RENAULT KANGOO 4x4

Renault wprowadza drugi już samochód z napędem na wszystkie koła. Po Scenicu RX4 przyszła kolej na Kangoo.


W nowym modelu skorzystano z rozwiązań Nissana. Za rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami odpowiada sprzęgło hydrokinetyczne ATC (Automatic Torque Coupling). Dodatkowo wzmocniono przednią oś, a pod silnikiem zamontowano stalową osłonę, chroniącą zespół napędowy przed uszkodzeniami podczas jazdy w trudnym terenie. Tylne zawieszenie zamocowano na ramie osadzonej na podwoziu za pomocą silent bloków. Wleczone wahacze zapewniają komfort jazdy po asfalcie i dobre własności jezdne w terenie. Prześwit terenowego Kangoo wynosi 200 mm, a głębokość brodzenia 400 mm. Układ hamulcowy wyposażono w większe tarcze o rozmiarze 280 mm, wentylowane na przedniej osi. Dodatkowo zamontowano ABS, EBV i system wspomagania nagłego hamowania. System ASR ma zapobiegać buksowaniu kół. Na 15-calowych obręczach zamontowano uniwersalne, terenowo-drogowe opony o rozmiarze 185/65 R 15.

Kompaktowe rozmiary Kangoo (długość 3995 mm) powinny ułatwić poruszanie się po bezdrożach. Dzięki funkcjonalnym odsuwanym drzwiom z tyłu i pojemności bagażnika od 550 l do 2500 l (po złożeniu tylnej kanapy), Kangoo może być ciekawą propozycją dla służb leśnych i firm, które potrzebują w miarę taniego pojazdu z napędem na wszystkie koła. Wersja towarowa Express będzie również dostępna jako 4x4, jednak tylko z silnikiem wysokoprężnym.

Wprowadzenie wersji 4x4 zbiegło się w czasie z modernizacją wszystkich modeli Kangoo. Zmieniono m.in. deskę rozdzielczą, ulepszono wyciszenie wnętrza, zaprojektowano dodatkowe schowki (m.in. funkcjonalne schowki pod dachem, jak w samolocie) i wprowadzono nowe wzory tapicerki. Zwiększono również poziom bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Obecnie oferowany jest system wspomagania nagłego hamowania. Nadwozie otrzymało dodatkowe wzmocnienia. Seryjnie dostaniemy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, opcjonalnie można zamówić boczne.

Wersja 4x4 ma być dostępna w Polsce późną jesienią tego roku. Będzie napędzana jednym z dwóch motorów: benzynowym 1,6 l, z 4 zaworami na cylinder, o mocy 95 KM (70 kW) i wysokoprężnym 1,9 l, z wtryskiem paliwa typu common rail, o mocy 80 KM (59 kW).

Do terenowego charakteru Kangoo zdecydowanie bardziej pasuje jednostka wysokoprężna. Dużo większy moment obrotowy w porównaniu z silnikiem benzynowym, 180 Nm jest dostępny już od 2000 obr./min. W terenie, przy stromych podjazdach, lepiej spisuje się niskoobrotowa jednostka wysokoprężna, gdyż nie trzeba zbyt często sięgać do drążka dźwigni zmiany biegów.

Leśne bezdroża i duże kałuże Kangoo z napędem na wszystkie koła przejeżdża bez problemów. Jeśli ktoś częściej jeździ po bezdrożach niż po drogach utwardzonych, powinien założyć opony terenowe.