Polskie konie mechaniczne

Dzięki inwestycjom zagranicznym nasz kraj wyrasta na motoryzacyjną potęgę w Europie

W 2006 roku z polskich fabryk wyjechało 715 tys. samochodów, w tym ponad 630 tys. osobowych*! To był rekord. Nie przetrwał długo. Kolejny padł w2007 roku - ponad 869 tys., w tym blisko 762 tys. osobówek**, a więc o jedną piątą więcej niż rok temu.

Polonizacja samochodów

Głosy, jakoby nie był to "polski przemysł motoryzacyjny", niczego tu nie zmienią. Liczy się, ile PKB (produktu krajowego brutto) i miejsc pracy przysparza ta branża. W 2007 r. zatrudniała 260 tys. osób.

Jak bardzo ważna jest to dziedzina gospodarki, uzmysławia fakt, że wartość produkcji przemysłu motoryzacyjnego w2006 roku wyniosła 67 405 mln zł, a więc od 2000 r. podwoiła się!

Inwestorzy zagraniczni zainwestowali w Polsce ponad 12 522 mln zł w latach 2000-06. Najwięksi to Fiat i GM (auta osobowe), MAN (ciężarówki i autobusy), Toyota (silniki i skrzynie biegów) oraz Volkswagen (samochody dostawcze).

Jak oni to robią?

W listopadzie 2007 r. z Gliwic wyjechało milionowe auto.

Opel rozprawił się z mitem, że Polska to miejsce produkcji wyłącznie małych "włoskich" aut z segmentu A. Za blisko 700 mln euro General Motors wybudowało nowy zakład produkcji aut, który zatrudnia dziś ponad 3 tys. pracowników. Produkcję rozpoczęto w 1998 roku od Opla Astry I, do której w 2000 r. dołączyła Agila. Obecnie w Gliwicach powstają kompakty - Astra III Sedan i Astra II Classic - oraz minivan Zafira.

W 2007 r. zakład General Motors Manufacturing Poland (GMMP) w Gliwicach opuściło ponad 187 tys. aut.

Zakład GMMP uważany jest w General Motors za modelowy pod względem jakości i wydajności. Przez pięć kolejnych lat otrzymywał nagrodę Prezesa GM -Chairman's Honors. W Gliwicach stosuje się Globalny System Produkcji (GMS). Zgodnie z nim każdy pracownik na linii produkcyjnej, by nie dopuścić do sytuacji zagrażającej jakości produktu, zobowiązany jest pociągnąć za linkę systemu jakości i materiałów ANDON w celu wezwania pomocy. Działa tam ponadto 300-osobowy zespół Red X Team (Zespół Czerwonego X) rozwiązujący problemy także poza linią produkcyjną. Kiedy samochód już z niej zjedzie, inżynierowie nie patrzą na rezultat swojej pracy jak na ukończone dzieło. W wypadku każdego modelu określona grupa inżynierów nadal doskonali swoje "dziecko".

Efektem tego rodzaju posunięć jest 65-procentowe ograniczenie roszczeń gwarancyjnych w latach 1999- 2004. Odnotowano też 80-procentowy spadek liczby części od dostawców, które nie spełniają wymagań jakościowych GM. - Przy całym szacunku dla dobrych pomysłów i stałych procesów kluczową rolę w kwestii jakości odgrywa kontrola - twierdzi dyrektor generalny GM Poland Romuald Rytwiński. Zgodnie z tą zasadą zakłady GM bez uprzedzenia nawiedzają tzw. europejscy audytorzy kalibracji jakości, oceniający pracę kontrolerów jakości.

Fiat: milion Pand i nowa "500"

5 września 2007 r. zjechała z linii tyskiej fabryki Panda polakierowana na czerwono, z napędem na 4 koła i silnikiem 1.2. Jak 90 proc. Pand, tak i ta trafia na eksport (konkretnie do Włoch). Ta jest szczególna, bo milionowa. Siedem na dziesięć produkowanych u nas Fiatów to Pandy. Latem Zakłady Fiat Auto Poland rozpoczęły produkcję Fiata 500 - kolejnego retroauta. Włosi oszaleli na jego punkcie - obecnie dwa na dziesięć Fiatów z Polski to nowe "500". Polską produkcję uzupełnia model 600, czyli popularne Seicento. W tym roku z Tychów wyjedzie też produkowany na płycie podłogowej "500" bliźniaczy nowy Ford Ka.,

Fiat Auto Poland - największy producent samochodów w Polsce (prawie 51 proc. rynku) -w 2007 r. wyprodukował w sumie ponad 346 tys. aut (wzrost o 23 proc. w stosunku do 2006 roku). Z tego ponad 96 proc. na eksport.

FSO: Lanos jak kwas chlebowy, Aveo jak coca-cola

W zeszłym roku wyprodukowano na Żeraniu ponad 153 tys. aut - to wreszcie skala porównywalna z produkcją gliwickiego zakładu Opla. W porównaniu z 2006 r. FSO zwiększyła produkcję o ponad 200 proc. i przekroczyła pułap 20 proc. udziału w rynku! Żerań po upadku Daewoo odżył dzięki ukraińskiemu koncernowi UkrAwto, a dodajmy, że ponad 98 proc. jego produkcji w 2007 r. wciąż stanowił Lanos. Na Ukrainie i w Rosji równie popularny jak lokalne produkty kultury masowej, takie jak "Piatnica", czy kwas chlebowy.

Najnowszy etap rozwoju FSO to zawarta w 2007 r. umowa z General Motors, która kupiła 40 proc. FSO (za 254,5 mln USD). FSO stanie się najważniejszym zakładem produkującym Chevrolety (marka należy do GM) w Europie. Na początku listopada 2007 r. ruszyła produkcja 4- drzwiowego modelu Aveo, a do końca roku z taśmy miało zjechać 4 tys. aut. Docelowo Żerań może wytwarzać 10 tys. Aveo miesięcznie. Przypomnę, że Komisja Europejska ograniczyła roczną produkcję żerańskiej fabryki do 150 tys. aut. Był to warunek jej zgody na pomoc publiczną udzieloną FSO przez polski rząd. Czy to ograniczenie pozostanie? Po pierwsze, FSO odwołała się od decyzji KE, po drugie, GM może zwrócić środki, które otrzymała fabryka.

Warto wspomnieć, że 80 lat temu w zakładach przy ul. Wolskiej zaczęto składać auta marki Chevrolet i od tego czasu słowo "szewroleta" oznacza w gwarze warszawskie limuzynę.

Produkujemy nowe, sprowadzamy używane

Eksport aut ma duże znaczenie dla handlu zagranicznego Polski - to około 16 proc. polskiego eksportu, który w stosunku do 2006 r. (56 619 mln zł) zanotował w 2007 r. wzrost o co najmniej 10 proc. (wyliczenia PZPM). Struktura w eksporcie motoryzacji? 35-40 proc. to auta osobowe. Takie firmy jak Fiat i GM zajmują czołowe miejsca na liście największych krajowych eksporterów. Na eksport rocznie idzie około 98 proc. polskiej produkcji aut osobowych, tymczasem od 2004 r. rokrocznie trafia do kraju około miliona "używanek".

Również na liście najczęściej wybieranych nowych aut w sprzedaży "flotowej" potentatami są marki importowane -Toyota i Skoda, kroku dotrzymuje im tylko Opel. A w rozbiciu na modele liczą się Opel Astra i Fiat Panda -te dwa dobrze radzą sobie również wśród nabywców indywidualnych.

Perspektywy rozwoju produkcji samochodów osobowych i dostawczych na 2008 rok wg PIM: Fiat Auto Poland - 465 tys., GMMP - 208 tys., VW Poznań - 186 tys., FSO - 145 tys.

*dane: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

**dane: Samar

Copyright © Agora SA