Subaru wycofuje się z rajdów

Zespół Subaru oficjalnie wycofał się z Mistrzostw Świata w Rajdach Samochodowych (WRC). Oznacza to, że w przyszłym roku o mistrzostwo walczyć będą... tylko Ford i Citroen, gdyż wcześniej serię opuścił też team Suzuki.
To dla fanów wielka strata - Subaru brało udział w rajdowych mistrzostwach świata nieprzerwanie od 1990 roku. Początkowo zespół korzystał z modelu Legacy, jednak w 1994 roku na trasach pojawiła się Subaru Impreza, która od tej pory była głównym wołem roboczym teamu.

Niestety, z powodu kryzysu ekonomicznego zespół Subaru wycofał się z WRC ze skutkiem natychmiastowym. Zwłaszcza, że od 2010 roku w mistrzostwach świata obowiązywać będzie specyfikacja Super 2000. Oznacza to, że Subaru zostałoby zmuszone do opracowania zupełnie nowego samochodu, gdyż istniejące Imprezy budowano tylko w specyfikacjach WRC oraz bardziej standardowej grupy N.

Decyzja Subaru to bardzo zła wiadomość dla Prodrive, firmy od 18 lat zajmującej się przygotowywaniem się samochodów zespołu do startów. Według firmy, zespół Subaru generował około 20 procent obrotów firmy. - Straciliśmy jedną z ikon sportu. Zespół Subaru stworzył wielu prawdziwych bohaterów takich jak Colin McRae i Richard Burns - powiedział prezes Prodrive, David Richards. - Ta decyzja zamyka pewien rozdział w historii Prodrive i teraz musimy skoncentrować się na przyszłości - dodał. W firmie nie zanosi się jednak na zwolnienia, a ludzie pracujący przy zespole Subaru zostaną przeniesieni do innych działów.

To już drugi zespół, który w ciągu dwóch dni ogłosił wycofanie się z WRC. W poniedziałek tak samo postąpił zespół Suzuki, motywując swoją decyzję światowym kryzysem ekonomicznym. Sezon 2008 był dla Suzuki pierwszym w serii WRC. Wcześniej, od 2002, firma zaangażowana była w kategorie juniorów (JRC - Junior Rally Championship). W tym roku team Suzuki zdobył 34 punkty i zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Kierowcami Suzuki w serii WRC byli Fin Tomi Gardemeister i Szwed Per-Gunnar Andersson.

W świecie WRC po wycofaniu się Subaru i Suzuki pozostały cztery teamy. Jeden z nich jeździ na Citroenach C4 WRC (zespół Citroen Total), a dwa na Fordach RS WRC (BP Ford Abu-Dhabi, Stobart VK M-Sport i Munchi's Ford).