CITROEN C5 2.2 HDi

Citroen C5 to jedno z niewielu na świecie aut z zawieszeniem hydropneumatycznym. Samochód oferuje doskonały komfort, ale nawet to zaawansowane zawieszenie nie jest w stu procentach idealne.

CITROEN C5 2.2 HDi

Citroen C5 to jedno z niewielu na świecie aut z zawieszeniem hydropneumatycznym. Samochód oferuje doskonały komfort, ale nawet to zaawansowane zawieszenie nie jest w stu procentach idealne.

Konstruktorom Citroena C5 postawiono podstawowy warunek: auto ma być komfortowe. Aby spełnić założenie, przygotowano bardzo obszerne, wygodne nadwozie i wykorzystano zawieszenie hydropneumatyczne, którego trzecia generacja nazywa się Hydractive 3. Składa się ono z umieszczonych przy kołach kul wypełnionych azotem i olejem hydraulicznym (oddzielonych membraną).

Gaz spełnia funkcję amortyzatora, natomiast olej służy do zmian sztywności i charakterystyki tłumienia zespołu. Przy każdej osi jest trzecia kula, i to za jej pomocą przeprowadzana jest regulacja pracy zawieszenia. Pompa sterowana komputerem zapewnia właściwe ciśnienie w obwodzie hydraulicznym. Mikroprocesor pobiera takie dane, jak: prędkość jazdy, obroty silnika, głębokość wciśnięcia pedałów gazu i hamulca, prędkość obracania kierownicą, wysokość nadwozia. Na ich podstawie otwiera i zamyka odpowiednie zawory, automatycznie regulując prześwit auta. Przy prędkości powyżej 110 km/h przód zostaje obniżony o 15 mm, a tył o 11. Jeżeli prędkość jest mniejsza niż 70 km/h, a droga nierówna, wówczas nadwozie podnosi się samoczynnie o 13 mm. Podczas jazdy po wyjątkowo nierównej nawierzchni (z prędkością poniżej 40 km/h) nadwozie jest podnoszone o 40 mm. W czasie hamowania lub przyspieszania nadwozie pozostaje równoległe do nawierzchni. Także wartość tłumienia dobierana jest automatycznie, ale w testowanej wersji (wyposażenie SX) kierowca mógł sam wybrać tłumienie normalne lub sportowe.

W obu wypadkach nierówności drogi są ledwo wyczuwalne i samochód "płynie" nad drogą, pokonując wszelkie nierówności niczym poduszkowiec. Gorzej sprawuje się na zakrętach, gdzie to wysokie auto z nieskomplikowanym prowadzeniem kół za pomocą kolumn MacPhersona (przód) i wahaczy wleczonych połączonych belką (tył) mocno się przechyla i sprawia wrażenie rozkołysanego okrętu. C5 prowadzi się znacznie pewniej, jeżeli zawieszenie ustawione jest w pozycji "sport". Komfort pozostaje wysoki, a precyzja prowadzenia się zwiększa. Do mocnych wersji silnikowych (V-6 i 2.2 HDi) powinno być dostępne jedynie ustawienie "sport". Słowa pochwały należą się za standardowe wyposażenie tych wersji w system stabilizacji toru jazdy ESP.

Grupa PSA (której częścią jest Citroen) należy do wiodących producentów silników wysokoprężnych. Największy diesel o pojemności 2,2 l ma bezpośredni wtrysk oleju napędowego, układ common rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, 2 wałki rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder i recyrkulację spalin. Dzięki zastosowaniu wałków wyrównoważających jednostka pracuje bez wibracji. Wszelkie jej drgania są dodatkowo tłumione przez dwumasowe koło zamachowe. Silnik pracuje bardzo cicho, co wiąże się nie tylko z wtryskiem pilotowym, możliwym do uzyskania przy zastosowaniu układu common rail, ale także z tłumiącym hałas wydechu filtrem cząstek stałych, w którym co 400-500 km dopalane są sadze.

Przy 317 Nm maksymalnego momentu obrotowego samochód jest bardzo dynamiczny i rozpędza się od 80 do 120 km/h w takim samym czasie jak wersja mająca widlasty 6-cylindrowy silnik benzynowy (8,8 s na czwartym biegu i niemal 3 s dłużej na piątym). Jednak podobnie jak inne jednostki wyposażone w 4 zawory na cylinder przy ruszaniu wymaga "rozkręcenia" do co najmniej 1200-1300 obr./min, w przeciwnym razie gaśnie. Silniki HDi należą do oszczędnych i testowany egzemplarz spalił średnio 7,1 l/100 km.

Duża limuzyna Citroena to doskonałe auto rodzinne. Bagażnik ma pojemność niczym dobry "kombiak" - 455 l (1310 l po złożeniu tylnej kanapy), a wokół pasażerów jest mnóstwo miejsca. Dach poprowadzono bardzo wysoko, a duża szerokość wnętrza sprawia, że na tylnej kanapie bez ścisku mieszczą się 3 osoby. Do tego komfortowe zawieszenie oraz cichy, dynamiczny i oszczędny silnik - nic tylko jeździć.

Copyright © Agora SA