MERCEDES-BENZ KLASA E

Najnowszy Mercedes Klasy E zapożyczył z S tyle rozwiązań, że stał się chyba jej największym konkurentem.

MERCEDES-BENZ KLASA E

Najnowszy Mercedes Klasy E zapożyczył z S tyle rozwiązań, że stał się chyba jej największym konkurentem.

Klasa E nie wydłużyła się - długość całkowita wynosi dokładnie tyle, ile starego modelu (4818 mm), a więc o ponad 20 cm mniej niż Klasy S. Jednak producent traktuje pasażerów "mniejszego" auta z równym szacunkiem. Najmocniejsza wersja Klasy E z 5-litrowym silnikiem standardowo została wyposażona w aktywne zawieszenie Airmatic DC (dokładny opis w Motomagazynie 11/2000), oferowane wcześniej w Klasie S. W zależności od prędkości, stylu jazdy oraz preferencji prowadzącego zawieszenie ma charakter komfortowy lub sportowy. W słabszych modelach są sprężyny śrubowe i jednorurowe amortyzatory. Z przodu zrezygnowano z podwójnych wahaczy na korzyść konstrukcji wielodrążkowej. Z tyłu zachowano znane z poprzedniego modelu zawieszenie wielodrążkowe.

Czterostrefowa klimatyzacja to także rozwiązanie wcześniej wypróbowane w Klasie S, podobnie jak fotele z "masażem" i wentylacją. Klasa E oferuje swoim pasażerom nawet więcej niż S, a mianowicie dynamicznie kształtowane oparcia foteli. Pneumatycznymi komorami, umieszczonymi w oparciu fotela, steruje mikroprocesor, przeciwdziałając siłom bezwładności i zapewniając pasażerowi komfortową pozycję. Zadbano także o komfort akustyczny. Współczynnik oporu Cx wynosi tylko 0,26. Słupki przednie i lusterka boczne ukształtowano tak, aby w jak najmniejszym stopniu zakłócały opływ powietrza i nie generowały żadnych dźwięków. Spód auta pokryto plastikowymi panelami zmniejszającymi opór przepływu powietrza oraz chroniącymi dół karoserii przed uszkodzeniami i korozją.

Znany z poprzednich modeli system Command - łączący w sobie radio, odtwarzacz CD, telefon i system nawigacyjny - zmodernizowano, co umożliwia m.in. odtwarzanie płyt DVD oraz, jeśli podłączony jest telefon, wysyłanie i przyjmowanie e-maili.

Podobnie jak w Klasie S radio, telefon i odtwarzacz CD mogą być obsługiwane głosem. Znany z większego modelu system Keyless-go (z kartą zamiast kluczyka) można zamówić także w Klasie E.

Widlaste silniki benzynowe o pojemności 3,2 l i 5 l znane są z Klasy S. Najsłabszym z oferowanych jest V-6 o pojemności 2,6 l. Diesle to konstrukcje rzędowe o 4 cylindrach, pojemności 2,2 l i mocy 150 KM (110 kW) oraz jednostka 5-cylindrowa, uzyskująca 177 KM (130 kW) z pojemności 2,7 l. Producent wprowadzi 2-litrowy silnik benzynowy ze sprężarką oraz 4-, 6- i 8-cylindrowe diesle (w tym 400 CDI, stosowany m.in. w Klasie S). Wersja AMG otrzyma, montowany w modelu SL, 8-cylindrowy silnik ze sprężarką, o mocy ponad 400 KM (296 kW).

Ze sportowego SL pochodzi też sterowany elektronicznie hydrauliczny układ hamulcowy, nazwany przez Mercedesa - SBC. Pedał hamulca połączony jest z komputerem, który decyduje o sile, z jaką hamowane są poszczególne koła. Dzięki temu zintegrowano takie funkcje układu hamulcowego, jak ABS i ESP, a całość pracuje znacznie szybciej i bardziej niezawodnie niż w klasycznym układzie, całkowicie hydraulicznym, gdzie oba systemy funkcjonowały równolegle.

Auto seryjnie wyposażono w dwie poduszki powietrzne z przodu, dwie boczne i dwie kurtynki powietrzne. Pasy bezpieczeństwa z dwustopniową regulacją siły napięcia są standardem na wszystkich miejscach z wyjątkiem tylnego środkowego. W konstrukcji nadwozia wykorzystano blachy o wysokiej wytrzymałości. W stosunku do poprzedniego modelu ich ilość wzrosła (wagowo) z 20 do 37%. Zwiększono także sztywność skrętną nadwozia o 18%, i to pomimo wprowadzenia składanych oparć tylnej kanapy. Około 70% wszystkich stalowych blach jest galwanizowana. Z aluminium wykonano, m.in.: maskę silnika, klapę bagażnika, przednie błotniki, przednią i tylną strukturę pochłaniającą energię zderzenia z prędkością do 16 km/h oraz tylną półkę. Dzięki temu nowa Klasa E jest tylko 30-50 kg cięższa od starej, mimo zwiększenia wysokości (o 12 mm) i szerokości (o 23 mm) oraz bogatszego wyposażenia.

Najnowsza Klasa E już od końca marca będzie oferowana także w Polsce z trzema poziomami wyposażenia (Classic, Elegance - obie z reflektorami projektorowymi, i Avantgarde - wyróżniająca się reflektorami biksenonowymi) oraz w piętnastu kolorach lakieru i czterech barwach wnętrza.

Copyright © Agora SA