7,7% w dół - prognoza z Korei

Hyundai, największy południowokoreański koncern motoryzacyjny, zapowiada, że globalna sprzedaż samochodów w 2009 roku spadnie o 7,7%. Nabywców znajdzie mniej niż 60 mln aut, w porównaniu do około 65 mln sprzedanych w 2008 roku.
Takie prognozy przedstawił swoim pracownikom wiceprezes Hyundaia, Choi Jae Kook.

"Rok 2009 będzie krytycznym czasem dla wszystkich producentów samochodów, wręcz wstrząśnie rynkiem" - powiedział. Nie do uniknięcia jest zwolnienie sprzedaży i nadprodukcja.

Hyundai i współpracująca z nim Kia przykręciły produkcję w Stanach, zauważają też stygnięcie rynku w Europie, Chinach i innych rynkach wschodzących. Choi skomentował też sytuację japońskiej konkurencji - "Nawet Toyota spodziewa się spadku zysków, co do tej pory było nie do pomyślenia - spodziewają się tego po raz pierwszy od 71 lat".

Zamówienia Hyundaia na styczeń są tak słabe, że firma musi bardzo skupić się na marketingu i sprzedaży - dodał prezes. Kia już obniżyła prognozę sprzedaży na ten rok do 4,2 mln aut, zapominając o pierwotnych planach zasilenia rynku 4,8 mln pojazdów.