, opracowanego jeszcze w czasie wojny.

Kolejny model to 4G Mk 2, także o pojemności 996 ccm i mocy 42 bhp, tzw. czterorurowiec, produkowany oficjalnie do 1958 r. Produkcja pozafabryczna trwała do połowy lat 70.

Moja przygoda z sqarielem

Posiadany egzemplarz kupiłem w Anglii, dzięki uprzejmości kolegi Jakuba B. Była to sztuka, moim zdaniem, w 70% kompletna (dodam, że cena była atrakcyjna). Jak się okazało, motocykl leżał od ok. 15 lat rozebrany do remontu - wały, korbowody i cylindry były jakby po szlifie. Brakujące części udało się zakupić głównie w USA i Anglii, która dysponuje liczną siecią serwisantów, lecz trzeba też uważać, co się kupuje, bo jakość wielu zespołów jest różna.

Po niespełna 1,5 roku usłyszałem przepiękną pracę kwadratowego silnika - szczególnie równomierność i dźwięk wydobywający się z rur wydechowych - ciarki przechodzą! Zapewniam, że jazda nim jest naprawdę wielka przyjemnością, inną od wielu rówieśniczych jednośladów. Wystarczy zajrzeć do danych motocykla, aby w uwierzyć, że ten 60-letni sprzęt pozwala na naprawdę dynamiczną jazdę. Pozdrawiam wszystkich squarielowców, a jest ich w Polsce kilku, chociaż po tej prezentacji mam nadzieje, że ich przybędzie!

Ireneusz Tomyślak

ZOBACZ TAKŻE:

Nauka jazdy - odkręć kranik | WIDEO

Używane: Buell X1 | Oryginał zza oceanu

Autotrader - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA