Wysokoobrotowe Żubry

Tradycyjnie Rajd Żubrów wygrał Sobiesław Zasada, ale na mecie zameldowały się aż trzy załogi Wysokich Obrotów. Rajd Żubrów jest kończącą sezon imprezą towarzyską, ale o tym jak poważnie podchodzą do niego uczestnicy świadczy obecności ponad 30 Lancerów Evo i Imprez na liście startowej.
Wysokoobrotowe załogi walczyły dwoma seryjnymi Fiatami Bravo ze 150-konnymi dieslami pod maską. Już wiemy jak bardzo wymagające dla sprzętu są rajdowe trasy. Zawieszenie, które w codziennej eksploatacji nie budzi zastrzeżeń na oesie okazuje się zbyt miękkie. Za to byliśmy chyba najbardziej ekologicznymi załogami ponieważ średnie zużycie paliwa z całego rajdu w obydwu autach nie przekroczyło 6,4 l/100 km. Na mecie w klasyfikacji dziennikarzy znaleźliśmy się za dwoma ponad 300-konnymi Lancerami Evo i 200-konnym Seatem Leonem.

Rywalizacja była szczególnie gorąca w grupie "Weteranów". Tu zażartą walkę o miejsce na podium stoczyła nasza załoga z numerem 68, jadąca białym Porsche 911 z 1976 roku. Dzień rajdu zaczął się dla nas pechowo. Poprzedniego wieczora do późna przepisywaliśmy opisy OS-ów i dyskutowaliśmy, jak najlepiej pokonać najtrudniejsze elementy trasy. Mało brakowało, a wystartować moglibyśmy co najwyżej na hulajnodze. Rano, tuż przed wyjazdem na start, w drzwiach samochodu zacięły się oba zamki. Otwieranie auta trwało godzinę i nie obyło się bez młotka, dzięki któremu mała boczna szybka w drzwiach pilota zmieniła się w ziejącą dziurę.

Na start na szczęście zdążyliśmy i już kilkanaście minut później wjechaliśmy na pierwszy odcinek specjalny w Harbutowicach. Już na starcie ostrzeżono nas, przed "zaparkowanym" w rowie Mitsubishi Lancerem. Jak się później okazało, Harbutowice zebrały gęste żniwo wśród startujących załóg. Na pierwszym odcinku specjalnym z rajdu odpadły aż trzy załogi. My też nie uniknęliśmy pecha - nasz czas na tym odcinku był prawie o 7 sekund gorszy od czołówki naszej grupy. Prawdopodobna przyczyna: lekko zaciągnięty hamulec ręczny. Z taką stratą musieliśmy liczyć na błędy konkurentów. Tych na szczęście nie brakowało, a kolejne odcinki specjalne przejechaliśmy już bezbłędnie i po porównaniu czasów osiągniętych na poszczególnych OS-ach zaczęliśmy nawet wierzyć w miejsce na podium.

Meta rajdu tradycyjnie już umieszczona była w hotelu "Kasprowy" w Zakopanem. Kiedy wreszcie wywieszono prowizoryczne wyniki, okazało się, trafiliśmy na "pudło". Zajęliśmy trzecie miejsce w grupie "Weteranów" oraz drugie w klasyfikacji Pucharu ClassicAuto. Rajd wygrało małżeństwo Sobiesława i Ewy Zasadów.

Nie bez powodu to jest Rajd Żubrów, ponieważ w klasyfikacji generalnej faworyzowani są najstarsi automobiliści. Czasy przejazdu mnożone są przez współczynnik wynikający z wieku zawodników. Oprócz niej kierowcy rywalizują w innych klasach (byli zawodnicy, goście, dziennikarze oraz samochody zabytkowe). Zaletą Rajdu Żubrów jest fakt, że by wziąć w nim udział nie trzeba mieć ani licencji sportowej, ani wyczynowego samochodu.

Rajd budzi duże zainteresowanie, bo to niepowtarzalna okazja, by porównać, jak na odcinkach specjalnych spisują się bardzo różne samochody. Na małopolskiej trasie rajdu w tym roku pojawiło się 86 załóg, od wyczynowych Mitsubishi Lancerów i Subaru Imprez przez zwykłe cywilne samochody, aż po takie klasyki motoryzacji (auta wyprodukowane przed 1983 r.) jak Porsche 911, FSO Polonez, Audi Quattro czy Polski Fiat 125 Monte Carlo.



Wyniki

Klasyfikacja generalna:

1. Zasada Sobiesław Zasada EwaMercedes Benz
2. Durczok Krystian Kozłowski AndrzejMitsubishi Lancer EVO VI
3. Lipski Andrzej Luk MagdalenaSubaru Impreza WRX


Grupa II

1Durczok Dominik Ciemniewski PawełMitsubishi Lancer EVO IX
2Tuszyński Adam Kwiatkowski MichałMitsubishi Lancer Evo IX
3Borysławski Tomasz Burkat DariuszSubaru Impreza STI


Grupa IV

1Czernecki Robert Sołtys TadeuszMitsubishi Lancer EVO IX
2Byśkiniewicz Łukasz Trocki MichałMitsubishi Lancer EVO
3Szmandra Tomasz Szmandra AleksandaSeat Altea
4Mroczek Szczepan Mroczek TomaszFiat Bravo
5Szalek Juliusz Sołtysik SzymonFiat Bravo
6Tychy Janusz Gawroński PiotrSeat Leon


Grupa V



1. Płatek Rafał Bularz SławomirAlfa Romeo GTV 2000
2. Pacek Tomasz Wawrzycka WiolettaAudi Coupe Quatro
3. Zachowicz Marcin Kalinowski MarcinPorsche 911