Hyundai i30 1.6 CRDi - bliźniaki atakują

Oto kolejny samochód z Korei, który ma szansę przebić się w segmencie aut kompaktowych. Bliźniaczy z Kią Cee'd model Hyundaia właśnie wchodzi na polski rynek.


Kilka tygodni temu byliśmy na europejskiej premierze Hyundaia i30. Znamy już odpowiedź na najważniejsze pytanie: czym i30 różni się od Kii Cee'd. We wnętrzu są lepsze materiały, a zawieszenie jest bardziej komfortowe. Jednak Hyundaia czeka jeszcze jedna próba - i30 kontra polskie drogi i portfele.

Pierwsze przejechane kilometry w okolicach Warszawy dają mi dużo do myślenia. i30 wzbudza ogromne zainteresowanie. Ciekawy wzrok przechodniów każe mi zadać sobie pytanie: czy Hyundai jest ładniejszy od Cee'da? Moim zdaniem nie. Linia nadwozia jest bardziej stateczna i elegancka, niestety w niektórych miejscach kopiuje europejską konkurencję. Nie na próżno Hyundai zbudował centrum rozwoju w Rüselheim. Tęgie głowy myślą tam, jak sprawić, aby azjatyckie auto podobało się Europejczykom. Na razie udało się zbudować poprawny, w pełni konkurencyjny samochód.

Na jazdę testową wybieram się 90-konnym dieslem 1.6 (najsłabszy silnik w ofercie). Auto nie jest zbyt dynamiczne, za to oszczędne. Mocniejszy diesel mimo tej samej pojemności ma 115 KM i 225 Nm, a 2.0 CRDi (jako jedyny wyposażony w sześciobiegową skrzynię) 140 KM i aż 305 Nm. Dobrze wyciszone wnętrze skutecznie izoluje hałas spod maski, a twardo i ciężko pracująca dźwignia zmiany biegów to drobny mankament, do którego szybko przywykłem.

Gamę silników benzynowych otwiera niewielkie 1.4 o mocy 109 KM, kolejny - 1.6 - daje już 122 KM, a najmocniejszy 2.0 - obiecujące 143 KM. W najtańszej wersji wyposażenia Classic, za 48 900 zł (silnik 1.4 109 KM), dostaniemy sześć poduszek powietrznych, radio z CD, wejście USB i AUX, system ISOFIX i elektryczne wspomaganie kierownicy.

We wnętrzu czuję się wystarczająco dobrze, aby polecić auto na dłuższy wyjazd. Siedzę dość wysoko (wiem, nie każdy to lubi), wszystkie przełączniki mam w zasięgu ręki. Niebieskie podświetlenie zegarów przypomina wnętrza Volkswagenów - dla wielu niedościgniony wzorzec.

Komfortowe zawieszenie, wbrew obawom, całkiem nieźle radzi sobie z nierównym asfaltem, choć mogłoby pracować ciszej.

Tak czy inaczej, Hyundai i30 to przyzwoity samochód za rozsądne pieniądze. Dobre wyposażenie, nienaganna jakość i duży wybór silników do tej pory były atutem samochodów z Japonii i Europy. Wygląda więc na to, że i30 jest pierwszym Hyundaiem zdolnym naprawdę zagrozić konkurencji.

Hyundai i30 1.6 CRDikompendium
Silnikdiesel R4, 1582 ccm
Nadwozie5-drzwiowy hatchback
Moc90 KM przy 4000 obr./min
Moment235 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów5-biegowa, manualna
Wymiary424,5/177,5/148 cm
Rozstaw osi265 cm
Poj. bagażnika340/1250 l
Poj. zbiornika paliwa53 l
Prędkość maks.172 km/h
Przysp. 0-100 km/h14,9 s
Śred. zużycie paliwa4,7 l/100 km


Wersjacena (zł)
Classic 1.4 CVVT (109 KM)48 900
Classic 1.6 CRDi (90 KM)55 900
Classic Plus 1.6 CRDi (115 KM)63 900
Comfort 1.6 CVVT (122 KM)58 900
Style 2.0 CVVT (143 KM)68 900
Style 2.0 CRDi (140 KM)77 900
Premium 2.0 CRDi (140 KM)85 900


Albo Hyundai, albo...Kia Cee'dFord FocusCitroën C4Toyota Auris
Silnik1.41.41.41.4
Moc109 KM80 KM90 KM97 KM
Cena46 900 zł50 000 zł44 700 zł57 600 zł
Więcej o: