Iskra historii zaczyna p這n望?

BMW bada rynek aut supersportowych - niby przypadkiem, niby na lewo w 鈍iat pociek造 zdj璚ia zapieraj帷ego dech w piersiach konceptu M1. Najpierw by這 trz瘰ienie ziemi, teraz napi璚ie ro郾ie - pokazywane s kolejne zdj璚ia. Je郵i decydenci z Monachium chcieli doczeka si opinii o tym projekcie i zdecydowa czy warto ci庵n望 go dalej - panowie, macie m鎩 g這s na tak.
Concept zosta nazwany "Hommage" - "ho責". Powsta w 30. rocznic urodzin BMW M1, jednego z najbardziej pechowych sportowych aut. Historia si璕a maja roku 1972. Wtedy firma Bayerische Motoren Werke (czyli Bawarskie Zak豉dy Silnikowe) postanowi豉 stworzy sw鎩 dzia sportowy. Rzuci豉 do tego o鄉iu ludzi i powierzy豉 im now firm - BMW Motorsport Gmbh. Mimo braku kadr Niemcy zrobili co, z czego s造n - perfekcyjnie zorganizowali produkcj. Zadzwonili do s這necznej Italii i zam闚ili projekt karoserii u Giorgio Giugiaro. Nast瘼ny telefon zadzwoni w Sant'Agata Bolognese - zarezerwowali moce przerobowe firmy Lamborghini na produkcj owej karoserii oraz podwozia. Silnikiem zaj瘭i si spece z rodzimego BMW. Mia這 powsta auto, kt鏎e przy熤i w這skie marki. Tu pech objawi si po raz pierwszy. Lamborghini po prostu splajtowa這. BMW szybko przenios這 produkcj do Stuttgartu. Ram przywo穎no z Modeny, karoseri od Gugiaro. Zmontowany samoch鏚 trafia potem do siedziby firmy w Monachium i by skrupulatnie rozbierany i sk豉dany z powrotem, by wykluczy jak彗olwiek fuszerk.

Koncepcyjny projekt E26 zosta pokazany jako M1 na salonie w Pary簑 w 1978 powalaj帷 鈍iat motoryzacyjny na kolana. Mia 277 koni r帷zo p璠z帷ych z 3,5-litrowego, 24-zaworowego silnika R6. Rozp璠za si do setki w 5,5 sekundy, sprint ko鎍zy gdy pr璠ko軼iomierz pokazywa 262 km/h. Zawieszenie by這 przygotowane do pokonywania zakr皻闚 z maksymalnym przeci捫eniem bocznym o warto軼i 1G. Po trzydziestu latach te wyniki nadal robi olbrzymie wra瞠nie.

Wtedy pech objawi si po raz drugi. 安iat dotkn窸a recesja. Kosztuj帷e o po這w wi璚ej ni Ferrari, 興opi帷e 鈔ednio ponad 15 litr闚 dro瞠j帷ej z dnia na dzie benzyny, M1 nie mog這 trafi gorzej. Po zaledwie trzech latach produkcj zako鎍zono, grzebi帷 jeden z najlepszych samochod闚 鈍iata. Przez ten czas z這穎no tylko 399 sztuk. Dodatkowe 56 sztuk wyprodukowano w wersji wy軼igowej, w tym 5 z turbodo豉dowaniem o mocy oko這 900 koni mechanicznych. Koniec M1 by bardzo przykry - ostatnie egzemplarze sprzedawano z 10% rabatem. Dla sportowego serca M1 musia這 to by upokarzaj帷e. Teraz stare M1 jest praktycznie nie do kupienia. Je郵i ju kto je wystawi to 膨da za nie oko這 150 tysi璚y euro. Znale幢i鄉y w Niemczech wersj wy軼igow - cena wynosi 380 tysi璚y euro. Ale przyjaci馧 nie sprzedaje si za 瘸dn cen.

Co do nowego conceptu M1 - nie wiadomo ile b璠zie kosztowa這, nie wiadomo, czy wejdzie do produkcji. Ale szefowie BMW musieliby by 郵epi i g逝si, by nie przyspieszy prac nad tym autem. 安iat motoryzacyjny szaleje tak samo, jak 30 lat temu. Dlaczego warto zainwestowa w ten projekt? Po pierwsze rynek sportowych samochod闚 bardzo pr篹nie si rozwija. Nissan GTR i Audi R8 sprzedaj si jak 鈍ie瞠 bu貫czki, dla nowego M1 zostaje wi璚 spory kawa貫k tortu. Po drugie - firma z bia這-niebiesk szachownic odchodzi od wsp馧pracy z Chrisem Bangle i to wida. Ten concept w ko鎍u nie wygl康a jakby wyszed spod r瘯i konstruktora czo貪闚. To po prostu pi瘯ny, drapie積y ale elegancki samoch鏚.

Zobacz galeri BMW M1 Hommage







Wi璚ej o: