Volkswagen bierze Scanię pod kontrolę

Prawie 3 mld euro wydał Volkswagen, aby dokupić dodatkowe akcje Scanii i zyskać kontrolę nad szwedzkim producentem ciężarówek i autobusów. To kolejny krok do stworzenia pod egidą VW największego producenta ciężarówek w Europie.


Na transakcję z VW zdecydowała się rodzina Wallenbergów, szwedzkich magnatów finansowych, która była kluczowym akcjonariuszem Scanii od 1916 r. - VW udowodnił, że jest bardzo dobrym właścicielem spółek przemysłowych i ta transakcja jest najlepszym rozwiązaniem dla Scanii - stwierdził Börje Ekholm, szef Investor AB, funduszu inwestycyjnego Wallenbergów.

Niemiecki koncern, który miał już 20,89 proc. akcji Scanii, dających prawo do niemal 38 proc. głosów, po transakcji z Investor AB i fundacją Wallenbergów zwiększy ten pakiet do 37,73 proc. akcji z prawem do 68,6 proc. głosów. To zapewnia pełną kontrolę nad szwedzkim producentem ciężarówek i autobusów. Wartość transakcji oszacowano na 2,87 mld euro.

VW jest już największym akcjonariuszem niemieckiego producenta ciężarówek i autobusów MAN i obecna transakcja w Szwecji przybliża fuzję Scanii z MAN i fabrykami ciężarówek VW w Brazylii. Taką fuzję już pod koniec 2006 r. próbował zaaranżować MAN, oferując akcjonariuszom Scanii ponad 10 mld euro za tę firmę. Jednak zarząd Scanii i Wallenbergowie odrzucili ofertę MAN-a. Wówczas w roli arbitra wystąpił VW, zwiększając swoje udziały zarówno w MAN-ie, jak i w Scanii.

Połączenie Scanii z MAN-em i działem ciężarówek VW stworzyłoby największego w Europie producenta ciężarówek, którego największym akcjonariuszem byłby VW - największy już producent samochodów osobowych w Europie. Zdaniem analityków połączenie MAN-a ze Scanią da też 8,4 mld euro oszczędności.

Fuzja będzie miała znaczący wpływ w Polsce, gdzie MAN i Scania mają własne fabryki autobusów, a MAN także fabrykę ciężarówek.