SEAT IBIZA

Nowa Ibiza przypomina Alfę Romeo nie tylko stylistyką wnętrza, ale także sportowym podwoziem i pozwalającymi na sportową jazdę mocnymi silnikami - wersja ze 130-konnym dieslem to prawdziwy dynamit, a nie jest to ostatnie słowo Seata!

SEAT IBIZA

Nowa Ibiza przypomina Alfę Romeo nie tylko stylistyką wnętrza, ale także sportowym podwoziem i pozwalającymi na sportową jazdę mocnymi silnikami - wersja ze 130-konnym dieslem to prawdziwy dynamit, a nie jest to ostatnie słowo Seata!

Odpowiedzialny za stylistykę Seata Walter da Silva znany jest jako twórca Alfy Romeo 156. Nic zatem dziwnego, że najnowszy Seat Ibiza, produkowany w Martorell, ma wnętrze łudząco podobne do Alfy - wskaźniki, a przede wszystkim okrągłe wyloty wentylacyjne na środku deski rozdzielczej są niemal takie jak te w Alfie. Jednak wzorowanie się na włoskiej marce to nie przypadek. Seat w nowo stworzonej strukturze koncernu VW AG ma konkurować właśnie z Alfą Romeo.

Mimo że niemal 60% części jest identycznych ze Skodą Fabią i VW Polo, to Ibiza ma swój własny styl. Sportowy charakter pojazdu najlepiej uwidacznia się w pracy podwozia. Elektrohydrauliczny układ wspomagania przekładni kierowniczej - identyczny z tym stosowanym w Polo i Fabii - ma oprogramowanie stworzone specjalnie dla Seata. Mechanizm jest czuły i nawet niewielkie ruchy kierownicą są przenoszone na koła. Przy większych prędkościach nie działa on przy tym zbyt lekko. Zastosowano specjalnie dobrane do Seata amortyzatory, sprężyny i tuleje mocujące kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Podczas przejazdu przez nierówności zawieszenie - nawet w wersji Sport z 15-calowymi kołami i oponami o profilu 55 - pochłania większość wstrząsów, lecz jest na tyle twarde, że nie pozwala na powstawanie zbyt dużych przechyłów nadwozia, np. podczas szybkiej zmiany pasa ruchu. Przy większych prędkościach samochód jest stabilny. Tylko najsłabsze odmiany o 64- i 75-konnych silnikach mają z tyłu hamulce bębnowe. Reszta aut ma na obu osiach tarcze (z przodu zawsze wentylowane). Auto może być wyposażone w ABS (standard w wersjach o mocy od 75 KM w odmianach Sport i Signo) i systemy: antypoślizgowy oraz elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP.

Od progów w górę nadwozie Ibizy nie ma nic wspólnego z Fabią lub Polo. Da Silva miał przygotować projekt auta o sportowym charakterze, którego nabywcami są na ogół ludzie jeszcze młodzi (średni wiek klienta to 36 lat, podczas gdy średnia dla tego segmentu w Europie to 44 lata). Nadwozie jest muskularne, jednak dosyć konserwatywne - do auta nie chciano zniechęcać starszych klientów. Szerokość Ibizy wzrosła aż o 58 mm, natomiast wysokość o 19 mm. Rozstaw osi powiększono o 17 mm, skorzystali na tym pasażerowie tylnej kanapy, gdzie jest sporo miejsca. Ibiza oferuje kierowcy wygodny fotel z dobrze wyprofilowanymi bokami oparcia. Regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica ułatwia znalezienie wygodnej i nie męczącej pozycji "za kółkiem". Deska rozdzielcza jest dobrze widoczna i jedynie wskaźnik poziomu paliwa funkcjonuje odwrotnie niż w większości samochodów - przy pełnym baku wskazówka wychylona jest w lewo! Wersja Sport ma dodatkowo umieszczone w narożach tablicy przyrządów (a nie jak uprzednio upchnięte na dole środkowej konsoli) wskaźniki: temperatury oleju silnika i ładowania akumulatora.

W wersji 3-drzwiowej zajęcie miejsca na tyle auta ułatwia przesuwany przedni fotel pasażera. Już od dnia premiery w sprzedaży pojawi się też Ibiza 5-drzwiowa. Natomiast 3-bryłowa Cordoba zostanie zaprezentowana później, prawdopodobnie na przełomie lat 2002/2003.

Najmniejszy silnik to 3-cylindrowy o pojemności 1,2 l i mocy 64 KM (47 kW). Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,4 l oferowana jest w wersji rozwijającej 75 KM (55 kW) lub 100-konnej (74 kW). Wszystkie "benzyniaki" wyposażono w 4 zawory na cylinder, natomiast jednostki wysokoprężne mają pojemność 1,9 l i wtrysk bezpośredni. Najsłabsza z nich osiąga 64 KM (47 kW), jest też wersja 100-konna i wreszcie potężny 130-konny (96 kW) diesel. Ten silnik dostępny jest razem z 6-stopniową, ręczną skrzynią biegów - pozostałe jednostki współpracują z 5-stopniowymi ręcznymi przekładniami. Jednostka benzynowa 100-konna jest głośna powyżej 4000 obr./min. Dla tych, którzy za kierownicą swojej Ibizy chcą się ścigać z Alfami, polecam 130-konnego diesla. Samochód rozpędza się do100 km/h w 9,4 s, a pracując w zakresie 2-4 tys. obr./min zapewnia autu doskonałą dynamikę. Co interesujące, ta jednostka ma znacznie mniejsze wibracje i ciszej pracuje w Ibizie niż w Passacie. Według przedstawicieli Seata są co najmniej dwie tego przyczyny: nowe oprogramowanie układu wtryskowego i poprzeczne (w Passacie podłużne) montowanie silnika. Nadchodząca odmiana Ibiza Cupra R otrzyma znany m.in. z Leona turbodoładowany silnik 1,8 T o mocy 180 KM (132 kW) razem z 6-stopniową skrzynią biegów.

Ibiza w podstawowej wersji wyposażenia Stella otrzyma w standardzie m.in. opony 185/60 na 14-calowych kołach, centralny zamek, wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki i napinacze przednich pasów, składane tylne oparcie. Odmiana Sport dodatkowo będzie miała m.in. elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, lampy przeciwmgłowe, 15-calowe koła, ABS, białe tarcze wskaźników, a 130-konna także układ antypoślizgowy. Najbardziej luksusowe Signo otrzyma m.in. chroniące tułów boczne poduszki (w przygotowaniu kurtynki zabezpieczające głowę) oraz klimatyzację. Na liście opcji znajdą się reflektory ksenonowe, skórzane i podgrzewane fotele, 16-calowe koła i system stabilizacji toru jazdy ESP.

Ibiza wejdzie do sprzedaży w Polsce na początku drugiej połowy 2002 roku. Według przedstawicieli fabryki cena nie wzrośnie więcej niż o 5% w porównaniu do poprzedniego modelu.

Copyright © Agora SA