Rosyjski oligarcha zarobi na polskich drogach

Rosyjski multimiliarder Oleg Deripaska zostanie strategicznym inwestorem austriackiej firmy Strabag, która jest zaangażowana w budowę polskich dróg i ma udziały w spółce Autostrada Wielkopolska eksploatującej płatną autostradę A2 między Warszawą a Berlinem


Austriacki Strabag, jedna z największych firm budowlanych w Europie, postanowił za 1,2 mld euro sprzedać 30 proc. swoich akcji Olegowi Deripasce. Majątek tego 39-letniego przedsiębiorcy wyceniany jest na 16,8 mld dol., co daje mu drugie miejsce na liście najbogatszych Rosjan magazynu "Forbes". Ma udziały koncernu Rusal, największego producenta aluminium na świecie. Kontroluje też koncern samochodowy GAZ. Jest zięciem zmarłego w poniedziałek b. prezydenta Rosji Borysa Jelcyna i ma opinię osoby blisko związanej z obecnym prezydentem Rosji Władimirem Putinem. Deripaska uchodzi za bezwzględnego przedsiębiorcę. Według dziennika "Wall Street Journal" kilka lat nie dostawał amerykańskiej wizy z powodu zarzutów o związki ze zorganizowaną przestępczością.

Inwestycja Rosjan wywołała szok w Austrii, bo w maju Strabag miał wejść na giełdę w Wiedniu. Teraz firma zdecydowała, że zostanie to opóźnione. Prezes Strabagu Hans-Peter Haselsteiner ujawnił wczoraj, że po raz pierwszy spotkał oligarchę trzy tygodnie temu i dobili targu, nie angażując w negocjacje doradców. Oligarcha prawdopodobnie odkupi akcje Strabagu od firmy ubezpieczeniowej Uniqua, która po rodzinie Haselsteinera i banku Raiffeisenbank jest głównym udziałowcem austriackiej firmy.

Związek z Deripaską otwiera Strabagowi drzwi do budowy w Rosji nieruchomości za 2 mld euro rocznie - stwierdził Haselsteiner. I dodał: - Kto będzie nr. 1 w Rosji, zostanie nr. 1 w Europie.

Strabag jest jednym z głównych graczy na polskim rynku budowy dróg. W tym roku austriacka firma przejęła od szwedzkiej NCC zakłady produkcji asfaltów drogowych, które mają jedną szóstą udziałów w tej branży w Polsce. Strabag ma też 10 proc. akcji firmy Autostrada Wielkopolska (AWSA), która zajmuje się eksploatacją płatnej autostrady A2 z Konina do Nowego Tomyśla i chce wydłużyć do granicy z Niemcami tę drogę łączącą Berlin z Warszawą i Moskwą. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, wiceprezes AWSA Paweł Antonik pod koniec roku zostanie nowym szefem Strabagu w Polsce. - Inwestycja Rosjan nie powinna wpłynąć na działalność Strabagu w Polsce - ocenia Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, i podkreśla, że austriacka firma intensywnie inwestuje w rozbudowę parku maszynowego swojej polskiej spółki.