Nissan Micra - Stworek

Jak można jednym słowem opisać Micrę? Określenie "pocieszna" jest chyba najbardziej odpowiednie
Już sam wygląd samochodu wywołuje pozytywne skojarzenia. Uśmiechnięta buźka utworzona przez chromowane wloty powietrza, wystające przednie światła. Do tego specyficzna sylwetka, na pierwszy rzut oka pokraczna i śmieszna, czego nie sposób uznać za wadę (choć zdaniem brytyjskiego miesięcznika "Car" po faceliftingu Micra zbrzydła). Nam wciąż przypomina wesołego stwora lub przybysza z obcej planety.

W podstawowej wersji wyposażenia Visia jest tylko jedno lusterko w osłonie przeciwsłonecznej. Oczywiście po lewej stronie. Dobitnie świadczy to o przeznaczeniu samochodu.

"Stworek" choć z pewnością nie przypomina wyścigówki dzięki silnikowi 1.2 o mocy 80 KM w mieście potrafi złoić skórę niejednemu teoretycznie szybszemu pojazdowi. Nie będzie cierpiał też na niemieckiej autostradzie, po której popędzi prawie 170 km/h. Szesnastozaworowy silnik Micry daje sobie dobrze radę w całym zakresie obrotów. Elastyczność jest przyzwoita - do codziennej niespiesznej jazdy wystarczy 2000 na obrotomierzu. Redukować trzeba tylko do wyprzedzania.

Układ kierowniczy ma elektryczne wspomaganie. Siła jego działania jest odpowiednia, ale precyzja pozostawia wiele do życzenia, ale i tak prowadzenie Micry w łukach daje sporo radości. Nissan jest dość sztywno zawieszony, na równych zakrętach można sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa. Zwłaszcza że jak na swoje wymiary ma spory rozstaw osi. Lekką podsterowność daje się łatwo kontrolować, wąskie opony tracą przyczepność stopniowo i w sposób przewidywalny. Zastrzeżenia można mieć tylko do zachowania na krótkich nierównościach, które mogą wytrącić samochód z równowagi. Więcej uwagi trzeba zwracać na prowadzenie w koleinach. Poza tym Micra nie sprawia problemów - hamulce są skuteczne, a dozowanie siły precyzyjne. W sytuacjach podbramkowych pomocny będzie ABS z asystentem hamowania BAS.

Wnętrze wykończono dość twardym tworzywem. Drażni twarda główka dźwigni zmiany biegów. Jakość materiałów to jedno, a spasowanie to drugie. Micra jest precyzyjnie poskładana, nic nie trzeszczy, żadne "świerszcze" nie zalęgły się w tapicerce. Szorstka, regulowana tylko w pionie kierownica dobrze leży w dłoniach, nie ma powodów do narzekania na ergonomię.

Pozytywnie zaskakują przednie fotele, które są nie tylko wygodne, ale też dobrze trzymają tułów w zakrętach. Do dyspozycji mamy kilka schowków, w tym całkiem spory zamykany w desce rozdzielczej. Przed dźwignią zmiany biegów znajdziemy miejsce na drobiazgi czy dwie puszki z napojami. Od bagażnika nie można oczekiwać cudów, ale większe zakupy czy bagaże na dwuosobowe wakacje bez problemu się zmieszczą. Niestety, Visia nie ma przesuwanej czy choćby dzielonej tylnej kanapy.

Poza tym Visia oferuje nam tylko dwie poduszki powietrzne, elektrycznie otwierane szyby i centralny zamek (nawet lusterka są regulowane ręcznie).

Silnik o mocy 80 KM to idealny kompromis między osiągami, ceną a spalaniem. Średnia to 5,9 l na 100 km, czyli dokładnie tyle, co w najtańszym (36 900 zł) i słabszym (65 KM) silniku 1.2. To nie pomyłka -Micra ma dwie jednostki o tej samej pojemności. Poza tym Nissan na naszym rynku oferuje jeszcze dwie inne: 86-konną wysokoprężną spalającą niespełna 5l/100 km, oraz 88-konną benzynową 1.4.

Za Micrę w wersji testowej z lakierem metalizowanym trzeba zapłacić 45 800 zł. Można też liczyć na zniżki - w ramach obowiązującej właśnie promocji cena wyniosła 43 000 zł. Czy warto? Tak, o ile przymkniemy oko na twarde plastiki, a ubogie wyposażenie seryjne potraktujemy jako powrót do korzeni motoryzacji. Bardziej zdeterminowani mogą skusić się na jedną z bogatszych wersji wyposażenia - Acenta lub Tekna (wyłącznie z silnikiem 1.4). Wtedy Micra może mieć automatyczną "klimę", boczne poduszki powietrzne. Przydać się może też Bluetooth, czujniki parkowania i rozbudowany system audio z 6 głośnikami. Ten ostatni dodatek z pewnością umili nie tylko jazdę, ale także stanie w korkach, od których nie ucieknie nawet najbardziej zwinne auto miejskie.

GAZ

Ekonomiczny i żwawy silnik, dobre prowadzenie w zakrętach, przyzwoita widoczność, spora zwinność, konkurencyjna cena

HAMULEC

Ubogie wyposażenie w wersji podstawowej, nerwowe zachowanie na koleinach, mało precyzyjny układ kierowniczy

SUMMA SUMMARUM

Micra 1.2 jest małym, zwinnym autkiem miejskim. Pocieszna sylwetka spodoba się głównie kobietom. W wersji podstawowej brakuje wyposażenia, drażnią też twarde plastiki. Na szczęście to nie na nich się jeździ.



Nissan Micra
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-miejscowe
Silnik R4, benzynowy 1240 cm3
Moc maks. 80 KM przy 5200 obr./min
Moment 110 Nm przy 3600 obr./min
Skrzynia 5-ręczna
Prędkość maks. 167 km/h
0-100 km/h 13,5 s
Napęd na koła przednie
Wymiary 371,9/166/154 cm
Rozstaw osi 243 cm
Masa 957 kg
Poj. bagażnika 251 l
Opony 165/70 R1
Spalanie 5,9 l/100 km
Cena 45 800 zł
Więcej o: