Golf VI - najs造nniejszy kompakt 鈍iata w nowej ods這nie

Gdy producenci aut ustawiali swoje stoiska w Pary簑, my w odleg貫j Islandii testowali鄉y najwa積iejsz nowo嗆 tych targ闚. Dlaczego Islandia? Z racji 鈍iat豉 i kolor闚. Walter de Silva uzna, 瞠 to miejsce godne prasowej premiery jego dzie豉. Jednak jest kilka "ale"...
Wzi皻y stylista zapomnia o jednym: kaprysach aury. Kiedy samolot przebi g瘰t warstw chmur ujrzeli鄉y wymarzone miejsce, ale na wi瞛ienie o zaostrzonym rygorze. Miejsce zimne, ciemne i mokre. Smagane wiatrem i pozbawione drzew. Kiepski klimat, kiepskie drogi. Praca w trudnych warunkach. To lubi!
Chwytam kluczyki i biegn w strugach deszczu. Rzut oka wystarczy, by wystawi sylwetce "sz鏀tki" je郵i nie pi徠k, to czw鏎k plus. Nie jest porywaj帷a, bo 瘸den Golf nie by. Nie jest wyj徠kowa, bo wida w niej zapo篡czenia. Ale ma charakter. Zdaniem de Silvy nie mniej ni "jedynka" i "czw鏎ka" do kt鏎ych ma nawi您ywa. Na tle "pi徠ki" "sz鏀tka" wysmukla豉 i wysubtelnia豉. Mimo 瞠 poza nieznacznie wi瘯sz (+ 2 cm) szeroko軼i ma identyczne rozmiary. I ten sam rozstaw osi. Bo i t sam platform. Dlaczego? - Wi瘯sze gabaryty to wi瘯sza masa. Dot康 ka盥y Golf by ci篹szy od poprzednika, przez co "pi徠ka" niemal zdublowa豉 mas "jedynk". Chcieli鄉y przerwa t tendencj - przyznaj konstruktorzy. I dopi瘭i swego. Nowy Golf przyty tylko o kilogram.

Prosto z Islandii - nasz test Golfa VI | wideo


Z zewn徠rz sz鏀tka robi najwi瘯sze wra瞠nie na firmowych zdj璚iach. To dlatego, 瞠 pyszni si na nich pi瘯nymi obr璚zami, kt鏎e nie b璠 niestety dost瘼ne nawet za dop豉t. A w 鈔odku? Oficjele Volkswagena przekonuj, 瞠 tak dobrze wykonanej kabiny nie powstydzi這 by si jej niejedno auto segmentu D. I faktycznie. Ca貫 podszybie wy這穎no mi瘯kim tworzywem, zadbano o w御kie szczeliny i dobre materia造. Szykown kierownic i efektowne wska幡iki wzi皻o po prostu z Passata CC, za ekran nawigacji z towarzysz帷ymi mu pokr皻豉mi - z nowego Superba. Tak瞠 wyposa瞠niem "sz鏀tka" przebija konkurencj o czym 鈍iadczy obecno嗆 na li軼ie dodatk闚 aktywnego tempomatu (utrzymuje sta造 odst瘼 od poprzedzaj帷ego auta), asystenta parkowania r闚noleg貫go (ma go jeszcze Audi A3) i pomys這wej kamery cofania. Pomys這wej, bo ca趾owicie odpornej na deszcz i s這t, kt鏎e zwykle szybko o郵epiaj podobne kamery w innych autach. Poniewa w Golfie obiektyw ukryto pod logiem VW (elektrycznie uchylanym po wrzuceniu wstecznego), obraz zawsze jest wyra幡y.

Co bym zmieni? Lokalizacj ekranu nawigacji. Podczas gdy inni producenci przekonali si, 瞠 im wy瞠j tym lepiej, tak w wielu autach z grupy Volkswagena panel nawigacji wci捫 tkwi pod dyszami nawiew闚. Wiedz帷, 瞠 jest tam mniej czytelny konstruktorzy zdublowali jego wskazania w okienku miedzy szybko軼iomierzem a obrotomierzem. Pr鏂z tego popracowa豚ym nad pok豉dowym audio (brzmi "kompaktowo") i liczb schowk闚 (w tej materii bardziej pomys這wi s Francuzi i Amerykanie). Tym bardziej, 瞠 baga積ik nie ur鏀 i nadal liczy 350 litr闚 pojemno軼i.

Ca豉 reszta nie budzi w Golfie zastrze瞠. Zw豉szcza nap璠. Irytuj帷o g這郾e turbodiesle na wtryskach ust徙i造 miejsca znacznie kulturalniejszym z szyn common-rail i dwoma wa趾ami stabilizuj帷ymi. Wreszcie w Golfie mo積a zapomnie na jakim paliwie si je寮zi. Mkn帷 mocniejsz z dw鏂h wersji 2.0 TDI (maj 110 i 140 KM) w stron lodowca Eyjafjallaj闥ull (lubi kraje, gdzie nazwy w豉sne tworz koty biegaj帷e po klawiaturze) s造sz co najwy瞠j st逝miony pomruk dochodz帷y spod maski. O wiele wi璚ej decybeli dobiega spod auta. To z powodu islandzkich dr鏬. Albo pokrywa je wyj徠kowo g這郾y asfalt, albo kamyki, kt鏎e z impetem uderzaj w plastikowe nadkola (篡j帷 tu, wyt逝mi豚ym je pierwszego dnia). Na wi瘯szych nier闚no軼iach korzystam z dobrodziejstw adaptacyjnego zawieszenia i zmi瘯czam jego nastawy przyciskiem Comfort. Dzia豉.

Jad帷 r騜nym tempem na 102-kilometrowej trasie zu篡wam tylko 6,3 litra ON, w czym pomaga mi (obs逝giwana 這patkami przy kierownicy) dwusprz璕這wa skrzynia DSG. Nazajutrz mam okazj bawi si jej nowsz, siedmiobiegow odmian (wytrzymuje do 250 Nm, dlatego nie montuje si jej w Dieslach) towarzysz帷 silnikowi 1.4 TSI. Podw鎩ne do豉dowanie i bezpo鈔edni wtrysk pozwoli造 z tego benzynowego male雟twa wycisn望 160 koni. Przydaj si, bo rzutem na ta鄉 postanawiam zahaczy o odleg陰 B喚kitn Lagun. Po drodze mijam kilka straszliwie pokiereszowanych aut. To przestroga: gdy stracisz panowanie przekonasz si, 瞠 wszechobecne czarne ska造 potrafi by ostre jak monstrualne otwieracze do konserw. Brr! Na szcz窷cie Golf dobrze trzyma si drogi. Dodaje gazu i s造sz 鈍ist powietrza z okolic s逝pka A. Dziwne, producent zapewnia, 瞠 to najcichsze auto w klasie. Przeprofilowane uszczelki i d德i瘯och這nna folia na przedniej szybie jak dot康 si w "sz鏀tce" sprawdza造. No c騜 - egzemplarze przedprodukcyjne potrafi p豉ta figle.

Wreszcie mijam tablic z napisem Blue Lagoon. Na miejscu zamiast nagiej Brooke Shields zastaj grup japo雟kich emerytek mocz帷ych si w s這nej i ciep貫j wodzie o barwie mleka i gencjany. Ale op豉ci這 si. Ponad 300 kilometr闚 pokonanych mi璠zy pawilonem Golfa (zbudowanym od podstaw wraz z drog), gejzerami (gdy niedawno jeden z nich oparzy naszego rodaka, lokalna gazeta da豉 to na czo堯wk) a owym geotermalnym spa, pozwoli造 pozna auto niemal z ka盥ej strony. Nawet w porywistym wietrze i ulewnym deszczu prowadzi si pewnie i przyjemnie. Mimo post瘼u w dieslach, 160-konne benzynowe TSI pracuje bardziej kulturalnie. A w udanym duecie z 7-biegowym DSG pali niewiele wi璚ej. A o 2,3 litra mniej ni 150-konny Golf V 2.0 FSI z sze軼iobiegowym automatem. To oznacza przesz這 25-procentow oszcz璠no嗆 benzyny! Cho swego czasu mia貫m Opla, a wi璚 zasadniczo nie powinienem pa豉 mi這軼i do aut z Wolfsburga (najwi瘯sza gafa? przyjecha Astr na zlot Golfa, i vice-versa), musz przyzna, 瞠 Volkswagen odrobi lekcje. Jego nowe auto jest po prostu dobre. Lepiej wykonane, lepiej wyposa穎ne, cichsze i oszcz璠niejsze od poprzednika. Ale nie tylko. Po kilku latach spadku formy Golf zn闚 odskoczy konkurencji. Pokaza klas i dowi鏚, 瞠 wci捫 jest w niej najwa積iejszy.



KOMPENDIUM



Wersja2.0 TDI1.4 TSI DSG
SilnikDiesla, R4, 1968 cm3benzynowy, R4, 1390 cm3
Moc140 KM przy 4200 obr./min160 KM przy 5800 obr./min
Moment320 Nm przy 1750 obr./min240 Nm przy 1500 obr./min
Nadwoziehatchback, 3/5-drzwiowe, 5-osobowehatchback, 3/5-drzwiowe, 5-osobowe
Rozmiary419,9/177,9/147,9 cm419,9/177,9/147,9 cm
Rozstaw osi257,8 cm257,8 cm
Nap璠Na ko豉 przednieNa ko豉 przednie
Zawieszenie przódMacPhersonMacPherson
TyMulti-linkMulti-link
Masa1365 kg1290 kg
Skrzynia6-biegowa dwusprz璕這wa7- biegowa dwusprz璕這wa
Poj. baga積ika350/1305 l350/1305 l
Pr璠ko嗆 maks.209 km/h220 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,3 s8,0 s
字. spalanie4,9 l/100 km6,0 l/100 km
Cenyod 74 390 zod 67 990


GAZ

wykonanie, wyposa瞠nie, wyciszenie, spalanie



HAMULEC

zapo篡czenia stylistyczne, nieco anonimowa konsola, zbyt nisko umieszczony monitor



SUMMA SUMMARUM

Volkswagen podni鏀 poprzeczk. Popularny kompakt wyko鎍zy i wyposa篡 w spos鏏 godny dro窺zych aut segmentu C+. Oferuj帷 du穎 wi璚ej za ni窺z cen kompakt Volkswagena powinien dobrze znie嗆 globalny spadek popytu i poprawi i tak imponuj帷y wynik sprzeda篡 Golfa (og馧em 26 milion闚 sztuk).



Kt鏎 generacj Golfa uwa瘸sz za najbardziej udan?
Wi璚ej o: