BMW X5 M i X6 M z turbo!

Jeszcze półtora roku temu w rozmowie z Wysokimi Obrotami szef projektów M w firmie BMW, Gerhard Richter, zarzekał się, że nigdy, przenigdy BMW ze znaczkiem M nie będzie miało silnika z turbodoładowaniem. Co się stało? Piekło zamarzło?
Według filozofii "M", tym, co uwielbiają klienci są wysokie obroty i elastyczność wolnossącego silnika. Do filozofii "M" nie pasują też modele X5 czy X6, bo duża moc to nie wszystko - liczy się frajda, prowadzenie. Więc to, że BMW publikuje już oficjalne informacje o tym, że do sprzedaży trafią modele X5 M i X6 M zakrawa na... Sam nie wiem, jakim słowem to określić.

Wygląda jednak na to, że zespół Gerharda Richtera bardzo poważnie podszedł do projektów BMW X5 M i X6 M. Dlaczego jednak złamał wcześniejsze założenia? Z kilku powodów. Po pierwsze - konkurencja nie śpi. Najmocniejszy do tej pory silnik BMW X5 ma 408 KM, wyciąganych z podwójnie doładowanej V ósemki o pojemności 4,4 litra. Ma więc wystarczająco dużo energii, by wprawiać to auto w ruch, ale klienci są kuszeni przez coraz to nowsze modele silnikowe Porsche Cayenne Turbo S, Mercedesa ML63 AMG czy Audi Q7 V12 TDI. A w pewnym towarzystwie nie ma gorszej obelgi, niż stwierdzenie "Mam 50 koni więcej, niż Ty!" albo "Moje auto na Nurburgringu miało o osiem sekund lepszy czas!".

Skoro już zapadła decyzja o wprowadzeniu modeli X5 i X6 ze znaczkiem M, naturalnym krokiem był wybór turbodoładowanych silników, bo wolnossące nie zapewniałyby odpowiednio wysokiego momentu obrotowego w niższym zakresie obrotów.

Na razie BMW nie publikuje szczegółowych danych technicznych ani zdjęć, ale chętnie dzieli się materiałami wideo. Nakręcono dwa filmy z testów BMW X5 M i X6M:



Bernd Limmer z BMW M GmbH prowadzi prototyp X5 M po torze Nurburging:





Silnik, jaki napędza oba auta to całkowicie nowa jednostka. Doładowane V8 o pojemności 4,4l ma generować moc 507 KM i 700 Nm momentu obrotowego i umożliwić dojście do setki w czasie poniżej 5 sekund. Plotki mówią, że ten sam silnik będzie używany w kolejnych generacjach M5 i M6.

Zobacz też drugi film, poświęcony BMW X6 M: