Alfa Romeo 159 Sportwagon

Podobno ładnemu we wszystkim ładnie. To powiedzenie sprawdza się też w przypadku aut, a przynajmniej Alfy Romeo. Nowe 159 jest równie atrakcyjny w wersji sedan, jak i kombi.

Już przy projektowaniu poprzedniego Sport-wagona Giorgetto Giugiaro po raz kolejny pokazał klasę. Nadwozie Alfy 156 w odmianie kombi wielu uważało za znacznie ciekawsze od wersji czterodrzwiowej, co w światku motoryzacyjnym nie zdarza się zbyt często.

Włosi zawsze mieli "rękę" do projektowania pięknych samochodów, a atrakcyjniejsza od poprzedniczki Alfa 159 Sportwagon jest tego jeżdżącym potwierdzeniem. Przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach, duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory podkreślają charakter sportowego kombi. Mocno ścięta pokrywa bagażnika także prezentuje się lepiej niż w starszym modelu. W 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i powiększono też krytykowane za słabą widoczność zewnętrzne lusterka wsteczne.

Nie mniej pozytywnych wrażeń czeka nas w kabinie. Tu od razu widać, że Alfa urosła - jest więcej miejsca, zwłaszcza z tyłu.

Podobnie jak w 156 konsola środkowa zwrócona jest w kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków. Nieco za nisko umieszczono ekran komputera i nawigacji. Szkoda też, że zrezygnowano z oryginalnych "tunelowych" oprawek prędkościomierza i obrotomierza. Wyjąwszy może centralną konsolę wykonaną z pojedynczego płata twardego plastiku, materiały są lepsze, a kolory ciekawsze.

I jak to w Alfie - dobrze wyprofilowane fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne, a tylna kanapa pozwala na komfortową jazdę nawet rosłym osobom. W porównaniu z poprzednim modelem o 85 litrów powiększono bagażnik (do 445 l), co wciąż trudno uznać za imponujący wynik. Jednak nabywcy Sportwagona i tak będą wdzięczni losowi, że wybawił ich od niezgrabnych kombi, których pełno wokół. Ta Alfa nie jest może mistrzem ładowności, ale pokażcie mi kombi o bardziej dynamicznej sylwetce?

Auto jest dostępne z trzema nowymi silnikami JTS z systemem wysokociśnieniowego bezpośredniego wtrysku benzyny oraz układem płynnej zmiany faz rozrządu (1.9/160 KM, 2.2/185 KM i 3.2 V6 24V/260 KM). Są też trzy turbodiesle Multijet (1.9 JTDM 8V/120 KM, 1.9 JTDM16V/150 KM oraz 2.4 JTDM 20V/200 KM). Za kilka miesięcy ofertę uzupełni 140-konna, benzynowa jednostka 1.8. Wszystkie silniki współpracują z nowymi sześciostopniowymi skrzyniami biegów, ale w wersjach mocniejszych będzie można zamówić skrzynię automatyczną Selespeed.

<<< Zobacz co w kwietniowym numerze "Magazynu Wysokie Obroty" >>>

Bez wątpienia najwięcej radości z jazdy dostarcza 260-konne V6, ale nieźle prezentuje się także znacznie tańsza odmiana ze160-konnym silnikiem 1.9 JTS. W przeciwieństwie do kilku starszych Alf tu zawieszenie nadąża za silnikami. Podwójne wahacze poprzeczne z przodu oraz osi wielowahaczowej z tyłu tłumaczą znakomite trzymanie się drogi. Auto bez zarzutu prowadzi się na szybkich zakrętach, a na dodatek z pokorą przyjmuje nagłe ruchy wykonywane kierownicą.

Niespełna 10 sekund do "setki", precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, skuteczne hamulce, wreszcie przyjemne brzmienie silnika - wszystko to zachęca do dynamicznej jazdy. Teraz rozumiem, dlaczego Włosi protestują, gdy tę odmianę Alfy określa się mianem kombi. Słusznie upierają się przy nazwie Sportwagon!

Alfa nie musi też wstydzić się wyposażenia, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa: osiem poduszek powietrznych, konstrukcja foteli chroniąca kręgosłup szyjny podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), MSR (zapobiega blokowaniu kół podczas redukcji biegu), ASR (wspomaga ruszanie na śliskiej nawierzchni), HBA (asystent nagłego hamowania), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory.

Podobnie jak w całej Europie Zachodniej, w polskich salonach nowa Alfa Romeo 159 Sport-wagon pojawi się na przełomie marca i kwietnia. Z naszych ustaleń wynika, że kombi będzie prawdopodobnie o około 8 tysięcy zł droższe od wersji sedan.

Tekst pochodzi z kwietniowego numeru nowego miesięcznika motoryzacyjnego "Magazyn Wysokie Obroty"

Więcej o:
Copyright © Agora SA