Koperty - tam nie parkuję! - ruszyła IV edycja ogólnopolskiej Kampanii Parkingowej

19 września ruszyła kolejna edycja ogólnopolskiej Kampanii Parkingowej pod hasłem "Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?". Już po raz czwarty Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji przekonuje Polaków, że zajmowanie tzw. "kopert" przez nieuprawnionych do tego kierowców pozbawia osoby niepełnosprawne możliwości swobodnego funkcjonowania oraz poruszania się w miejscach publicznych. W tym roku do akcji włączyło się prawie 150 miast w całej Polsce.
"Koperta przez większość kierowców jest kojarzona z ułatwieniem, a nie koniecznością. Nie każdy wie, że miejsca postojowe dla niepełnosprawnych charakteryzuje nie tylko położenie blisko wejścia do sklepu, ale przede wszystkim szerokość, umożliwiająca wyjęcie wózka inwalidzkiego z samochodu." - mówi Adam Pietrasiewicz, niepełnosprawny mieszkaniec Warszawy.

"Od początku 2007 roku wystawiliśmy blisko 1200 mandatów za zajmowanie miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i założyliśmy ok. 1300 blokad. Dzięki edukacji społeczeństwa w porównaniu do poprzednich lat, ten problem się zmniejszył, jednak nadal dotyka wiele osób niepełnosprawnych. Dlatego idea Kampanii Parkingowej będzie w tym roku promowana przez 45 jednostek Straży Miejskiej w całej Polsce i 19 września, a zamiast mandatu za zajęcie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnych, strażnicy miejscy będą wręczać kierowcom ulotkę. Chcemy, aby ten gest w pozytywny sposób motywował kierowców do przestrzegania przepisów i długotrwałej zmiany postaw." - komentuje Zbigniew Leszczyński Komendant Straży Miejskiej m.st. Warszawy

Do akcji włączyły się również organizacje pozarządowe (12 organizacji w kraju), a także centra handlowe - 7 galerii handlowych w Warszawie, 4 ogólnopolskie sieci oraz centra rozrywkowe w całej Polsce. Będą one uczestniczyć w dystrybucji różnych materiałów informacyjnych w tym. 200 tys. ulotek, 21 tys. plakatów, 7 tys. zapachów samochodowych, 1 tys. balonów i 1 tys. koszulek. Ponadto w każdym z miast biorących udział w kampanii odbędą się happeningi teatralne na miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Na ulicach Warszawy pojawi się ponadto 20 bilboardów i 40 citilightów promujących kampanię. Wsparcia medialnego udzieliły: Gazeta Wyborcza, Newsweek Polska, Auto Świat, gazeta.pl, Moto.pl, a także portal niepełnosprawni.pl i Magazyn Integracja opublikują reklamy kampanii, a Polskie Radio 3, ngo.pl i Antyradio wyemitują spoty.

"Organizując Kampanię Parkingową, chcemy kształtować odpowiedzialną, prointegracyjną postawę. Problem zajmowania kopert dotyczy bowiem nie tylko kierowców, ale także przechodniów czy obserwatorów zajmowania "kopert". Większość z nas w tego typu sytuacji nie reaguje i przechodzi obojętnie, a jednak warto jest zainteresować się problemem osoby niepełnosprawnej, której prawo do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie jest łamane. Dzięki Kampanii Parkingowej chcemy ułatwić jej codzienne życie i w prosty sposób przyczynić się do prawdziwej integracji społecznej. Jesteśmy przekonani, że dezaprobata otoczenia wobec zachowań nieprzychylnych osobom niepełnosprawnym spowoduje trwałą zmianę postaw kierowców i doprowadzi do sytuacji, w której nasza kampania nie będzie już potrzebna" - dodaje Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.

Kampanię Parkingową zdecydowali się wesprzeć: Minister Transportu Jerzy Polaczek, Minister Edukacji Ryszard Legutko, Marszałek Adam Struzik oraz prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz - Waltz, którzy objęli honorowy patronat nad akcją. Jak co roku kampania aktywnie prowadzona jest przez regionalne Centra Integracja w Gdyni, Krakowie i Zielonej Górze, a w pozostałych miastach przez 70 Urzędów Miast oraz Straż Miejską (45 jednostek). Działania realizowane są przy wsparciu Urzędu Miasta st. Warszawy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Więcej informacji na temat Kampanii Parkingowej można znaleźć na stronie www.niepelnosprawni.pl

Dodatkowe informacje: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji to aktywnie działająca organizacja pozarządowa (non-profit), istniejąca od 1995 roku. Stowarzyszenie działa na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych poprzez wspieranie ich przedsięwzięć, a także promocję idei integracji społecznej i zawodowej tych osób z resztą społeczeństwa. Stowarzyszenie prowadzi liczne kampanie społeczne. Jedna z nich - "Niepełnosprawni - Normalna Sprawa" otrzymała prestiżowe nagrody Golden World Awards oraz Medium 2001 za najlepszą kampanię społeczną ubiegłego roku. Stowarzyszenie było inicjatorem obchodów Roku Osób Niepełnosprawnych 2003 w Polsce, m.in. prowadziło multimedialną kampanię społeczną pod hasłem "Czy naprawdę jesteśmy inni?", za którą wraz z Agencją Leo Burnett otrzymało EFFIE 2004 - najważniejszą nagrodę dla najbardziej skutecznych kampanii reklamowych. Główne działania Stowarzyszenia mają charakter informacyjno-edukacyjny i prowadzone są poprzez wydawany od 11 lat magazyn "Integracja", Centrum Informacyjne dla Osób Niepełnosprawnych, portal www.niepelnosprawni.pl oraz program telewizyjny "Integracja" w TVP 3. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji należy do Workability International. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji jest organizacją pożytku publicznego.