Alfa Romeo 159 3.2 V6 JTS Q4. Piękna i bestia

Włosi zawsze projektowali piękne samochody. Potwierdza to nowa Alfa 159. Jednak ta ślicznotka z 260-konnym silnikiem pod maską i napędem na cztery koła łatwo może przeistoczyć się w... bestię.

Nowy model zaprojektował słynny Giorgetto Giugiaro przy współpracy z Alfa Romeo Styling Centre. Na pierwszy rzut oka auto przypomina model 156 po face liftingu - zwłaszcza pokrywą bagażnika i tylnymi światłami, ale już jedno uważniejsze spojrzenie pozwala zauważyć stylistyczne nawiązania do prototypowej Brery: charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach, duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory.

Po zajęciu miejsca w kabinie łatwo zauważyć, że Alfa urosła - więcej miejsca jest zwłaszcza na tylnej kanapie. W modelu 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i często krytykowanych małych zewnętrznych lusterek wstecznych, które zastąpiono większymi, dającymi kierowcy lepsze pole widzenia.

Wnętrze zostało staranniej dopracowane i podobnie jak w modelu 156 konsola środkowa zwrócona jest w kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków. Niestety, zrezygnowano z oryginalnych "tunelowych" oprawek prędkościomierza i obrotomierza na rzecz tradycyjnej pojedynczej obudowy.

W wyposażeniu Alfy 159 znajdzie się m.in. wiele elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego: osiem poduszek powietrznych, fotele chroniące kręgosłup szyjny pasażerów podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), MSR (zapobiega blokowaniu kół podczas redukcji biegu), ASR (wspomaga ruszanie na śliskiej nawierzchni), HBA (asystent nagłego hamowania), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory. Auto można będzie kupić z trzema silnikami benzynowymi (1.9 JTS - 160?KM, 2.2 JTS - 185?KM, 3.2 V6 JTS - 260?KM) i trzema wysokoprężnymi (1.9 JTD 8V - 120 KM, 1.9 JTD 16V - 150?KM, 2.4 JTD - 200?KM). Na pierwsza jazdę wybrałem egzemplarz z najmocniejszą 260-konną jednostką V6, 6-stopniową manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła. Znany z Crosswagona System Q4 podczas jazdy po suchej asfaltowej drodze przekazuje 57 proc. momentu obrotowego na koła tylne, a 43 proc. na przednie. W przypadku poślizgu któregoś z kół moment przenoszony jest tam, gdzie przyczepność jest największa, co znacznie ułatwia jazdę po śliskich lub szutrowych nawierzchniach. Nic dziwnego, że Alfa znakomicie trzyma się drogi. Zawieszenie składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu oraz osi wielowahaczowej z tyłu. Auto bez zarzutu pokonuje szybkie zakręty, a na dodatek z pokorą przyjmuje nagłe ruchy kierownicą, uporczywie wracając na właściwy tor jazdy. Sama radość: zaledwie 7 sekund do setki, precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce, a do tego przyjemne brzmienie silnika. Mimo mniejszej mocy ukrytej pod maską równie pozytywnie mogę ocenić jazdę 150-konnym dieslem. Na włoskim rynku podstawowa wersja Alfy 159 kosztuje 28 tys. euro (ponad 112 tys. zł). Do Polski auto trafi w październiku i będzie oferowane w 14 kolorach nadwozia i z trzema typami wyposażenia. Producent zapowiada gwarancję mechaniczną na trzy lata lub na 120 tys. km.

DANE TECHNICZNE

Alfa Romeo 159

3.2 V6 JTS Q4

opinia auto+

Model 159 to kolejne udane auto marki Alfa Romeo. Zachwyca swoim wyglądem i własnościami jezdnymi. Mocnym punktem są także nowoczesne silniki i wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.