Seat Leon Cupra R

Leon w wersji Cupra R należy do czołówki najmocniejszych aut kompaktowych na europejskim rynku. Ma charakter miejskiego chuligana, a jego wojowniczą duszę ujawnia agresywna linia nadwozia.
Obecnie oferowaną odmianę napędza silnik mocniejszy o 15 koni mechanicznych niż dotychczas. Wydatne wloty powietrza w przedniej części nadwozia, ogromne 18-calowe aluminiowe obręcze i polakierowane na czerwono czterotłoczkowe zaciski hamulcowe rzucają na kolana miłośników szybkich aut. We wnętrzu Cupry dominuje stylowa czerń - sportowe fotele Recaro, obszyty skórą wieniec kierownicy, a nawet podsufitka przypominają wyposażenie auta wyczynowego. Kolejnym plusem jest to, że czarne elementy ograniczają odbijanie światła słonecznego i kierowca może lepiej koncentrować się na drodze. Natomiast złe wrażenie wywarły na mnie czerwone wstawki na kierownicy i kolorowe nici, którymi wykończono wnętrze. Są to jednak drobiazgi...

Jazda nowym Leonem daje wiele radości, gdy już potrafisz zapanować nad jego wojowniczą naturą. Przekazywana na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej ręcznej skrzyni biegów moc 225-konnego silnika sprawia, że na układ kierowniczy działają bardzo duże siły. Podczas gwałtownego przyspieszania odczuwane są drgania kierownicy, co przyjemne nie jest, ale niektórzy to lubią, bo w ten sposób wyraża się według nich natura tego auta. W Leonie drzemie ogromny potencjał i odpowiednie korzystanie z niego pozwoli ci czerpać maksimum przyjemności z jazdy. Twarda charakterystyka w połączeniu z dość dużym skokiem zawieszenia wyśmienicie sprawdza się na naszych drogach. Amortyzatory skutecznie tłumią drgania wywołane nierównościami jezdni. Wspomagany turbosprężarką i podwójnym intercoolerem silnik o pojemności 1.8 spala średnio 15 l /100 km. To auto uwielbia szybką jazdę i dynamicznie pokonuje kolejne metry drogi. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w blisko 7 sekund. Doskonale spisują się także hamulce firmy Brembo - ogromne zaciski bez najmniejszego problemu zatrzymują auto rozpędzone nawet do znacznej prędkości. Leon Cupra R ma jeszcze jedną pozytywną cechę: przy spokojnej jeździe spala niecałe 10 l/100 km.

Automatyczna klimatyzacja i cztery poduszki powietrzne sprawiają, że auto jest komfortowe i bezpieczne. Niestety, w porównaniu z konkurencją nie najlepiej wypada pod względem ceny. Podobne, choć nie tak mocne samochody japońskie czy niemieckie kosztują kilka tysięcy złotych mniej. Jeśli jednak lubisz agresywny styl jazdy, warto wydać 124 990 zł i cieszyć się autem stworzonym dla osób z temperamentem.

WYNIK MINITESTU

jazda llll l (95/100 pkt)
DANE TECHNICZNE

Seat Leon Cupra R

segment rynku: klasa C
nadwozie: hatchback, 5-drzwiowe
silnik: benzynowy 1781 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 20-zaworowy, turbodoładowany
moc maks.: 225 KM (165 kW) przy 5900 obr/min
maks. moment obrotowy: 280 Nm przy 2200 obr/min
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s
prędkość maksymalna: 242 km/h
skrzynia biegów: ręczna, 6-biegowa
napęd: na koła przednie
zawieszenie: przód - kolumny MacPhersona, tył - belka skrętna, sprężyny śrubowe
hamulce: tarczowe wentylowane
ogumienie: 225/40 R18
wymiary (dł./szer./wys.): 4184/1742/1439 mm
zużycie paliwa (w mieście/na trasie/średnie): 12,6/6,7/8,9 l/100 km
POMIARY TESTOWE (przy 5°C na suchej nawierzchni)

przyspieszenie0-80 km/h: 5,6 s0-100 km/h: 7,7 s0-120 km/h: 10,4 s0-400 m: 16,9 s
elastyczność60-100 km/h (IV bieg): 5,1 s100-120 km/h (IV bieg): 2,7 s 80-100 km/h (V bieg): 3,2 s100-120 km/h (V bieg): 3,5 s
droga hamowania 100-0 km/h: 40 m
zużycie paliwa (średnie): 14,6 l/100 km
plusy/minusy

+ agresywny wygląd

+ sportowe zawieszenie

+ precyzyjny układ kierowniczy

- wysoka cena

Cena wersji testowanej 124 990 zł

Więcej o: