FORD MONDEO/RENAULT LAGUNA

Samochody w klasie średniej mają w zasadzie dwojakie przeznaczenie. Po pierwsze - służą jako przestronne auta rodzinne, nadające się do jazdy po mieście. Po drugie - mają to być samochody reprezentacyjne, które nie zawiodą nawet w dalekiej trasie.

FORD MONDEO/RENAULT LAGUNA

Samochody w klasie średniej mają w zasadzie dwojakie przeznaczenie. Po pierwsze - służą jako przestronne auta rodzinne, nadające się do jazdy po mieście. Po drugie - mają to być samochody reprezentacyjne, które nie zawiodą nawet w dalekiej trasie.

Porównaliśmy Forda Mondeo V6 Ghia i Renault Lagunę V6 Privilege w wersjach hatchback, żeby sprawdzić, która z tych dwóch najnowszych konstrukcji lepiej łączy te funkcje.

WYGLĄD

Renault Laguny nie produkuje się w wersji sedan, najczęściej kojarzonej z klasą średnią. Dlatego do porównania musieliśmy wybrać najbardziej odpowiadającą jej odmianę nadwoziową Mondeo - 5-drzwiowy liftback. Ma to jednak swoje zalety.

Taka wersja nadwozia, mimo że o nieco mniej prestiżowym wyglądzie, jest o wiele praktyczniejsza: wystarczy złożyć tylną kanapę, aby uzyskać ogromną przestrzeń bagażową. Na ulicy trudno odróżnić 5-drzwiowe Mondeo od sedana. W dodatku wydaje się, że jest krótsze od Laguny, a w rzeczywistości to Renault jest krótsze aż o 15 cm. Dzieje się tak, bo sylwetka Forda jest nieco zgrabniejsza. Moim zdaniem, żadne z tych dwóch aut nie wygrałoby konkursu piękności, choć oba są niebrzydkie.

Sylwetka Renault byłaby nawet ciekawsza niż Forda, gdyby trochę bardziej dopracowano szczegóły. Nieco za małe tylne lampy i dziwna plastikowa wkładka z przodu wprowadzają pewien dysonans stylistyczny. W Mondeo udało się osiągnąć kompromis między bardzo spokojną sylwetką a kilkoma nieco zwariowanymi szczegółami. Przy projektowaniu tego samochodu zastosowano koncepcję stylistyczną New Edge Design, ale z większym umiarem niż np. w Focusie. Trzeba jednak przyznać, że sylwetka Laguny jest typowo francuska (tzn. kojarzy się z samochodami powstałymi w tym kraju), a Mondeo... zdecydowanie niemiecka.

WNĘTRZE

Przy niemal jednakowym rozstawie osi (w Mondeo o 1 cm większym) Ford jest dużo dłuższym i szerszym samochodem. Dzięki temu ma obszerniejsze wnętrze, szczególnie bagażnik - 500 l. Wewnątrz Renault jest minimalnie ciaśniej (zwłaszcza na tylnej kanapie), a pojemność bagażnika wynosi 430 l - to aż o 70 l mniej niż w Mondeo.

Wnętrza obu samochodów zaprojektowano zupełnie inaczej. Jedyna wspólna cecha to wysoka jakość materiałów użytych do ich wykończenia. W Mondeo deska rozdzielcza jest bardzo tradycyjna i uporządkowana. Wszystko znajduje się na swoim miejscu, środek zajmuje dość duży analogowy zegarek. Jedyne oznaki szaleństwa to sporo aluminium użytego do wykończenia kierownicy i drążka dźwigni zmiany biegów. Pozycja kierowcy jest idealna.

W Lagunie za kierownicą również siedzi się wygodnie. Deska rozdzielcza wygląda ciekawie i nowocześnie. Większość przełączników zakryto eleganckimi klapkami, a na górze centralnej konsoli umieszczono ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Wnętrze Laguny powinno spodobać się fanom mody techno - nie znajdziemy w nim nawet kluczyka, tylko miejsce na kartę i przycisk uruchamiający silnik. Nawiasem mówiąc, wcale nie uważam, że takie rozwiązanie jest wygodniejsze od tradycyjnego. Aby uruchomić samochód, trzeba wykonać więcej czynności. Wnętrze Mondeo ma bardzo tradycyjny wygląd i powinno się spodobać prawie wszystkim, choć nie jest tak ciekawe i ekstrawaganckie jak kokpit Laguny.

Po 5 punktów.

OSIĄGI

Oba samochody wyposażono w benzynowe, 6-cylindrowe jednostki widlaste. Silnik Forda to konstrukcja starsza niż motor V-6, opracowany przez Renault wspólnie z koncernem PSA. Nowsza konstrukcja wygrywa, zarówno jeśli chodzi o pojemność, jak i moc maksymalną. Motor Mondeo o pojemności 2,5 l rozwija moc 170 KM (126 kW) i moment obrotowy 220 Nm. Mocniejszy i bardziej elastyczny silnik Laguny o pojemności 2,9 l rozwija moc większą o prawie 40 KM i moment obrotowy 285 Nm przy prędkości wału niższej o 500 obr./min. Obie jednostki pracują bardzo cicho, jednak różnica w osiągach nie jest zbyt duża.

Renault nie pozostawia swoim klientom możliwości wyboru i w połączeniu z najmocniejszym silnikiem oferuje tylko automatyczną skrzynię biegów. W standardowym wyposażeniu Forda znajdziemy 5-stopniową przekładnię ręczną. Jeśli dodać do tego mniejszą masę Mondeo, to osiągi prawie się wyrównują. Prawie, ale nie do końca. Zarówno przyspieszenie (szczególnie przy większej prędkości), jak i prędkość maksymalna są lepsze w Lagunie. Tylko fani sportowej jazdy będą niezadowoleni z poprawnie pracującej, 5-stopniowej automatycznej przekładni. Oni bardziej docenią znakomicie pracujący ręczny mechanizm Forda.

Laguna 5 punktów, a Mondeo - 3.

KOMFORT I WŁASNOŚCI JEZDNE

Oba samochody są bardzo komfortowe, oba też prowadzi się bezpiecznie. Jednak Lagunę zaprojektowano z myślą o miłośnikach komfortu i szybkiej jazdy po autostradach. Mondeo zaś to auto dla kierowcy, którego serce bije szybciej po wjechaniu na krętą drogę, a na autostradzie to on pozwala się wyprzedzać innym.

Mimo dużych wymiarów Mondeo jest zwinne, prowadzi się pewnie i pozwala na bardzo agresywną jazdę. Przy niemal sportowych własnościach jezdnych zachowuje wysoki komfort jazdy, praktycznie równy Lagunie. Francuski samochód przechyla się znacznie bardziej i, chociaż również można nim szybko jeździć, jazda nie sprawia takiej przyjemności. W Fordzie układy kierowniczy i hamulcowy pracują lepiej niż w Renault. Kierowca Mondeo będzie z pewnością częściej wyłączał układ ESP niż prowadzący Lagunę. Nie oznacza to jednak, że jest ona złym samochodem. Jej nieprzeciętny komfort, cichą pracę jednostki napędowej i dostępną w seryjnym wyposażeniu automatyczną przekładnię docenią szczególnie stali użytkownicy autostrad.

Za komfort oba auta otrzymują po 5 punktów, a za własności jezdne 5 punktów Ford i 3 - Renault.

KOSZTY I WYPOSAŻáENIE

Zużycie paliwa, koszty serwisu i ubezpieczenia są bardzo podobne w obu testowanych autach. Bazowa cena 5-drzwiowego Forda Mondeo V6 Ghia wynosi 100 900 zł. W wyposażeniu seryjnym samochodu znajdziemy: automatyczną klimatyzację, układ stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ESP+TCS), radioodtwarzacz płyt CD, podgrzewaną przednią szybę, przednie lampy przeciwmgielne, ABS, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, centralny zamek oraz 4 poduszki (2 przednie + 2 boczne).

W Fordzie tradycyjnie już dopłaty wymagają obręcze kół ze stopów lekkich i dodatkowe poduszki powietrzne (boczne kurtynki). Cena samochodu wyposażonego w te dodatki oraz w ksenonowe reflektory przednie wzrośnie do 107 200 zł.

Cena Renault Laguna V6 Privilege wynosi 106 500 zł. W seryjnym wyposażeniu znajdują się: ABS, przednie i boczne poduszki powietrzne oraz boczne kurtynki powietrzne, centralny zamek, czujnik deszczu, obręcze aluminiowe, automatyczna klimatyzacja, karta Renault (zamiast kluczyka), radioodtwarzacz płyt CD, przednie reflektory przeciwmgielne, systemy ESP i ASR, szyby i lusterka sterowane elektrycznie. Za dopłatą 3600 zł możemy zamówić przednie reflektory wyładowcze.

Ceny obu podobnie wyposażonych samochodów są więc niemal identyczne, dopłaty wymagają jedynie ksenonowe reflektory w Renault.

Renault przyznaję 5 punktów, a Fordowi 4 za wyposażenie, natomiast w kategorii "koszty" Mondeo otrzymuje 4, a Laguna - 5 punktów.

WYNIK

Bardzo trudno wyłonić mi zwycięzcę, nawet liczba punktów jest jednakowa. Renault powinno spodobać się raczej fanom awangardowej stylizacji. Ma wyraźnie mocniejszą jednostkę napędową i lepsze wyposażenie. Może się okazać bardziej ekonomicznym i komfortowym samochodem dla często podróżujących po autostradach. Ford jest za to przestronniejszy, ma lepsze zawieszenie i mniej kosztuje. Jego wady to słabszy silnik i gorsze wyposażenie. Mondeo znajdzie więcej zwolenników wśród kierowców poruszających się po mieście i na krótszych trasach. Bardziej polubią je tradycjonaliści i ludzie ceniący sobie doskonałe właściwości jezdne. Jeśli musiałbym wskazać jeden samochód, wybrałbym Mondeo. Nie znaczy to jednak, że ten, kto wybierze Lagunę, nie będzie z niej bardzo zadowolony.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.