Informator komunikacyjny

Remonty ważnych ulic w całej Warszawie będą paraliżować ruch aż do zimy Pół miasta rozkopane. Mnóstwo zmian tras autobusów i tramwajów. Jak się w tym połapać? Warszawiakom, którzy wrócili właśnie z wakacji, pomoże nasz informator
Puławska - między Dolną a Domaniewską

To teraz chyba najbardziej uciążliwy remont w Warszawie. Od kilku dni paraliżuje cały Mokotów, utrudnia przejazd z centrum na Służewiec, Ursynów i do Piaseczna.

Remont zachodniej jezdni Puławskiej od Dolnej do Domaniewskiej miał się zacząć w połowie sierpnia. Firma Strabag zamknęła ją dopiero w ostatnią środę, tuż przed końcem wakacji. Główny objazd poprowadzono ul. Dąbrowskiego, Kazimierzowską, Krasickiego i Wielicką - te ulice stały się jednokierunkowe. Zarówno trasa objazdowa, jak i sąsiednia al. Niepodległości są zwykle zakorkowane. Zatory powstają też na innych ulicach prowadzących w kierunku Ursynowa - w al. Sikorskiego i Dolinie Służewieckiej oraz na Wołoskiej.

Najszybciej podróżuje się metrem lub tramwajami. Na trasie linii 36 od dziś mają kursować dłuższe, trójwagonowe składy. Czwórka ma zaś jeździć dwa razy częściej - co sześć minut w godzinach szczytu. Nie opłaca się natomiast wsiadać do autobusów, które stoją w korkach razem z samochodami. Najbardziej spóźnia się linia 172. Sytuację powinno poprawić otwarcie linii tramwajowej w al. Niepodległości, na Rakowieckiej i Wołoskiej. Tramwaje (10, 16, 17 i 33) wróciły tam po dwóch miesiącach w weekend - skończyła się wymiana magistrali cieplnej między Wawelską a Nowowiejską.

Remont Puławskiej w stronę Ursynowa ma potrwać do 15 października. Potem firma Strabag chce zamknąć sąsiednią jezdnię do centrum. Tu prace mają się skończyć dopiero w grudniu.

Objazdy autobusów:

107 - w stronę Ursynowa z Dolnej przez Puławską, Madalińskiego do Wołoskiej, a z powrotem: Madalińskiego, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską do Chełmskiej

118 - tylko w stronę Bródna: od ul. Woronicza al. Niepodległości, Madalińskiego, Kazimierzowską, Narbutta i dalej bez zmian

122 - na Spartańską od Puławskiej Dąbrowskiego, Kazimierzowską, Krasickiego, Malczewskiego, a na Bemowo: od Malczewskiego al. Niepodległości, Madalińskiego do Puławskiej

130 - tylko w stronę Wilanowa i Powsina: od Rakowieckiej przez Puławską, Goworka, Spacerową i Belwederską do Sobieskiego

172 - na Dw. Zachodni: od Dolnej Puławską, Madalińskiego, Kazimierzowską do Odyńca, na Sadybę: od Odyńca przez al. Niepodległości, do zawrotki przy al. Wilanowskiej i dalej Puławską do Dolnej

505 i N37 - tylko w stronę Kabat: Puławską, Dąbrowskiego, Kazimierzowską, Krasickiego, Wielicką (przystanek za ul. Woronicza), al. Niepodległości, Domaniewską do Puławskiej.

Linia tramwajowa Gocławek - Banacha

Przebudowa torowiska w Al. Jerozolimskich powodowała przez całe wakacje największe od lat zamieszanie komunikacyjne. Na szczęście kierowcy odczuli już małą ulgę: od weekendu można jeździć całą szerokością Alej od pl. Zawiszy do Muzeum Narodowego, a w drugą stronę od Marszałkowskiej do pl. Zawiszy.

W związku z remontem torów w Al. Jerozolimskich cały czas zwężona jest dla kierowców Trasa W-Z - tędy jeździ część tramwajów wycofana z Alej. To teraz najbardziej ruchliwa linia w mieście, bo w godzinach szczytu tramwaje kursują co minutę. Dlatego między pl. Bankowym a Dworcem Wileńskim nie wolno wjeżdżać na tory (łamiących przepisy od razu wyłapuje policja). Na tym odcinku zostały tylko dwie linie autobusowe - 190 (Górczewska - Centrum Handlowe w Markach) i 410 (Groty - Targówek). ZTM stara się, by utrzymać taką organizację ruchu już na stałe. Chce też zostawić cieszącą się dużą popularnością linię 4, która wróciła przed wakacjami i skręca na pl. Bankowym z Trasy W-Z w Marszałkowską. Po piątkowym spotkaniu w ratuszu miejski inżynier ruchu Janusz Galas nie mówi już "nie". Domaga się jednak dodatkowych ekspertyz i obliczeń, żeby zminimalizować utrudnienia dla prywatnych kierowców.

Nowe ograniczenia w ruchu związane z remontem linii tramwajowej Gocławek - Banacha pojawiły się od 1 września na Ochocie: do połowy miesiąca ulicą Banacha nie można jeździć od Grójeckiej do ul. Pawińskiego w kierunku al. Żwirki i Wigury. Autobusy 136 i 157 omijają ten odcinek Wawelską, a 172 i 186 - Grójecką i Dickensa.

Przez cały miesiąc od Grójeckiej do pętli koło szpitala klinicznego przy ul. Banacha nie kursują też tramwaje. W połowie września będzie zamknięty wjazd z ul. w Banacha w ul. Pawińskiego.

Ogromne korki będą się tworzyć przy rondzie Waszyngtona. Przejazd z Francuskiej w al. Zieleniecką zwężono do dwóch pasów. Jeszcze gorzej jest na wlocie od strony Wiatracznej - w al. Waszyngtona kierowcy mają do dyspozycji tylko jeden pas w każdym kierunku.

Tramwaje nie jeżdżą al. Zieleniecką i al. Waszyngtona. Utrudnienia w tym rejonie zmniejszą się w połowie września.

Większość prac przy przebudowie torów skończy się na przełomie września i października. Wtedy tramwaje wrócą w Al. Jerozolimskie. Niestety, na dwa tygodnie znikną z Grójeckiej od pl. Zawiszy do pl. Narutowicza. Wtedy utrudnień w zachodniej części ronda na pl. Zawiszy muszą się spodziewać także kierowcy.

Jak teraz jeżdżą tramwaje:

1 - wycofana z ul. Banacha: z Annopolu Rembielińską, Odrowąża, Starzyńskiego, Słomińskiego, Okopową, Grójecką do pl. Narutowicza

7 - zawieszenie kursowania

8 - z pętli przy Górczewskiej Powstańców Śląskich, Połczyńską, Kasprzaka, Towarową, pl. Zawiszy, Grójecką, al. Krakowską na Okęcie

9 - z Gocławka Grochowską, Targową, Trasą W-Z, Towarową, Grójecką, al. Krakowską na Okęcie

20 - z Boernerowa tylko do pętli Koło

21 - zamiast na Wiatraczną: z pętli Żerań FSO Jagiellońską, Ratuszową, Targową, Kijowską do pętli na Kawęczyńskiej

22 - od Huty Warszawa Nocznickiego, Wólczyńską, Broniewskiego, Okopową, Towarową, Grójecką, al. Krakowską na Okęcie

24 - z Nowego Bemowa Radiową, Obozową, Młynarską, Towarową, Grójecką do pl. Narutowicza

25 - zawieszenie kursowania

32 - z pętli przy Stalowej 11 Listopada, Targową, Trasą W-Z, Marszałkowską, Nowowiejską, Filtrową do pl. Narutowicza

35 - z Nowego Bemowa al. Reymonta, Broniewskiego, al. Jana Pawła II, Stawkami, Marszałkowską, Nowowiejską, Filtrową do pl. Narutowicza

43 - zawieszenie kursowania

46 - z pętli koło Cmentarza Wolskiego, Wolską, Trasą W-Z, Targową, do pętli przy zoo na Ratuszowej.

Zastępcza linia autobusowa Z-1 kursuje na wydłużonej trasie z pl. Narutowicza, Grójecką, Al. Jerozolimskimi, mostem Poniatowskiego, al. Waszyngtona, Grenadierów, Grochowską do ronda Wiatraczna.

Autobusy i tramwaje na nowych trasach



Niezależnie od remontów w wakacje zmieniły się na stałe trasy wielu linii, niektóre Zarząd Transportu Miejskiego zawiesił albo zlikwidował, przybyły za to inne. Teraz przypominamy te zmiany.



Tramwaje

4 - nowa linia od połowy czerwca na trasie: Stalowa, 11 Listopada, Targowa, al. "Solidarności", most Śląsko-Dąbrowski, Trasa W-Z, pl. Bankowy, Marszałkowska, Puławska, Wyścigi

28 - nowa linia od początku sierpnia: Piaski, Broniewskiego, al. Jana Pawła II, d. rondo Babka, Słomińskiego, most Gdański, rondo Starzyńskiego, Jagiellońska, Ratuszowa, Targowa, Kijowska, Dworzec Wschodni

Autobusy

101 - omija pl. Hallera od Jagiellońskiej św. Cyryla i Metodego do Targowej (powrót al. "Solidarności" do Jagiellońskiej)

103 - wycofana z Pragi na początku sierpnia: pl. Wilsona, Krasińskiego, Broniewskiego, Perzyńskiego, Żeromskiego, Przybyszewskiego (powrót Oczapowskiego, al. Reymonta), Kasprowicza, Pstrowskiego, Pułkowa, Dzierżoniowska, Dankowicka, Żubrowa, Wóycickiego, Cm. Północny - brama główna (rano i wieczorem w dni świąteczne tylko z pl. Wilsona do Huty Warszawa)

109 (Dworzec Centralny - Stare Bemowo) zawieszona przed wakacjami ma wrócić na ulice w połowie września w dni powszednie

114 - nowa linia, która zastąpiła zawieszone 356 i 524, a także 515 wycofaną z Bielan: Bródno, Chodecka, Wyszogrodzka, Bartnicza, Wysockiego, Trasa Toruńska, most Grota-Roweckiego, Wisłostrada, Krasińskiego, pl. Wilsona, Słowackiego, Żeromskiego, Przybyszewskiego (powrót: Oczapowskiego, al. Reymonta), Kasprowicza, Huta Warszawa

120 - przedłużona do Olesina - z Dworca Wschodniego przez Targową, Radzymińską, Jórskiego, Gilarską, św. Wincentego, Głębocką, Lewandów, Oknicką, Berensona, Kąty Grodziskie, Zdziarską, Ostródzką, Mochtyńską i Kobiałkę

121 - od Gwiaździstej przez Podleśną, Klaudyny, Rudzką, Hłaski, Gdańską, Słowackiego, Marymoncką i dalej bez zmian do pl. Wilsona

125 - prawdopodobnie na stałe wycofana z Targowej, Trasy W-Z i Wolskiej - od Grochowskiej, Zamoyskiego, Sokolą, mostem Świętokrzyskim, Tamką, Kopernika, Świętokrzyską, Prostą, Kasprzaka do Połczyńskiej, Lazurowej na os. Górczewska

128 - zawieszona na wakacje, prawdopodobnie nie wróci na ulice

132 - zamiast w Mańkach-Wojdach w stronę Żerania, pl. Wilsona i Huty Warszawa zawraca w okolicach osiedli przy ul. Skarbka z Gór

134 - przedłużona od pętli Mańki-Wojdy przez Zdziarką, Ruskowy Bród, Kobiałkę do Olesina

137 - zawieszona na wakacje nadal nie kursuje

138 - zastąpiła zawieszoną prawdopodobnie na stałe linię 192 - od Wołoskiej przez Służewiec na Wyczółki

144 - trasa skrócona: Żerań FSO - Tarchomin - Nowodwory - Buków

147 - wycofana z Radości bezpośrednio Zwoleńską i Żagańską do Wiśniowej Góry

154 - w zastępstwie zawieszonej 128 w wytypowanych kursach skręca z Grójeckiej w ul. Instalatorów na Rakowie

160 - prawdopodobnie już na stałe wycofana z Trasy W-Z, kursuje Świętokrzyską, Tamką, mostem Świętokrzyskim, Sokolą, Jagiellońską do al. "Solidarności"

170 - wycofana z Trasy W-Z prawdopodobnie na stałe kursuje od Targowej przez pl. Hallera, rondo Starzyńskiego, most Gdański, d. rondo Babka do Powązkowskiej

174 - w zastępstwie linii 192 prawdopodobnie na stałe kursuje od Świętokrzyskiej Tamką, mostem Świętokrzyskim, Okrzei, Targową, Dąbrowszczaków do pl. Hallera

177 - wycofana z Łopuszańskiej kursuje z Okęcia przez Opacz do Ursusa (wybrane kursy do Włoch i na Odolany)

178 - wycofana z Pragi od Świętokrzyskiej Marszałkowską, Królewską, pl. Piłsudskiego, pl. Teatralny, Senatorską, Miodową, Bonifraterską na Konwiktorską

192 - zawieszona, prawdopodobnie nie wróci już na ulice

303 - zawieszona, prawdopodobnie nie wróci już na ulice

305 - trasa wydłużona od Międzylesia zachodnią jezdnią ul. Patriotów do Falenicy i powrót wschodnią jezdnią do Międzylesia

307 - wycofana z Trasy W-Z przez Jagiellońską, rondo Starzyńskiego, most Gdański do Centrum Handlowego Arkadia

345 - zlikwidowana, w zamian za to między Żeraniem, Bródnem i Ząbkami częściej kursuje linia 145, powstała też nowa linia 414 z Bródna na Ochotę

356 - zawieszona

409 - trasa skrócona: z pl. Wilsona do zachodniej bramy Cm. Północnego

414 - nowa linia, która zastąpiła 345 i 524: Bródno, Chodecka, Wyszogrodzka, Bartnicza, Wysockiego, Trasa Toruńska, most Grota-Roweckiego, Trasa AK, al. Prymasa Tysiąclecia, Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójecka, Dickensa, Szczęśliwice

416 - zawieszona

504 - zawieszona, ZTM myśli o jej likwidacji

512 - wycofana z Trasy W-Z i Marszałkowską przez Targową, al. Zieleniecką, most Poniatowskiego i Al. Jerozolimskie

515 - wycofana z Bielan i Żoliborza teraz łączy Rembertów przez Wiatraczną i Trasę Łazienkowską ze stacją metra Politechnika

524 - zawieszona, prawdopodobnie nie wróci już na ulice

527 - nowy numer linii 407 (Grodzisk - Bródno - Centrum Handlowe Arkadia), teraz jeździ przez cały tydzień

705 - w wytypowanych kursach podjeżdża z Białobrzegów do Ryni

723 - w Legionowie od Warszawskiej przez Sobieskiego, Piłsudskiego, Sowińskiego, Krasińskiego, Sobieskiego, Krakowską, rondo Piłsudskiego do stacji Legionowo Przystanek

731 - nowa linia: Żerań FSO, Modlińska, Jabłonna, Legionowo: Warszawska, Sobieskiego, Piłsudskiego, Sowińskiego, Warszawska, Zegrzyńska, Piaskowa, al. Legionów, Cynkowa, Suwalna, os. Młodych (wybrane kursy w godz. 7-18 ul. Szarych Szeregów do starostwa powiatowego)

735 - nowy numer linii 804 z Żerania FSO przez Nieporęt do Zegrza Płd (kursuje przez cały tydzień)

801 - w Legionowie od Warszawskiej przez Sobieskiego, Piłsudskiego, Sowińskiego, Mickiewicza, Jagiellońską, Słowackiego, Kościuszki, Handlową do pl. Kościuszki (powrót: Handlowa, Kwiatowa, Przemysłowa, Daliowa)

E-1 - wycofana ze Stegien, z Chomiczówki przez Conrada, Wólczyńską, Żeromskiego, Słowackiego do pl. Wilsona

E-3 - wycofana ze Śródmieścia, z Bródna, Chodecką, Łojewską, Łabiszyńską, Kondratowicza (ostatni przystanek koło ratusza Targówka), Dworzec Gdański, dawne rondo Babka.



Krakowskie Przedmieście

Duże problemy w Śródmieściu powoduje remont kolejnego odcinka Traktu Królewskiego od Pałacu Prezydenckiego do pl. Zamkowego. Nie wszyscy kierowcy zdążyli się zorientować, że na niektórych ulicach zmienił się kierunek ruchu, a na Senatorskiej stoi zakaz ruchu.

Przez Krakowskie Przedmieście od ponad tygodnia można jeździć tylko między Królewską a hotelem Bristol, żeby przedostać się do ul. Karowej i dalej na Powiśle i Mariensztat. Korkują się ulice objazdowe: Wierzbowa, Moliera aż do pl. Piłsudskiego, a najbardziej Świętokrzyska.

Kierowcy prywatnych samochodów muszą pamiętać, że na Senatorskiej od Miodowej do pl. Teatralnego mogą jeździć tylko autobusy, taksówki i samochody uprzywilejowane. Mimo że stoją znaki zakazu ruchu, wiele osób wjeżdża w Senatorską i blokuje przejazd komunikacji miejskiej. Policja i straż miejska nie reagują.

Inna zmiana to odwrócony kierunek ruchu na kilku ulicach: • Kapitulna koło kościoła Kapucynów - teraz zjeżdżamy tędy z Miodowej na Trasę W-Z • Podwale - dojazd nie od pl. Zamkowego, ale przez Długą i Kilińskiego, wyjazd Senatorską do Miodowej.

Remont Krakowskiego Przedmieścia potrwa aż do przyszłorocznych wakacji. Niewykluczone jednak, że w połowie września na wyremontowany odcinek od Świętokrzyskiej do Królewskiej wrócą niektóre autobusy. Ratusz zdecydował się na ten krok, żeby odciążyć zakorkowaną Świętokrzyską i ulżyć mieszkańcom wąskich ulic w okolicy Traktu Królewskiego. Pod Uniwersytetem zatrzymywałyby się linie, które łączą pl. Trzech Krzyży z pl. Krasińskich.

Na razie autobusy wciąż obowiązują objazdy:

100 - pętla linii turystycznej przeniesiona z Podwala na pl. Piłsudskiego

111, 116, 122, 180, 195 i 503 - od Nowego Światu przez Świętokrzyską - przystanek koło Ministerstwa Finansów, Mazowiecką - przystanek na pl. Małachowskiego (powrót: Kredytową i Jasną), pl. Piłsudskiego - przystanek dla linii zwykłych, Moliera (powrót Wierzbową) - przystanek na pl. Teatralnym, Senatorską do pl. Bankowego (111), a pozostałe autobusy do Miodowej - przystanek przy Kapitulnej dla linii zwykłych

175 - wycofana z Nowego Światu i Nowego Miasta, z Al. Jerozolimskich skręca w Marszałkowską do Królewskiej i nowej pętli na pl. Piłsudskiego

178 i N44 - od Świętokrzyskiej przez Marszałkowską, Królewską, pl. Piłsudskiego, pl. Teatralny, Senatorską do Miodowej

E-2 - od 3 września w stronę Bemowa od Nowego Światu przez Świętokrzyską, Marszałkowską do pl. Bankowego; na Wilanów - Marszałkowską, Królewską, pl. Małachowskiego, Kredytową, Jasną, Świętokrzyską do Nowego Światu.

W okolice Traktu Królewskiego nie wrócą już zawieszone na wakacje linie E-1 i E-3. Mają skrócone trasy - odpowiednio z Chomiczówki do pl. Wilsona i z Bródna do dawnego ronda Babka. ZTM zapowiada, że w miejsce wycofanych autobusów E-1 od października Stegny i pl. Piłsudskiego połączy przyspieszona linia typu 400.

Inne remonty



• Bora-Komorowskiego - po otwarciu nowej jezdni między ul. Abrahama a Fieldorfa na Gocławiu do połowy września trwa remont starej.

• Browarna - z powodu robót SPEC zamknięty przejazd przy skrzyżowaniu z Lipową na Powiślu.

• Ciołka - to chyba najbardziej zagadkowy remont w mieście: niedługa, za to ruchliwa ulica na Woli między Górczewską a Obozową jest zamknięta już od marca, a utrudnienia w ruchu mają zniknąć dopiero jesienią.

• Al. Jerozolimskie - w szybkim tempie trwa za to budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Popularną we Włochach. Zwężone są obie jezdnie Alej od wiaduktu nad linią kolejową do skrzyżowania z Łopuszańską. Koniec robót dopiero w przyszłym roku.

• Radiowa - na początku września ma być zamknięty do remontu odcinek od ul. Kaliskiego na Boernerowie do granicy miasta. Jezdnię w tym miejscu bardzo często zalewa woda. Prace mogą potrwać nawet kilka tygodni. Objazd zostanie poprowadzony ul. Arkuszową.

• Puławska - koło Auchan w Piasecznie trwa poszerzanie obu jezdni do trzech pasów i budowa wiaduktu prowadzącego do hipermarketu. Wszystko miało być gotowe do końca roku, ale roboty mają spore opóźnienie.

• Wisłostrada - wymiana wiaduktów na wysokości Lasu Bielańskiego. Kierowcy mają do dyspozycji po dwa węższe pasy w każdym kierunku. Nie ma większych korków. Przejazd w stronę Łomianek powinien być gotowy do końca roku, wtedy zacznie się remont sąsiedniej estakady.

We wrześniowe i październikowe weekendy Zarząd Dróg Miejskich chce wyrównać nawierzchnię kilku ulic: Jagiellońską od ronda Starzyńskiego do Modlińskiej, wschodnią jezdnię ul. Patriotów, Żytnią na Woli, al. "Solidarności" od Tesco do Targowej, a po zakończeniu remontu torów w Al. Jerozolimskich przynajmniej jedną jezdnię tej arterii w Śródmieściu.