Opony w kosmos i na rajd

Nowości firm oponiarskich - Michelin zaprojektował opony dla NASA, które będą montowane w sondach kosmicznych. Pirelli pozostaje bliżej ziemi - nowe opony włoskiej firmy z powodzeniem zadebiutowały w Rajdzie Norwegii.

Michelin zaprojektował nowe koło Michelin Lunar Wheel specjalnie na potrzeby najnowszej generacji pojazdów księżycowych NASA, tak zwanych LRV (Lunar Rover Vehicles). Współpraca Michelina z NASA potrwa przynajmniej 10 lat.

- W przeszłości wiele księżycowych technologii takich jak na przykład mikrofalówki, goretex czy rzepy, zostało zaadaptowanych do codziennego użytku. Współpraca z NASA jest dla nas niezwykle ciekawym polem doświadczalnym - powiedział Wojciech Sobina z Michelin.

Koła bazuje na technologii Michelin Tweel. Jego konstrukcja opiera się na elastycznych szprychach, połączonych z obręczą wykonaną z tworzyw sztucznych. Tekstylny bieżnik, zaprojektowany wspólnie z ekspertami z Clemson University (USA) oraz z Milliken & Company (USA) pozwala na kontrolę trakcji pojazdu nawet w bardzo niskich temperaturach.

Zachowanie koła przetestowano na Hawajach. Luźna gleba, wielkość i struktura skał oraz charakterystyczna rzeźba terenu wyspy Big Island najlepiej oddają charakter środowiska księżycowego na Ziemi. Testy wykazały, że LRV nie będą miały problemów z przemieszczaniem się po luźnym podłożu i kraterach Księżyca. Ponad trzykrotnie poprawił się stosunek masy koła do jego nośności w porównaniu do poprzedniej wersji używanej w pojazdach księżycowych Apollo Lunar Rover.

Michelin prowadzi również badania nad zastosowaniem technologii Michelin Tweel w samochodach osobowych.

Z kolei na ośnieżonych i oblodzonych trasach zadebiutowały nowe 15-calowe opony Pirelli Sottozero. Dotychczas jedyny prawdziwy "zimowy" rajd WRC oznaczał stosowanie przez załogi opon 16-calowych. Nowe Sottozero mają na celu redukcję kosztów związanych z zakupem opon, których załogi nie mogły ponownie wykorzystać w żadnym innym rajdzie.

Nowe 15-calowe Sottozero (205/65R15) to opona uzbrojona w 384 kolce, każdy o długości 7 mm. Opona ta charakteryzuje się asymetrycznym wzorem bieżnika. Rodzaj mieszanki i bieżnik został zaprojektowany, tak aby opona spisywała się jak najlepiej na zaśnieżonych i oblodzonych trasach, zapewniając wysoki poziom przyczepności przy temperaturach poniżej zera.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.