FIAT ALBEA 1,6 16V

Na początku kwietnia Fiat zaprezentował swój najnowszy samochód, zmodernizowaną Sienę. Zmiany są tak duże, że nadano mu nawet nową nazwę, Albea.

FIAT ALBEA 1,6 16V

Na początku kwietnia Fiat zaprezentował swój najnowszy samochód, zmodernizowaną Sienę. Zmiany są tak duże, że nadano mu nawet nową nazwę, Albea.

Tego typu małe samochody zawdzięczają swoje istnienie zwolennikom dużego bagażnika. Fiat Albea czy jego główny konkurent Renault Thalia nie są oferowane w krajach Europy Zachodniej. No bo po co komu w aucie klasy B bagażnik o pojemności 515 l?

Większość właścicieli takich aut z przestronnego bagażnika korzysta pewnie raz do roku, a i tak nie w 100%. Ja bym wolał, żeby na tylnych siedzeniach w Fiacie Albea było więcej miejsca. Gdy z przodu usiądą osoby o wzroście powyżej 180 cm, pozostali pasażerowie nie mają zbyt dużo przestrzeni. Wystarczyłoby tylną kanapę przesunąć do tyłu o 10 cm, zmniejszając bagażnik, i od razu w drugim rzędzie podróżowałoby się wygodniej. Czy bagażnik ma 515, czy 450 l, nie ma to, moim zdaniem, większego znaczenia.

Po gruntownej modernizacji sylwetka Fiata jest dużo atrakcyjniejsza. Importer, bo Albea w odróżnieniu od Sieny powstaje za granicą, w Turcji, oferuje do tego samochodu dwa silniki benzynowe. Obydwie jednostki są 4-cylindrowe, 16-zaworowe, słabsza o pojemności 1242 cm3 i mocy 80 KM (59 kW), mocniejsza o pojemności 1596 cm3 rozwija aż 103 KM (76 kW). Modernizacji poddano zawieszenie, z przodu zastosowano kolumny MacPhersona ze stabilizatorami, z tyłu - wahacze wzdłużne połączone belką poprzeczną i drążkami skrętnymi. Takie rozwiązanie ma zapobiegać nadmiernym przechyłom nadwozia na zakrętach. Jednak w praktyce Albea przechyla się mocno, ale pod kontrolą, bo jej zawieszenie jest nastawione na komfort.

Zastosowano system V.E.N.I.C.E. (Vehicle Network Integrated Control Electronics) z magistralą CAN. W uproszczeniu polega to na tym, że prąd do wszystkich odbiorników przesyłany jest jednym kablem. Dzięki kodowaniu trafia do odpowiedniego urządzenia.

We wnętrzu zastosowano taką samą deskę rozdzielczą jak w zmodernizowanym Palio, w porównaniu z tą ze Sieny jest ona bardziej funkcjonalna i estetyczna. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są zadowalającej jakości. Z przodu pasażerowie mają wystarczająco miejsca, jednak z tyłu dorośli będą mieć kłopot z usadowieniem się w wygodnej pozycji.

Dostępne są dwie wersje wyposażenia EL i HL. W standardzie Albea otrzymuje m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, regulację wysokości kolumny kierowniczej. Za airbag pasażera w wersji EL musimy zapłacić dodatkowo, w wersji HL znajduje się on w wyposażeniu standardowym, tak jak centralny zamek i elektryczne sterowanie szybami w przednich drzwiach. Za ABS musimy zapłacić dodatkowo w każdej wersji.

Albea z silnikiem 1,2 16V i wyposażeniem EL kosztuje 35 900 zł, wersja HL z mniejszym silnikiem już 39 800 zł, za auto 1,6 16V dostępne tylko w wersji HL musimy zapłacić 42 700 zł. Nie jest to mało! Fiat wiąże z tym modelem spore nadzieje, szefowie firmy planują w Polsce sprzedaż 1500 samochodów kwartalnie, co przy ogólnej recesji nie będzie łatwe.

Copyright © Agora SA