Prawo jazdy: FAQ - remedium na wasze kłopoty

W ośrodkach nauki jazdy tłok, a i aut z ?L? na dachu też coraz więcej. Jeśli zamierzasz zostać kierowcą przed wejściem w życie nowej ustawy, to warto się pospieszyć
Opublikowane niedawno "Poradnik. Prawo jazdy: i lepiej, i trudniej" oraz "Informator Prawo jazdy - szykują się zmiany" wywołały niemałe zamieszanie wśród kandydatów na kierowców. Wasze prośby o wyjaśnienia uporządkowaliśmy w formie FAQ - czyli listy najczęściej zadawanych pytań. Mam nadzieję, że nasz FAQ uczyni drogę do "prawka" prostszą i łatwiejszą.

1. Czego trzeba się nauczyć, by uniknąć kłopotów na placu manewrowym...

Na placu sprawdza się u kursanta umiejętność wykonywania podstawowych manewrów. Główne elementy to ruszanie oraz jazda po prostej i łuku. Najwięcej kłopotów sprawia kursantom ruszanie na wzniesieniu.

2. i co trzeba umieć, by uniknąć kłopotów w ruchu miejskim?

Abecadłem kierowcy powinno być parkowanie skośne, parkowanie prostopadłe (czyli wjazd przodem na wyznaczone miejsce parkingowe) i równoległe (inaczej w tzw. kopertę między samochodami zaparkowanymi przy krawężniku) oraz zawracanie (tzw. na trzy). Uwaga: na egzaminie państwowym sprawdza się je na drogach publicznych.

3. Gdzie się uczyć; co to jest WORD; jaką prywatną szkołę jazdy możemy polecić?

Żadnej. Warto jednak zapoznać się z listą dostępnych szkół wdanym województwie i opiniach o nich, np. na stronach internetowych:

www.prawojazdy.com.pl

www.kursprawojazdy.pl

www.naukajazdy.pl

Następnie skontaktować się z kilkoma wybranymi szkołami, zebrać i porównać informacje, m.in. na temat "zdawalności" egzaminu państwowego po kursie w danej szkole. Warto wiedzieć, że w każdym województwie w większych miastach działa tzw. WORD, czyli Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, lub jego oddział terenowy. Tam szkolą zarówno kandydatów, jak i kierowców. Polecamy również udanie się do szkoły doskonalenia techniki jazdy samochodem, ale to już po zdanym egzaminie.

4. Jakie warunki musi spełniać ośrodek szkolący kierowców?

Wiedząc to, łatwiej wybrać miejsce kształcenia kandydata na kierowcę. Jeśli czegoś z poniższej listy nie ma w danym ośrodku, lepiej poszukać innego.

- Sala do prowadzenia zajęć teoretycznych dla 20 osób, gdzie każda ma zapewnione miejsce siedzące przy stoliku. Niezbędne pomoce dydaktyczne (odpowiednie urządzenia odtwarzające i nośniki, np. programy komputerowe, foliogramy, diapozytywy, filmy wideo lub DVD, tablice poglądowe), które służą do prezentacji treści wymaganych na egzaminie. Ponadto tablica do pisania (klasyczna lub multimedialna) i plansza lub makieta przestrzenna służąca do "ustawiania" sytuacji spotykanych przez kierowcę w ruchu drogowym.

- Plac manewrowy musi być utwardzony i wyłączony z ruchu dla pojazdów nieprzeznaczonych do szkolenia. Jego infrastruktura powinna umożliwić wykonanie każdego zadania wymaganego na egzaminie państwowym (dozwolony wyjątek jest tylko jeden - górka do ruszania na wzniesieniu, tego można uczyć poza placem manewrowym).

- Ośrodek musi mieć przynajmniej jeden pojazd dostosowany do danej kategorii prawa jazdy. W wypadku samochodowego prawa jazdy kategorii B istotna jest długość auta przekraczająca 3,5 m (stąd np. już dawno zniknęły ze szkół i ośrodków Fiaty Seicento). W wypadku kategorii A - niezbędny jest motocykl z silnikiem o pojemności większej niż 125 cm sześc. mogący osiągnąć prędkość nie mniejszą niż 100 km/godz.

5. Jak można sprawdzić "legalność" ośrodka szkolenia; jego uprawnienia, certyfikację?

Wystarczy poprosić o podanie numeru identyfikacyjnego przyznanego przez starostwo powiatowe, które nadzoruje te ośrodki. 6. Jakie dokumenty trzeba złożyć, przystępując do egzaminu państwowego? Warto pamiętać, że po pierwsze, jest ich sporo, a po drugie, że ich skompletowanie w naszych zbiurokratyzowanych realiach zabiera sporo czasu. Wymagane są: zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów na kierowców, podanie, świadectwo lekarskie (brak przeciwwskazań do kierowania pojazdami mechanicznymi), dowód wniesienia opłaty egzaminacyjnej i fotografia.

Jeśli kandydat nie ukończył 18 lat, to musi mieć także pisemną zgodę rodziców lub prawnych opiekunów.

Uwaga: jeśli mamy już prawo jazdy innej kategorii, to załączamy jego kserokopię, np. zdając na motocyklowe prawo jazdy kategorii A1, załączamy kserokopię samochodowego prawa jazdy kategorii B.

7. Ile dni ma ośrodek na wyznaczenie egzaminu po złożeniu kompletu wymaganych dokumentów?

30 dni od dnia złożenia.

8. Czy egzaminator może nie dopuścić zgłaszającą się osobę do egzaminu?

Tak, jeśli zgłaszający nie ma przy sobie dokumentu umożliwiającego ustalenie tożsamości (dowodu osobistego, paszportu lub karty stałego pobytu). Egzaminator - ze zrozumiałych względów - obowiązkowo musi ustalić tożsamość zdającego. Gdy w chwili zgłoszenia się na egzamin kandydat nie wykazuje odpowiedniej sprawności fizycznej i/lub psychicznej, również nie zostanie dopuszczony do egzaminu.

9. Kiedy kursant staje się kierowcą?

Po zrobieniu wszystkich trzech kroków: zdaniu egzaminu teoretycznego, zaliczeniu egzaminu praktycznego, odebraniu prawa jazdy w Wydziale Komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania.

10.Po ukończeniu kursu nie zdałem egzaminu państwowego i co dalej? Ile mam podejść?

W sumie trzy. Jeśli absolwent kursu trzykrotnie na egzaminie państwowym - teoretycznym lub praktycznym - nie uzyskał wyniku pozytywnego, to musi szkolić się dalej. Przechodzi wówczas tzw. szkolenie dodatkowe. Składając ponownie komplet dokumentów, załącza wówczas zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów dla kierowców w zakresie dodatkowym.

11.Jaki konkretnie zakres wiedzy jest sprawdzany podczas teoretycznej części egzaminu państwowego?

Oprócz znajomości przepisów i zasad ruchu drogowego oraz manewrów podstawowych (np. włączanie się do ruchu) wymagana jest znajomość podstaw techniki kierowana pojazdem (np. do czego służy pedał sprzęgła) i czynności kontrolno- obsługowych (np. do czego sprowadza się obsługa skrzyni biegów). Wymaga się również znajomości zasad udzielania pomocy medycznej (w zakresie tzw. pomocy przedlekarskiej, np. jakie są podstawowe czynności ratownicze).

12. Co sprawia najwięcej trudności kandydatom na kierowców podczas teoretycznej części egzaminu? Na czym "polegli" najczęściej?

Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu; interpretacja znaków drogowych pionowych (np. czy znak B-21 - "zakaz skręcania w lewo" - dopuszcza zawracanie w lewo lub znak B-23 - "zakaz zawracania" - zezwala na skręt w lewo); interpretacja znaków drogowych z dodatkowymi tabliczkami (np. T-25b - tabliczka wskazująca kontynuację zakazu postoju lub zatrzymywania); używanie świateł pojazdu w danych warunkach (drogowych, atmosferycznych oraz porze roku i dnia); znaki drogowe poziome i tzw. punktowe elementy odblaskowe na nawierzchni jezdni.

Ponadto hierarchia norm w danej, czasem szczególnej, sytuacji - np. skrzyżowanie, na którym znalazły się pojazdy mechaniczne, w tym uprzywilejowane (np. karetka i radiowóz) i pojazdy szynowe (np. tramwaj), ruch jest kierowany włączoną sygnalizacją świetlną, a równocześnie osoba uprawniona do kierowania ruchem drogowym (np. policjant) podaje sygnały i polecenia. Bywają też kłopoty z właściwą interpretacją postaw policjanta kierującego ruchem.

13. Czy i jaki jest typ wykroczenia w taryfikatorze mandatów (tzw. mandatowniku), za który otrzymuje się zero punktów karnych?

Takich wykroczeń jest około 50. Na przykład jazda motocyklem lub samochodem po chodniku lub wzdłuż przejścia dla pieszych. Zero punktów, ale mandat 250 zł. A także wykroczenia, w których przyznawanie punktów nie byłoby logiczne, np. za kierowanie pojazdem w sytuacji, kiedy wyrokiem sądu otrzymaliśmy "zakaz prowadzenia pojazdu mechanicznego", a zostaliśmy przyłapani za kierownicą. Punktów zero, ale za to kara pozbawienia wolności do lat trzech.

Wybierz samochód dla siebie: oferty na autotrader.pl

Więcej o:
Komentarze (4)
Prawo jazdy: FAQ - remedium na wasze kłopoty
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    skoro: "stek bzdur" i "po łebkach" to niech się autorzy wypowiedzi wykażą i sami napiszą :)

  • Gość: Gość

    0

    artykuł napisany po łebkach...jak coś piszecie przyszłym kierowcom to piszcie to pożądnie...żal jak cały ten serwis

  • Gość: Gość

    0

    Dziennikarzy się ciężko uczy jeździć. A ten artykuł to stek bzdur.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX