Dobudowują autostradę A-2

Drogowcy rozpoczęli budowę prawie pięciokilometrowego odcinka autostrady, który ma wyprowadzić ruch z zakorkowanego Strykowa. Droga będzie gotowa pod koniec przyszłego roku
Autostrada zostanie wydłużona o 1,7 km. Za Strykowem zostanie połączona trzykilometrową trasą z drogą krajową nr 14. Łącznik będzie budowany po trasie przyszłej A-1, który stanie się później jezdnią zachodnią autostrady łączące północ z południem kraju. Dzięki temu samochody jadące w kierunku Warszawy ominą miasto.

Drogę wybuduje niemiecka firma Kirchner, która była m.in. jednym z wykonawców odcinka A2: Emilia - Stryków. Dobudowa autostrady to koszt 150 mln zł. - Trasa będzie gotowa do końca października przyszłego roku - zapewnia Marek Torzyński, kierownik projektu z GDDKiA.

Prace rozpoczęły się w ekspresowym tempie. Robotnicy pracują 12 godzin dziennie. - Spieszymy się bo z każdym miesiącem ceny materiałów i usług idą w górę, np. PKP już podniosło cenę za przewóz kruszyw o 20 proc. - tłumaczy Andrzej Nyk, dyrektor kontraktu z firmy Kirchner. - Dla nas najlepsza byłaby łagodna zima, ale nawet jeśli przyjdzie mróz wyrobimy się w terminie.

Teraz autostrada A-2 łączy Nowy Tomyśl ze Strykowem pod Łodzią. Wszystkie auta jadące w kierunku Warszawy muszą przejechać przez centrum miasta. Ulice, które nie są przystosowane do takiego ruchu momentalnie się zapychają. Mieszkańcy skarżą się na gigantyczne korki i paraliż komunikacyjny miasta. Kilkakrotnie organizowali protesty. Zablokowali nawet dojazd do autostrady, aby zwrócić uwagę władz na swoje kłopoty. Żądali niewpuszczania ciężarówek do miasta do czasu powstania obwodnicy.

Ich starania przyniosły efekt. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po kilku miesiącach od otwarcia A-2 przyznała się do błędu i postanowiła w ekspresowym tempie wydłużyć autostradę o 4,7 km. Wybudowane zostanie również około czterech kilometrów dróg serwisowych, które będą służyły drogowcom i służbom ratunkowym.

Autostrady A-1 (Śląsk - Trójmiasto) i A-2 (Nowy Tomyśl - Warszawa) skrzyżują się w Strykowie. Według planów mają być gotowe do 2010 r.