Korki na A4 mog造by znikn望

Kierowcy trac czas, inkasenci nerwy. By這by lepiej, gdyby zamiast jednego pasa samochody na ca貫j d逝go軼i autostrady A4 mia造 do dyspozycji dwa. Czy w czasie remont闚 jest to mo磧iwe? Na Zachodzie tak.
W godzinach popo逝dniowych wsiadamy w auto. Jedziemy na autostrad Krak闚-Katowice. Za bramkami - po zap豉ceniu 6,5 z - wciskamy gaz i nast瘼ne 10 km pokonujemy w kilka minut. Na tym koniec z pr璠ko軼i. Natykamy si na ogonek ok. trzykilometrowego korka - mo積a to sprawdzi, przygl康aj帷 si napisom na s逝pkach odblaskowych. Tocz帷 si na pierwszym biegu, po blisko 20 minutach docieramy do punktu, gdzie z powodu prac remontowych samochody z dw鏂h pas闚 musz zjecha na jeden wsp鏊ny. Korek powsta, bo zw篹enie jezdni jest na tyle gwa速owne, 瞠 kierowcy zatrzymuj si, zamiast p造nnie wje盥瘸 na remontowany fragment autostrady.

Jest rozwi您anie...

Trudno znale潭 na zachodzie Europy p豉tn autostrad, na kt鏎ej z powodu remontu obni穎no op豉ty - tego za oczekuj kierowcy korzystaj帷y z p豉tnego odcinka A4 mi璠zy Katowicami a Krakowem. Jednak r闚nie trudno znale潭 na Zachodzie tak autostrad, gdzie remont wywo逝je korki.

Gdy z powodu przebudowy autostrady trzeba tam przenie嗆 ca造 ruch na jedn nitk autostrady, wytycza si dla kierowc闚 nie po jednym szerokim pasie ruchu, ale po dwa w篹sze pasy dla ka盥ego kierunku. W ten spos鏏 ci篹ar闚ki i wolniejsze samochody maj do dyspozycji jeden pas po prawej stronie. Ci za, kt鏎zy chc wyprzedzi ci篹kie auta mog to zrobi dzi瘯i drugiemu w篹szemu pasowi, nierzadko ma on szeroko嗆 mniejsz ni 2 m.

Opuszczaj帷 autostrad, pytamy wi璚 innych kierowc闚: - Nie baliby si pa雟two wyprzedza ci篹ar闚ki takim w御kim pasem? - Pewnie, 瞠 nie. Nie chodzi o to, 瞠by grza 120 na godzin, ale 瞠by w og鏊e jecha - zapewniaj. Niekt鏎zy dodaj, 瞠 widzieli takie rozwi您anie i przy odrobinie skupienia za kierownic da si w ten spos鏏 bezpiecznie przejecha obok wielkiego auta.

... kt鏎ego u nas nie znaj

- Kiedy prowadzili鄉y prace niedaleko bramek w Mys這wicach, spr鏏owali鄉y zastosowa w豉郾ie taki spos鏏. Niestety kierowcy nie s z nim zaznajomieni. Nie potrafili zapanowa nad autami i wyprzedzaj帷 ci篹ar闚ki, doprowadzali do kolizji - twierdzi rzeczniczka zarz康zaj帷ego autostrad Stalexportu, Alicja Rajtar. - Ze wzgl璠闚 bezpiecze雟twa zrezygnowali鄉y wi璚 z dw鏂h w御kich pas闚 na rzecz jednego szerokiego.

Zdaniem Rajtar A4 nie jest jest wystarczaj帷o szeroka. Dodaje jednak, 瞠 na wysoko軼i Alwerni uda這 si uruchomi dwa pasy pod g鏎 i jeden w d馧. Sprawdzili鄉y. Uda這 si, bo w tym miejscu jezdnia autostrady ma trzy pasy.

O tym, jakie s bezpieczne minimalne szeroko軼i pasa ruchu, nie wiedz nawet policjanci z ma這polskiej drog闚ki. Sw鎩 brak wiedzy t逝macz... brakiem do鈍iadczenia. - Nie mamy go gdzie zdobywa. W ko鎍u w Polsce jeszcze niedawno nie by這 ani jednej autostrady - wyja郾ia inspektor Ryszard Grabski z Krakowa.

Dziesi耩 lat nieustannego remontu

Autostrada Krak闚-Katowice, od chwili przej璚ia jej przez Stalexport w 1997 roku, jest praktycznie co roku remontowana, mimo 瞠 przesz豉 wtedy generalny remont. Nawierzchnia wykonana wed逝g starych norm asfaltu by豉 zbyt sztywna i 豉two p瘯a豉. Po ka盥ej zimie trzeba by這 wi璚 豉ta zniszczenia dokonane przez mr霩. - Teraz za sko鎍zy si okres wytrzyma這軼i obecnej nawierzchni. Zgodnie z umow koncesyjn mamy j wymieni. Dlatego w ci庵u dw鏂h lat musimy zrobi prace na ca貫j d逝go軼i - wyja郾ia obecny nat這k prac rzeczniczka Rajtar.