Raport - samochód w firmie

Raport Gazety MSP o autach firmowych. Gazeta skupia się tym razem na kartach paliwowych, leasingu, wyborze auta i wynajmowanych flotach samochodowych.

W trzeciej dekadzie swego istnienia karty paliwowe stały się zjawiskiem powszechnym. Mało który menedżer zarządzający flotą zdecyduje się obecnie na wybór innej metody płacenia za paliwo. Firmy oferujące karty prześcigają się w ofertach mających przyciągnąć nowych klientów i wykraść tych, którzy korzystają z usług konkurencji.

Kiedy na początku lat osiemdziesiątych powstawały pierwsze karty paliwowe, nikt się nie spodziewał, że odegrają tak ważną rolę w pierwszych latach XXI wieku. W 1983 r. brytyjska sieć Keyfuels (wydająca papierowe bony paliwowe) liczyła zaledwie siedem stacji. Dziś najwięksi europejscy gracze oferują swoim klientom dostęp do ponad 20 tys. punktów sprzedaży benzyny na Starym Kontynencie.

Przez niespełna trzydzieści lat wiele się w tej branży zmieniło. Papierowe karty przypominające weksle już pod koniec lat osiemdziesiątych zastąpiono plastykowymi blankietami, wyposażonymi w pasek magnetyczny. Wraz z rozwojem techniki i bankowości, a przede wszystkim nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, zdecydowano się wymienić pasek magnetyczny na technologię smartchip. Powód okazał się prosty - karty magnetyczne były dosyć łatwe w "klonowaniu", co rozpoczęło plagę podrabiania blankietów. Smartchip - chociaż nie jest idealnym rozwiązaniem - pozwala na dosyć duży poziom bezpieczeństwa i sprawia, że kopiowanie nie jest już opłacalne.

Auto w leasingu

W czasie wielu rozmów dotyczących leasingu samochodu i porównywania ofert różnych instytucji okazuje się, że nie tylko osoby spoza świata finansów mają z tym problem, ale także doradcy finansowi lub kredytowi. Wiele osób w naszym zabieganym świecie używa gotowych kalkulatorów (np. kredytowych) do wyliczania planów finansowych lub bezkrytycznie słucha argumentów handlowców. Tym samym, gdzieś w ferworze pracy i zmęczenia umyka nam prawdziwa natura zjawiska, z którym musimy się zmierzyć. Instytucje finansowe przygotowują oferty w sposób zbliżony do siebie - informując o tzw. koszcie leasingu, a pieczołowicie ukrywając marżę, którą stosują w obliczeniach. Plan finansowania leasingu samochodu jest planem przepływów finansowych przy założonej stopie oprocentowania. Jedna osoba pyta drugą czy 10-proc. koszt leasingu to mało czy dużo, a przecież - o zgrozo! - ta informacja o koszcie - w oderwaniu od długości całkowitego okresu oraz wielkości pierwszej lub ostatniej raty - nie ma żadnego, realnego znaczenia. Pierwsza wpłata może wynosić blisko połowę wartości przedmiotu leasingu lub znacznie mniej.

ZAKUPY FINANSOWANE ZA POŚREDNICTWEM LEASINGU (I półrocze 2007 r.)

. środków transportu drogowego za 9,4 mld zł, w tym samochodów osobowych za 3,3 mld zł,

. maszyn i urządzeń przemysłowych za 4,1mld zł,

. komputerów i sprzętu biurowego za 225 mln zł,

. środków transportu kolejowego, powietrznego i wodnego za 172 mln zł,

. innych środków trwałych za 126 mln zł

Warto użyć arkusza kalkulacyjnego i wszystkie przepływy finansowe wpisać do niego oraz wyliczyć wewnętrzną stopę zwrotu. Irr (Internal Rate of Return), czyli wewnętrzna stopa zwrotu pozwoli nam porównać scenariusze finansowania bez względu na okres, różnice opłat administracyjnych oraz wielkości poszczególnych rat czy możliwe manipulacje na marżach ze strony handlowców, przy wyliczaniu kolejnych wersji planów leasingu. Pozwoli także uwzględnić płatności za ubezpieczenie pojazdu w różnych wersjach. Bardziej zapobiegliwi mogą również uwzględnić wpływ tarczy podatkowej lub wszelkich innych kosztów związanych z leasingiem.

Jaki samochód dla firmy?

Jak to zazwyczaj wygląda? "To proste - czarny. Albo raczej biały - tylko koniecznie diesel. Ewentualnie hybrydowy Prius, tylko że nie mają kombi. To niech już będzie niebieski, ale koniecznie kombi. Tylko żeby nie był japoński." O gustach się nie dyskutuje... ale właściwie dlaczego? My podyskutujemy o gustach, podyskutujemy także o motoryzacyjnym savoir-vivre. O tym jaki samochód pasuje do jakiej firmy oraz o tym, że białe jest jak czarne, a czerwone to... wciąż czerwone. Tak brzmi cytat z najnowszego filmu Stevena Spillberga - Transformers. Mówiąc poważniej - wybierając samochód często podświadomie ograniczamy się do modeli, które zawsze nam się marzyły. Koncerny to wiedzą - wystarczy wspomnieć hasło Alfy Romeo - Każdy przynajmniej raz w życiu powinien mieć Alfę. Złośliwi twierdzą, że jak ktoś raz miał Alfę, to już nigdy nie kupi jej ponownie. Z drugiej strony decydują względy ekonomiczne, za którymi na ogół murem stoi po prostu zdrowy rozsądek. Marzy nam się Mini 1.6 turbo, ale wybieramy Toyotę Corollę Combi 1.4 D4D.

NAJCHĘTNIEJ KUPOWANE MODELE PIKAPÓW (styczeń - lipiec 2007)

Nissan Navara: 1.188 szt.,

Toyota Hilux: 812 szt.,

. Mitsubishi L200: 532 szt.,

. Ssangyong Actyon Sports: 98 szt.,

. Ford Ranger: 54 szt.,

. Fiat Strada: 35 szt.,

. Nissan Pickup: 25 szt

W przypadku samochodów firmowych - tych, którymi jeżdżą właściciele firm, bądź osoby z zarządu - dodatkowo dochodzi element wizerunku firmy i podniesienia bądź - niestety - utraty jej prestiżu. Auto musi pasować do strategii firmy, zwyczajów panujących w branży i osobowości menedżera - uważa Marcin Rydel, dyrektor programowy Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. Podobnego zdania jest Marcin Łaska, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego: Przede wszystkim, każda marka w nieco inny sposób kreuje wizerunek swojego właściciela, a rzecz sprowadza się właśnie do wizerunku, a mówiąc precyzyjniej - do atrybutów tożsamości i ról społecznych. Kosztowny, nowoczesny i szybki samochód od dawna jest już nieodłącznym atrybutem człowieka sukcesu. Krótko mówiąc, zamożni ludzie właśnie poprzez takie samochody manifestują przynależność do swojej "kasty".

Długoterminowy wynajem parku samochodowego

W odróżnieniu od leasingu finansowego ("klasycznego") - polega nie tylko na finansowaniu inwestycji, ale również zarządzaniu flotą (CFM) za pomocą usług dodatkowych, takich jak bieżąca obsługa techniczna, naprawy, wymiana i przechowywanie ogumienia, zarządzanie kartami paliwowymi, ubezpieczenie czy raportowanie. Pojazdy są zaliczane do składników majątku wynajmującego, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych, natomiast czynsz stanowi koszt uzyskania przychodu dla korzystającego, na warunkach określonych przez prawo podatkowe. Dodatkowo wynajmujący przejmuje całość ryzyka związanego z niepewną wartością końcową (rezydualną) pojazdu, co w obliczu spadku cen aut używanych (spowodowanych głównie niekontrolowanym importem) jest ogromną zaletą.

Co to jest car fleet management? To zarządzanie flotą, czyli proces logistyczny dotyczący środków transportu. Polega na alokacji i przepływie środków transportu i zasobów ludzkich, w powiązaniu z innymi procesami logistycznymi. Realizowany jest poprzez zbiór czynności takich jak planowanie, organizowanie, kierowanie czy kontrolowanie. Na koniec 2006 r. z usług CFM w Polsce korzystało ponad 5 tys. klientów, a po polskich drogach jeździło 70 tys. aut obsługiwanych przez firmy zewnętrzne

Firmy zajmujące się w Polsce wynajmem długoterminowym specjalizują się w tzw. usłudze Full Service Leasing (FSL), polegającej na finansowaniu i zarządzaniu flotą pojazdów. Niemniej jednak zdarza się, że klienci nieznający zasad FSL, w pierwszej fazie powierzają profesjonalnym firmom jedynie zarządzanie samochodami. Szacuje się, że ok. 50 tys. aut korzysta z opcji full service, a z CFM (Car Fleet Management) ok. 9 tys. Full service jest produktem bardziej złożonym, czerpiącym korzyści zarówno z usprawnień organizacyjnych i finansowych, jak również braku ryzyka związanego ze spadkiem wartości końcowej pojazdu.

Copyright © Agora SA