Citroën C5 (2000 - 2008)

Przez wiele lat C5 był najbardziej luksusowym Citroënem. Dzisiaj można go niedrogo kupić na rynku wtórnym.

W obecnym kształcie C5 co prawda nadal jest dostępny w salonach, ale następca pojawi się lada chwila. Ceny poprzednika muszą więc spadać, a to dobra wiadomość dla amatorów aut używanych. Zwłaszcza takich, które są dobrze wyposażone i prezentują wysoki poziom komfortu. W tym przypadku za wygodę jazdy odpowiada głównie hydropneumatyczne zawieszenie trzeciej generacji, które pozwala nie tylko zapomnieć o dziurach i nierównościach, ale również umożliwia dostosowanie wysokości pojazdu do aktualnych warunków jazdy. Model C5 można więc podnieść, jadąc po wybojach, albo znacząco obniżyć, gdy mkniemy po trasie szybkiego ruchu. To funkcje niedostępne u bezpośrednich konkurentów rynkowych. We wnętrzu C5 można się poczuć jak ważna osobistość. Niezwykle przestronny i świetnie wyciszony przedział pasażerski stwarza bardzo przyjemny klimat, chociaż wykończenie nie stoi wcale na najwyższym poziomie. Nie ma problemu z bagażami, bo do dyspozycji jadących pozostaje 455/1310 l w hatchbacku albo 565/1660 l w kombi. Tak, to nie pomyłka. Trójbryłowa odmiana C5 nie jest sedanem. To pięciodrzwiowy hatchback bardziej funkcjonalny od wersji czterodrzwiowej, w którym pokrywa bagażnika obejmuje również tylną szybę. Oprócz prestiżu i elegancji nabywca otrzymuje zatem dodatkowe walory użytkowe, takie jak możliwość zabrania przedmiotów o dużych gabarytach albo pakunków kłopotliwych ze względu na dużą długość.

Historia modelu

2000, jesień - premiera modelu (hatchback 5d), silniki 2.0 16V (136 KM), 2.0 16V HPI (bezpośredni wtrysk benzyny, 140 KM), 3.0 V6 (207 KM), 2.0 HDI (turbodiesel, common rail, 110 KM), 2.2 HDI (turbodiesel, common rail, 136 KM);

2001, wiosna - wersja kombi, nowy silnik 1.8 16V (116 KM);

2002, jesień - nowy silnik 2.0 HDI (turbodiesel, common rail, 90 KM), rezygnacja z silnika 2.0 16V HPI;

2004, jesień - modernizacja nadwozia (nowe reflektory przednie i lampy tylne, zmieniona osłona chłodnicy, uzupełnienie wyposażenia), nowe silniki 1.6 HDI (turbodiesel, common rail, 110 KM) i 2.0 HDI (turbodiesel, common rail, 136 KM);

2006 - nowy silnik 2.2 HDI (turbodiesel, common rail, 170 KM), podwyższenie mocy silnika 1.8 16V (125 KM)

Silnik

Jednostki napędowe w C5 nie są szczególnie awaryjne, ale mają swoje kaprysy. W silnikach benzynowych trzeba liczyć się z wypaleniem uszczelki pod głowicą oraz wyciekami z układu chłodzenia. Gumowe rurki i okolice chłodnicy warto dokładnie obejrzeć. Silnik V6 nie przepada za długotrwałymi obciążeniami cieplnymi. Źle znosi szybką jazdę trasami szybkiego ruchu z wysokimi prędkościami. Może się to skończyć nawet pęknięciem jednej z głowic. Podczas zakupu takiej wersji trzeba koniecznie sprawdzić sprawność silnika podczas jazdy i ewentualne wycieki w górnej części. Turbodiesle mają z kolei nietrwałe koła pasowe. Elementy tworzone metodą wulkanizacji rozwarstwiają się i muszą być wymienione. Wymagają dokładnych oględzin. Psują się także czujniki ciśnienia doładowania. Eksploatacja silników HDI może być kłopotliwa, jeśli nie mamy dostępu do renomowanej stacji benzynowej, turbodiesle nie tolerują bowiem paliwa złej jakości. Wersje z filtrem cząstek stałych wymagają stosowania specjalnego płynu w systemie dopalania spalin, co podnosi koszty użytkowania. Droga jest również wymiana takiego filtra. Jeśli oferowany egzemplarz ma ponad 120 tys. przebiegu, spytajmy o serwisowy dowód wymiany filtra. Taka operacja kosztuje ok. 2000 zł, lepiej więc dmuchać na zimne.

Zawieszenie

Skomplikowane, hydropneumatyczne zawieszenie zostało na przestrzeni lat tak dopracowane, że obecna, trzecia już generacja tego rozwiązania sprawia problemy niezwykle rzadko. Podczas zakupu lepiej poświęcić uwagę silentblockom przednich wahaczy, łącznikom stabilizatora przy przedniej osi oraz łożyskom belki tylnego zawieszenia. Te elementy najszybciej wybijają się na dziurawych polskich drogach. Ewentualne stuki, konsekwencję luzów, można wychwycić tylko podczas jazdy próbnej. Podczas codziennej eksploatacji C5 szybko zużywają się okładziny hamulcowe i tarcze przedniej osi. Ich aktualny stan też warto sprawdzić, być może właśnie wymagają wymiany.

Elektronika

Cała instalacja elektryczna modelu C5 to sieć pełna zagadek. Mogą szwankować elektryczne sterowniki bocznych szyb, podgrzewanie foteli, wentylator chłodnicy. Szczególnie kaprysi jednak elektronika. Problemy z komputerem pokładowym, kontrolkami, immobiliserem i centralnym zamkiem są na porządku dziennym. Warto sprawdzić wszystkie odbiorniki prądu i wskaźniki, by zdiagnozować wszelkie problemy układu elektrycznego i elektronicznego C5.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa mocowana jest na płycie podłogowej, pod tylną kanapą, po stronie lewej. Numer VIN można odczytać w komorze silnika na przegrodzie czołowej.

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2008

 

Raport awaryjności DEKRA 2007

 

Model C5 objęto pięcioma akcjami nawrotowymi, a pierwsza z nich została ogłoszona na początku 2002 r. Likwidowano wówczas problem z układem ABS w samochodach z numerami seryjnymi od 76001698 do 76038118. Kolejne wezwania do serwisu zarządzono jesienią 2003 r., gdy trzeba było wymienić pękające obręcze kół z lekkiego stopu w egzemplarzach z numerami seryjnymi od 76003512 do 76436342. Latem 2004 r. trzeba było przeprogramować jednostki sterujące silnikiem w pojazdach z numerami seryjnymi od 76332962 do 76506174, a wiosną 2005 r. zapobiegano ewentualnym wyciekom z instalacji paliwowej turbodiesli. Ostatnią akcję nawrotową ogłoszono na początku 2006 r., by poprawić układ zasilania w autach z numerami seryjnymi od 76600913 do 76666298 (utrudnienia w rozruchu silnika ze względu na zalewanie cylindrów).

Internet

www.klub.citroen.triger.com.pl - Strona Klubu Cytrynki, chyba najlepiej znana miłośnikom Citroënów. O tej marce można się tam dowiedzieć praktycznie wszystkiego.

Ceny

Największy wybór zapewniają wersje 1.8 16V oraz 2.0 HDI. Sporo jest również odmian z silnikami 2.0 16V i 2.2 HDI. Najtrudniej kupić benzynowego 3.0 V6 i turbodiesla 1.6 HDI. Generalnie brakuje wśród używanych C5 roczników 2006-07. Zwracają też uwagę znacznie wyższe ceny egzemplarzy po modernizacji z 2004 r.

orientacyjne ceny w tys. złotych:

Co wybrać?

Model C5 nie rozpieszcza ofertą silnikową, ale przynajmniej zestaw turbodiesli jest stosunkowo bogaty. To silniki znakomite na dzisiejsze czasy, gdy ceny paliwa wciąż rosną. Nie dość, że pracują niezwykle spokojnie i cicho, to jeszcze oszczędnie obchodzą się z paliwem. Najlepiej spisują się jednostki 110-konne oraz 2.2 o mocy 136 KM. Wersja 2.2 z dwiema turbosprężarkami (biturbo) jest droga w eksploatacji. Z silników benzynowych korzystnie wyróżnia się 136-konny dwulitrowiec. W ostateczności można sięgnąć po 18 16V, ale raczej w wersji 125-konnej (116 KM to jednak zbyt mało do sprawnej jazdy C5). Amatorzy widlastych "szóstek" z pewnością nie zawiodą się na osiągach silnika 3.0 V6, ale muszą przygotować się na spore wydatki ze względu na paliwożerność tej jednostki. Z punktu widzenia awaryjności polecamy egzemplarze po modernizacji dokonanej w 2004 r. Wcześniejsze wersje sprawiają więcej kłopotów.

Więcej o:
Copyright © Agora SA