Wiedzą, nie umieją

Aż 17% kierowców teoretycznie wie, jak należy zachować się w obliczu zagrożenia na drodze, ale nie potrafi w praktyce zastosować tej wiedzy - prawidłowo oceniają sytuację, podejmują odpowiednią decyzję, a następnie niepoprawnie wykonują manewry.
Takie wnioski wysnuli autorzy raportu "Driving Safety Forward, Renault and Safety". Badania wykazały także, że u 50% kierowców, którzy spowodowali wypadek, zawiodła percepcja sytuacji na drodze. Część z nich w ogóle nie zauważyła niebezpieczeństwa, inni nie ocenili prawidłowo sytuacji, a pozostali dostrzegli ją zbyt późno. Kolejne 10% nawet gdy poprawnie oceniło sytuację, podejmowało błędne decyzje - nie wiedziało jak odzyskać kontrolę nad pojazdem.

Prowadzenie samochodu i kontrola nad pojazdem to kompleksowa i złożona czynność, szczególnie wtedy gdy kierowca znajdzie się w obliczu zagrożenia. W sytuacji niebezpiecznej nie ma czasu na świadomą analizę i wybór optymalnego rozwiązania.

- Liczą się instynktowne odruchy, które przynoszą tym lepszy efekt, im lepiej są wyuczone - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Jedynym sposobem, aby poznać i przede wszystkim "zaprogramować" w sobie prawidłowe reakcje jest symulowanie sytuacji zagrożenia i regularne powtarzanie określonych manewrów w bezpiecznych warunkach. Nawet najbardziej szczegółowa wiedza teoretyczna na temat zasad bezpiecznej jazdy nie jest w stanie zastąpić praktycznych ćwiczeń. Trening wyprowadzania samochodu z poślizgu, awaryjnego hamowania czy omijania przeszkody pozwala zakodować prawidłowe zachowanie kierowcy w obliczu zagrożenia.