Škoda Fabia II

Fabia II to przykład na to, że żaba może zamienić się w królewnę. Kto myśli, że takie rzeczy zdarzają się tylko w bajkach, już w maju będzie się mógł przekonać o tym na własne oczy.
Nowa Fabia na drodze: zobacz wideo (You Tube).

Piękna czy szkaradna? - podyskutuj o nowej Fabii na legendarnym forum Škody

Legenda o czeskiej żabce

Osiem lat i ponad półtora miliona wyprodukowanych egzemplarzy. Trzy wersje nadwoziowe i 150 tysięcy klientów tylko w Polsce. Takie są fakty i nie ma co kręcić nosem. A z początku kręciłem, bo przygodę z Fabią zacząłem od najuboższej wersji. Pewnie dlatego przez długi czas była dla mnie synonimem szarych plastików i płaskich siedzeń. Była też wspomnieniem nieustannego wołania o więcej mocy pod pedałem. Kropkę nad i postawiła sąsiadka, która dowiodła, że Fabię (zwłaszcza używaną) lubią nie tylko kapelusznicy, ale i miłośnicy bardziej moherowego nakrycia głowy. Z pewnością wśród wysokoobrotowej załogi miałem najgorsze skojarzenia. Dlatego - kiedy Głos w Słuchawce polecił mi zaznajomić się z nowym wcieleniem Fabii - delikatnie mówiąc, zdębiałem.

- To dla Polaków jedna z najważniejszych tegorocznych premier - mobbował Głos, wyraźnie wyczuwając moje niezdecydowanie. Pokornie kiwnąłem głową i udałem się na spotkanie z następcą poczciwego czeskiego autka, które za sprawą licznej grupy zmuszonych do oszczędzania klientów zyskało w Polsce tak wielką popularność. Trudno odmówić odchodzącej Fabii praktycznych zalet, ale duszę ciężko w niej znaleźć. Czy nowy model jest bardziej emocjonalny?

Przód Roomstera, tył Swifta, dach Mini

Na miejscu przywitały mnie rzędy nowiutkich subkompaktów. Przody znane już z Roomstera, tyły nawiązujące stylistyką do nowego Swifta i dachy zupełnie jak z Mini. Wszystko zgrabnie połączone. Wręcz eleganckie. I jakieś takie mocno wyrośnięte.

- Złudzenie - pomyślałem, wyciągając kartkę z danymi technicznymi. A jednak. Nowa Fabia ma teraz 399 cm długości, 164 cm szerokości i 150 cm wysokości. Dekadę temu z takich wymiarów dumny byłby każdy kompakt. W porównaniu ze swoją poprzedniczką jest o 2,2 cm dłuższa i aż 6,2 cm wyższa. Co ciekawe, zachowano dotychczasowy rozstaw osi.

Różnice na plus widać już po bagażniku. Ujmując jego klapę za bardzo wygodną rączkę (teraz nie sposób się ubrudzić), odkryłem, że jest większy (o 40 litrów), a w dodatku wykończony dobrej jakości tworzywami. Komu 300 litrów nie wystarcza, może złożyć siedzenia - wtedy możliwości przewozowe wzrastają do 1163 litrów.

Obchodząc Fabię dookoła, doszedłem do wniosku, że najbardziej jej do twarzy z opcjonalnym białym dachem a la Mini. Ale i bez niego nadwozie cieszy oko. Ciekawe, jak wypadnie wnętrze.

Nie brak miejsca na cylinder

Kolejne pół godziny zajęło mi dokładne zwiedzanie wszystkich siedzeń. Wnioski? Zamiast płaskich ławek anatomicznie wyprofilowane fotele. Koniec z bólami kręgosłupa. Po posadzeniu na miejscu kierowcy osobnika o wzroście 190 cm mieści się za nim swobodnie kolejna dorosła osoba, i to nienarażona na przymusowy masaż kolan. Jedyną wadą jest zbyt krótkie oparcie tylnej kanapy i przymocowane doń symboliczne zagłówki.

Z przodu - rewolucja. Z gruba ciosana konsola pierwszej Fabii ustąpiła miejsca bardziej subtelnemu panelowi nawiązującemu do Golfa V, a pochodzącemu bezpośrednio z Roomstera. Materiały Fabii II niewiele ustępują tym z Golfa czy Octavii II. To nie koniec. Kierowca i pasażer przedniego rzędu siedzeń, nawet ważący sporo ponad 100 kg, nie wpadają na siebie podczas pokonywania zakrętów, a pomiędzy zagłówkiem a dachem zmieści się nie tylko beret, ale i cylinder.

I najważniejsze: nowa Fabia, która dziedziczy konstrukcję zawieszenia po poprzedniczce, prowadzi się bardzo pewnie, ale jest też komfortowa. Jej właściciel będzie mógł zapomnieć o stukach zawieszenia. Będzie też mógł swobodnie rozmawiać i - jeśli jest na tyle szalony - słuchać radia przy prędkościach powyżej 140 km/godz. Nawet na ostrych łukach nowa czeska klasa B pozostaje całkowicie neutralna. To zasługa zawieszenia, które, po niemiecku, jest wystarczająco twarde. Ciasno zestopniowana manualna skrzynia narzuca sportowy styl jazdy. Kto nie lubi, by cokolwiek mu narzucano, będzie mógł zamówić sobie sześciobiegowy Tiptronic.

To, jak szybko i dynamicznie pojedziemy, zależy od doboru silnika. Będzie ich aż siedem, w tym cztery benzynowe i trzy wysokoprężne. Nie zniknie wołanie o dodatkowe konie mechaniczne. Nadal w ofercie występować będzie najsłabsza jednostka 1.2. Teraz o mocy maksymalnej nie 54, lecz 60 KM lub w mocniejszej wersji 69 KM (dawniej 64 KM).

Kolejny benzyniak ma pojemność 1,4 litra i moc 85 KM. Wysłużoną 115-konną dwulitrówkę zastąpił volkswagenowski klasyk o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM.

Podstawę oferty silników wysokoprężnych stanowią czterocylindrowe 1.4 TDI o mocach 70 i 80 KM. Bardziej wymagającym pozostaje silnik 1.9 TDI o mocy 101 KM.

Księżniczka warta grzechu

Cóż - żaba zamieniła się w księżniczkę. Pozostaje jeszcze tylko odwieczna kwestia - ile i za co. Do maja jest jeszcze trochę czasu. Wiemy jednak z grubsza, jak będą wyglądały wersje wyposażenia przewidziane na polski rynek. Ofertę otwierać będzie skonfigurowana specjalnie pod niezbyt majętnego Polaka odmiana Junior oferująca w standardzie wspomaganie kierownicy, ABS, cztery poduszki powietrzne i 14-calowe koła.

Wersja Classic to dodatkowo przyciemniane szyby, dzielona tylna kanapa, pionowa regulacja fotela kierowcy, światła do jazdy dziennej i mocowanie Isofix.

Style oferuje dodatkowo m.in. komputer pokładowy, centralny zamek, elektryczne szyby, soczewkowe reflektory.

Sport i Elegance pozostawiono najbardziej wymagającym. W takich właśnie Fabiach po raz pierwszy zagości Climatronic. W pełni automatyczna klimatyzacja to znak kolejnych zmian w podejściu Czechów do subkompaktowej Fabii. Jej pierwsza wersja oferowała namiastki luksusu.

Fabię II można zaś kompletować do woli. Na długiej liście dodatków widnieje wspomniany już biały dach, wyrafinowane radia 2 DIN współpracujące z dobrej jakości głośnikami, nawigacja, skóra, elektrycznie odsuwane okno dachowe czy podłączenie do iPoda. Wystarczy. Czas na ceny.

Te owiane są jednak tajemnicą. Wiadomo tylko, że nie będą zanadto odbiegać od konkurencji. A to oznacza poziom 38-40 tys. zł w wersji podstawowej. Wiadomo też, że najsłabszy diesel będzie droższy od podstawowego silnika 1,2 litra o 8500 złotych. Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra wymagać będzie zaś 4500 złotych dopłaty. Księżniczka więc, choć ładna, zbyt tania nie będzie. Za podobne pieniądze można przecież kupić o numer większego koreańskiego Cee'da.

"Wysokie Obroty" będą pierwszą w Polsce redakcją, która wkrótce będzie miała okazję sprawdzić nową Fabię w teście długodystansowym. Zapraszamy na nasze strony!



Kontakt przez siedzenie

Konfrontację z nową Fabią ma już za sobą znany kierowca rajdowy Tomasz Czopik. Ta nierówna z pozoru walka wypadła dla Fabii II korzystnie. - Jestem zaskoczony. Fabia II porządnie się prowadzi i potrafi dać wiele frajdy z jazdy. To auto przede wszystkim "czuć w siedzeniu". Informacje przekazywane tą drogą są często ważniejsze od tych, które wyczytamy ze wskaźników. To właśnie one często decydują o naszym bezpieczeństwie. Miłym zaskoczeniem jest zawieszenie. Tylne - odpowiednio twarde i sprężyste, sprawia, że tylne koła podążają niewzruszenie za przodem nawet w bardzo ostrych zakrętach. Przód już nie jest taki idealny. Przesunięcie do przodu silnika sprawiło, że nos samochodu "kłapie". To jednak nie zmienia faktu, że Fabia prowadzi się bardzo dobrze. Kolejnym plusem jest możliwość wyłączenia ESP. To, co mi się nie podoba, to za duże koło kierownicy. (not. BG)



Škoda Fabia II 1.2 69 KMdane techniczne
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe
Wymiary (dł./szer./wys.)399,2 cm,164,2 cm,149,8 cm
Silnikbenzynowy 1.2 l
Skrzyniaręczna, 5 biegów
Napędna przednie koła
Moc maksymalna69 KM przy 5400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy112 Nm przy 3000 obr./min
Prędkość maksymalna163 km/h
Przyspieszenie 0 - 100 km14,9 s
Masa własna1050 kg
Ładowność515 kg
Średnie zużycie paliwa5.9 l/100 km
Premiera na polskim rynkumaj 2007
Cenanieustalona


Pozostałe wersje silnikowe - dane techniczne.
.1.21.41.61.41.41.9
.benz.benz.benz.TDiTDiTDi
Moc (KM)60851057080101
Moment (Nm)108132153155195240
Przysp. 0-100 (s)16.512.310.114.813.210.8
Prędkość maks.155174190163172190
Zużycie paliwa5.96.56.94.84.64.9


GAZ

Ładne, harmonijne nadwozie, dużo miejsca dla pasażerów i bagażu, wysokiej klasy materiały, dobre zawieszenie.

HAMULEC

Podstawowy silnik 1.2 o charakterze motoryzacyjnego reliktu, uboga wersja podstawowa pozbawiona nawet dzielonej tylnej kanapy.

SUMMA SUMMARUM

Wreszcie ładna, a oprócz tego przestronna i porządnie wykończona. Fabia II nie tylko podtrzyma dobrą sprzedaż tego modelu, ale też niewątpliwie przekona do siebie bardziej wymagających i klientów. Krótko mówiąc - skazana na sukces. Pod warunkiem, że nie okaże się zbyt droga.

Nowa Fabia:
Więcej o: