Superb? Super. Tylko jaki?

Jedno auto, dużo silników. Czasem diametralnie różnych. Superb jest przykładem, jak to, co samochód ma pod maską, potrafi wpłynąć na jego charakter i przeznaczenie
Czy wciąż pokutujący na internetowych forach stereotyp Felicji z kierowcą w kapeluszu nie zniechęci do Superba klientów poszukujących auta luksusowego? Kto jednak nie patrzy wyłącznie na markę, może być mile Superbem zaskoczony. Nie brakuje w nim technicznych ciekawostek jak nowatorski dostęp do bagażnika (Twindoor, czyli połączenie sylwetki sedana zwygodą liftbacka), asystent parkowania czy biksenonowe reflektory z systemem AFS (Adaptive Frontlight System). Nie zaniedbano kwestii bezpieczeństwa - kierowcę i pasażerów chronić może nawet dziewięć poduszek powietrznych. Wnętrze, w zależności od wersji (Comfort, Ambition, Elegance oraz Platinum), jest utrzymane w czarnej bądź w kremowej kolorystyce. Można do woli przebierać w konfiguracjach materiałów wykończenia foteli czy kierownicy. Do wyboru mamy całą gamę silników od 105 do 260-konnych. Które z nich są szczególnie godne polecenia? Mieliśmy okazję przetestować wszystkie.

Coś oszczędnego dla przedstawiciela handlowego

Niektórzy podchodzą do auta w sposób typowo użytkowy. Ma być wygodne, bezpieczne i oszczędne. Szybkie i zrywne? Niekoniecznie. Takie kryteria z grubsza spełnia 1.9 TDI. Dobrze znana jednostka z pompowtryskiwaczami musi się jednak nieźle natrudzić, by napędzić Superba. No i cena. Prawie 90 tys. zł to za skromne 105 KM? Sporo. Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jawi się nowość - silnik 1.4 TSI, turbodoładowany, benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zanim zaczniemy się śmiać z jej mizernej pojemności, lepiej sprawdzić, jak radzi sobie na drodze. A tutaj miłe zaskoczenie - o ile 125 KM może nie powala na kolana, o tyle 200 Nm dostępne już od 1500 obr/min robi wrażenie. W zupełności wystarcza to do spokojnej, codziennej jazdy, a przecież o to głównie chodzi nabywcom podstawowych modeli. Drażnić może tylko manualna, sześciobiegowa skrzynia. Brakuje jej precyzji, do tego drogi pokonywane przez dźwignię są nieprzyjemnie długie. Za to pochwalić można spalanie, Superb 1.4 TSI zadowala się 7 litrami benzyny na 100 km. Jej cena nie jest jeszcze znana (podobnie jak 3.6 FSI i odmiany 4x4 - pojawią się one w IV kwartale 2008), ale z pewnością 125-konny Superb będzie tańszy niż ospały 1.9 TDI.

Coś wygodnego dla rodziny

Lubiący lepsze osiągi mają do wyboru dwa silniki. Pierwszy to 1.8 TSI o mocy 160 KM. Podobnie jak 1.4 korzysta z dobrodziejstw turbodoładowania. Wrażenia podobne do tych, jakie dostarcza nowoczesny turbodiesel. A nawet lepsze, bo i hałas mniejszy i zakres użytecznych obrotów szerszy.

W połączeniu z dobrym podwoziem i precyzyjnym układem kierowniczym samochód ten może dać wiele radości z jazdy. Tym bardziej że od listopada będzie dostępny w tandemie z automatyczną siedmiobiegową skrzynią DSG. Ta dwusprzęgłowa przekładnia działa szybko i miękko. Przyspieszenie do 100 km/h trwa niewiele dłużej niż w manualu.

Komu nie przeszkadza miarowe terkotanie diesla, ma do wyboru dwie jednostki TDI. Pierwsza, oparta na pompowtryskiwaczach ma 140 KM i spokojnie daje sobie dobrze radę z nielekkim przecież Superbem. Ale czy nie warto dołożyć trzy tysiące złotych do najnowszego silnika common- rail? Nie dość że ma 170 koni, to jeszcze nieco mniej pali. Na 100 km wystarcza mu około 6 litrów oleju napędowego, a to wszystko przy zapasie mocy wystarczającym do dynamicznej jazdy nie tylko po mieście. Także i w tym przypadku można wybrać skrzynię DSG.

Sześciostopniowa przekładnia kosztuje wprawdzie 10 tys. zł, ale znacznie podnosi komfort jazdy. Zwłaszcza że biegi można zmieniać także łopatkami na kierownicy! I nie jest to zbędny gadżet dla chcących udawać Kubicę, tylko praktyczne, wygodne i naszym skromnym zdaniem najlepsze z możliwych rozwiązań.

Pod koniec roku pojawią się też wersje 4x4 w systemie Haldex czwartej generacji. W dobrych warunkach auto jest praktycznie przednionapędowe (96 proc. momentu), ale gdy trzeba, więcej "pary" trafi na tylną oś.

Coś szybkiego dla żądnych wrażeń

Komu naprawdę się spieszy, powinien pomyśleć nad wersją 3.6 FSI obdarzoną tabunem 260 koni szlachetnych o tyle, że pochodzących z pojemności, a nie z doładowania. W połączeniu z napędem na cztery koła i sześciostopniowym automatem pozwala Škodzie bez kompleksów wejść (czy raczej wjechać) na salony dotychczas zastrzeżone dla innych marek. Do pełni szczęścia brakuje tylko możliwości manualnej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy (można to robić dźwignią). Škoda robiąca nudne i słabe auta? Nie tym razem. W najbogatszej wersji znajdziemy niemal wszystko, co tylko przydaje komfortu. Mamy więc nawigacje satelitarną Columbus z ekranem o przekątnej 6.5 cala i rozbudowany system audio opracowany przez Blaupunkta. Gdyby jeszcze nie ten znaczek na masce

GAZ

Przestronne wnętrze, elastyczne silniki, szybkie i wygodne skrzynie DSG, łatwy dostęp do bagażnika (Twindoor), konkurencyjna cena

HAMULEC

Opornie działająca przekładnia manualna, nieco rozmyta linia nadwozia, zbyt stonowane wnętrze

SUMMA SUMMARUM

Škoda Superb prócz komfortu gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa i dobre właściwości jezdne. Szeroka gama dostępnych silników i konfiguracji wyposażenia pozwalają uczynić z Superba auta do pracy, auto dla rodziny lub szybką limuzynę.



Skoda Superb
Nadwozie 5 drzwiowe, 5 miejscowe5 drzwiowe, 5 miejscowe5 drzwiowe, 5 miejscowe5 drzwiowe, 5 miejscowe5 drzwiowe, 5 miejscowe5 drzwiowe, 5 miejscowe
Wymiary (cm) 483,8x181,7x144,7-148,2483,8x181,7x144,7-148,2483,8x181,7x144,7-148,2483,8x181,7x144,7-148,2483,8x181,7x144,7-148,2483,8x181,7x144,7-148,2
Rozstaw osi (cm) 276,1276,1276,1276,1276,1276,1
Napęd na przód lub 4x4na przód lub 4x4na przód lub 4x4na przód lub 4x4na przód lub 4x4na przód lub 4x4
Pojemność bagażnika (l) 565/1670565/1670565/1670565/1670565/1670565/1670
Silniki R4, 1.4 TSI R4, 1.8 TSI (A) V6, 3.6 FSI 4x4 R4 1.9 TDI R4, 2.0 TDI (A) R4, 2.0 TDI (A)
Pojemność (cm3) 1390 1798 3597 1896 1968 1968
Moc (KM/obr) 125/5000 160/5000-6200 260/6000 105/4000 140/4000 170/4200
Moment (Nm/obr) 200/1500-4000 250/1500-4000 350/2500-5000 250/1900 320/1800-2500 350/1750-2500
Skrzynia biegów 6 6 (7A) 6A 5 6 (6A) 6 (6A)
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) 6,8 8,6 (8,5) 10,0 5,7 10,2 (10,2) 8,8 (9,0)
Przysp. 0-100 km/h (s) 10,5 7,6 (8,2) 6,5 12,5 5,9 (6,8) 6,0 (6,7)
Prędkość maks. (km/h) 201 220 (220) 250 190 207 (205) 220 (220)
Ceny od 80 800 zł 87 800 zł nieustalona 86 800 zł 95 800 zł 110 800 zł
(A) - automatyczna skrzynia DSG 10 000 zł

Więcej o: