Skazani na sukces?

Mazda rusza w Polsce z siecią sprzedaży z prawdziwego zdarzenia. Apetyty są spore, ale nie brakuje atutów, które mogą je zaspokoić
Niektórzy mówią o powrocie Mazdy do Polski. Trudno się z tym zgodzić. Japońska firma sprzedawała w naszym kraju samochody nawet za czasów PRL, opierając się na dolarowych sklepach o nazwie Pewex. Po zmianach ustrojowych pojawiali się niezależni importerzy, którzy z różnym powodzeniem sprzedawali Mazdy polskim klientom. W najlepszym, 1993 r. poziom sprzedaży sięgnął 1820 szt., potem zaczęły się trudne dla japońskich aut czasy kontyngentów. Mało konkurencyjne cenowo Mazdy wciąż były jednak oferowane, podczas gdy np. Daihatsu po prostu zwinęło manatki. Sprzedaż w latach 1993-2004 była co prawda symboliczna i nie przekraczała 500 egzemplarzy rocznie, ale marka wciąż istniała. Dzisiaj można zatem mówić bardziej ojej odrodzeniu niż o powrocie na nasz rynek. Mazda startuje ze swoistym handicapem - jest u nas rozpoznawalna i bardzo dobrze postrzegana. I nowe, i używane samochody sprawdziły się pod względem niezawodności i trwałości.

Otwarcie przedstawicielstwa Mazdy w Polsce to wypadkowa dwóch okoliczności. W2001r. firma była obecna na 7 rynkach europejskich i sprzedała 165000 aut. W2007r. było to odpowiednio 21 krajów i 327 000 sztuk. Rozwój marki, kontrolowanej przez koncern Forda, ale utrzymującej sporą niezależność, może więc imponować. Tymczasem w Polsce rynek nowych samochodów nieco już odbudował się po załamaniu z2004r. i wykazuje dobrą dynamikę (25 proc.). Na dodatek udział japońskich marek wzrósł u nas do 23 proc., podczas gdy w krajach UE wynosi ledwie 15 proc. W takim oto momencie Mazda dopisuje Polskę do swoich rozległych interesów (ponad milion aut sprzedanych na świecie).

Mazda zaplanowała roczną sprzedaż w Polsce na poziomie 4000 szt. w2009r., ale w kolejnych latach liczy na podwojenie tej liczby. Kampania reklamowa ma dotrzeć głównie do pokolenia ludzi w wieku 20-45 lat, przy założeniu, że droższe modele kierowane są do osób bliższych tej górnej granicy. Nie zaplanowano odwoływania się do starszego pokolenia, tak dobrze postrzegającego markę i mogącego przekonywać do niej swoje dzieci. Zdecydowano się na budowanie znajomości firmy i jej współczesnych aut praktycznie od zera właśnie wśród ludzi młodych. Mazda dysponuje jednak atrakcyjnymi z wyglądu i zaawansowanymi technicznie samochodami, które bronią się wysoką jakością i nowoczesnością. Twórcy nowej sieci sprzedaży, na razie opartej na 11 punktach sprzedaży, choć nie zamierzają rozpętywać walki na ceny na szczęście nie przesadzili w drugą stronę. Wbrew obawom cennik prezentuje się atrakcyjnie i będzie mocną bronią Mazdy w rynkowych potyczkach. Dodajmy, że wszystkie modele produkowane są w Japonii. Japończycy są również twórcami wszystkich silników z wyjątkiem wysokoprężnych 1.4 i 1.6, budowanych we współpracy z koncernem PSA i Fordem. Gwarancja mechaniczna działa przez 3 lata lub 100 000 km, na lakier 3 lata, a na perforację blach 12 lat. Części zamienne będą sprowadzane z centralnego magazynu wBelgii w ciągu 2-3 dni. Jeśli sprzedaż wzrośnie, przewidziano codzienne dostawy części.