VW PASSAT W8 4MOTION

Obecnie flagowa limuzyna VW otrzymała przepustkę do klasy wyższej średniej, chociaż wymiarami jeszcze nie dorównuje Mercedesowi Klasy E, BMW serii 5 czy Audi A6. Podobnie jak więksi konkurenci może być napędzana jednostką 8-cylindrową.

VW PASSAT W8 4MOTION

Obecnie flagowa limuzyna VW otrzymała przepustkę do klasy wyższej średniej, chociaż wymiarami jeszcze nie dorównuje Mercedesowi Klasy E, BMW serii 5 czy Audi A6. Podobnie jak więksi konkurenci może być napędzana jednostką 8-cylindrową.

Nowy silnik zbudowano w układzie W, wcześniej Audi zaprezentowało tego typu 12-cylindrowy motor we flagowym A8. Jednostka W16 znajdzie się także w supersportowym samochodzie Bugatti (obecnie ta słynna marka należy do Volkswagen Group). Silniki typu W powoli stają się znakiem firmowym koncernu z Wolfsburga.

Pod maską Passata znajduje się 8-cylindrowy, 32-zaworowy motor o pojemności 3999 cm3, z czterema wałkami rozrządu i dwoma wyrównoważającymi.

Dzięki zastosowaniu układu W jest to najmniejszy i najlżejszy silnik 8-cylindrowy produkowany seryjnie. Ma masę 190 kg i wymiary 420/710/683 mm (długość/szerokość/wysokość), mimo to szczelnie wypełnia przestrzeń pod maską Passata. Moc maksymalna 275 KM (202 kW) i maksymalny moment obrotowy 370 Nm przy 2750 obr./min zapewniają znakomite osiągi samochodu.

We wszystkich wersjach prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Najszybsza z nich to sedan, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s, z seryjnie montowaną, 6-stopniową ręczną skrzynią biegów. Wersja z opcjonalnie dostępną 5-stopniową automatyczną skrzynią Tiptronic (możliwość "sekwencyjnej" zmiany przełożeń) jest wolniejsza o 1,3 s. W kombi ta różnica jest taka sama. Wariant z ręczną przekładnią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s, z Tiptronikiem w 8,1. Żeby "para nie szła w gwizdek", zastosowano napęd na wszystkie koła 4Motion, dlatego ostro ruszając przy wysokich obrotach nie usłyszymy pisku opon ani nie zobaczymy dymu spod buksujących kół.

Dla bezpieczeństwa podróżujących model VW wyposażono w systemy ABS, ESP, EBD i TC, co ma zwiększyć stabilność prowadzenia samochodu. Na 17-calowych obręczach zamontowano opony o rozmiarze 225/45 R 17. Układ hamulcowy składa się z czterech wentylowanych tarcz, z przodu o średnicy 334 mm, z tyłu - 269 mm. Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz boczne montuje się seryjnie, nadokienne kurtyny powietrzne dostępne są w wyposażeniu dodatkowym.

We wnętrzu dominują skóra, drewno i niklowane elementy. Materiały używane do wykończenia Passata zawsze były bardzo dobrej jakości, a w modelu W8 są jeszcze lepsze. Jakość montażu nie podlega dyskusji. Fotel kierowcy regulowany jest elektrycznie i ma pamięć trzech ustawień. Klimatyzacja Climatronic, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby i podgrzewane sterowane elektrycznie lusterka boczne montowane są seryjnie.

Nowy model Volkswagena łączy znakomite, iście sportowe osiągi z wysokim komfortem jazdy. Przy czym nie da się ukryć, że postawiono na wygodę. Głównym rynkiem zbytu Passatów W8 ma być Ameryka Północna. W Europie koncern zamierza sprzedawać ok. 10 tys. sztuk rocznie, z czego połowę na macierzystym, niemieckim rynku.

To bardzo dobry samochód do poruszania się po autostradach. Cicho pracujący silnik W8 zapewnia wystarczającą dynamikę jazdy i znakomitą elastyczność. Do uszu pasażerów dochodzi tylko szum opływającego karoserię powietrza i toczących się kół. Motor usłyszymy dopiero po "wkręceniu" go na wyższe obroty. Na światłach odgłos dochodzący z czterech rur wydechowych sprowadza do parteru większość "gości", jeżdżących tuningowanymi Golfami. Jednak dopóki nie otworzymy okien, nie słyszymy wewnątrz tego odgłosu.

Na bocznych drogach, dzięki napędowi na wszystkie koła i elektronicznym systemom typu ESP, ciężkiego Passata prowadzi się pewnie. Na każdym zakręcie i przy ostrym awaryjnym hamowaniu poczujemy jednak każdy kilogram z 1,7 t.

Według danych producenta limuzyna z ręczną skrzynią biegów potrzebuje średnio 13,1 l benzyny na każde 100 km. W codziennym użytkowaniu takie zużycie paliwa będzie raczej trudne do uzyskania. Osiem cylindrów, 4 l pojemności, napęd na wszystkie koła i masa tego samochodu - wszystko to wpływa na zużycie paliwa.

To auto dla osób zasobnych w gotówkę. Świadczy o tym już jego cena, np. w Niemczech podstawowa wersja kosztuje 79 602 DM. W Polsce ten model dostępny będzie pod koniec roku.

Copyright © Agora SA