GP: Nowe auto w trzy lata może stanieć o połowę

Sprawdź ile twoje nowe auto będzie warte za trzy lata. Spośród debiutujących w tym roku modeli samochodów najmniej powinna stracić na wartości nowa Honda CRV

Już przy zakupie auta można przewidzieć, jak będzie się kształtowała jego cena za kilka lat - wynika z analiz przygotowanych dla GP przez Eurotax Glass's - pisze Gazeta Prawna ].To ważna informacja dla przeciętnego Kowalskiego, ale kluczowa dla firm korzystających z floty samochodwej. Z rankingu Gazety Prawnej wynika, że naszego rankingu, najmniej na wartości tracą Honda CRV czy Toyota Auris, czyli auta marek uznawanych za solidnie wykonane i niepsujące się. W zestawieniu nie ma np. Volkswagena, bo w I półroczu nie pojawiły się żadne nowe modele tej firmy - takie było główne kryterium rankingu. Wysoko za to znalazł się samochód siostrzanej firmy VW, czyli Seata. Co ciekawe, Skoda (też z grupy Volkswagen) traci już na wartości dużo bardziej.

Samochody danej marki tanieją szybciej jeśli producent często wprowadza ulepszenia technologiczne, czy poprawia estetykę. Chociaż przyciąga to nowych klientów, to powoduje przecenę starszych modeli - czytamy w GP. W Polsce najlepiej widać to ostatnio na przykładzie Citroena Xsara Picasso, który po wejściu nowego modelu C4 Picasso można kupić w salonie o prawie 30 tys. taniej. To wpływa automatycznie na cenę aut używanych.

Istotne jest też, jak użytkujemy samochód. Im ma on większy przebieg, tym trudniej uzyskać za niego dobrą cenę, przy czym tu istotna jest też wspomniana wyżej opinia o samochodzie, jego awaryjności. Części samochodów przejechanie dodatkowych 50 tys. kilometrów nie obniża znacząco wartości. Pięcioletnia Skoda Fabia, z przebiegiem 100 tys. km, będzie warta około 13,6 tys. zł (35,4 proc. ceny nowego auta), ale już przy przebiegu 150 tys. km cena spada do 11,8 tys. zł (30,7 proc. ceny). Dla Seata Altea będzie to odpowiednio 47,3 proc. i 42 proc. nowego auta. Widać więc, że proporcje spadku wartości wraz z większym przebiegiem są podobne, ale dobrze utrzymującym wartość autom niewiele szkodzi przejechanie 50 tys. km więcej.

Copyright © Agora SA