ALFA ROMEO 156 SPORTWAGON 2.0 T.S. / FIAT MAREA WEEKEND 155 HLX / LANCIA LYBRA STATION WAGON 2.0 LX

Trzy kombi, produkowane przez włoski koncern Fiata, każde z silnikiem o pojemności 2 l i mocy ponad 150 KM. Alfa Romeo, Fiat i Lancia to samochody przeznaczone dla różnych klientów.

ALFA ROMEO 156 SPORTWAGON 2.0 T.S. / FIAT MAREA WEEKEND 155 HLX / LANCIA LYBRA STATION WAGON 2.0 LX

GRUPA DOCELOWA

Trzy kombi, produkowane przez włoski koncern Fiata, każde z silnikiem o pojemności 2 l i mocy ponad 150 KM. Alfa Romeo, Fiat i Lancia to samochody przeznaczone dla różnych klientów.

Alfa Romeo to samochody ze sportowym "sercem" (Cuore Sportivo), auta dla ludzi dynamicznych, którzy przede wszystkim cenią sobie przyjemność z jazdy, Fiat - dla przysłowiowego Kowalskiego, duży rodzinny. Natomiast Lancia nie ukrywa, że jest szlachetnie urodzona - auta tej marki mają być luksusowe, eleganckie i komfortowe.

WYGLĄD

Bez wątpienia najładniejszym kombi z prezentowanej trójki, powiem więcej: w ogóle najładniejszym kombi, jest Sportwagon. Alfa Romeo ma wręcz idealną linię nadwozia i doskonałe proporcje - jest najniższa, dzięki czemu nabiera sportowego wyglądu. Obok niej nie sposób przejść obojętnie. Dzięki temu, że klamki tylnych drzwi są schowane w słupkach C, odnosi się wrażenie, że Sportwagon to pojazd 3-drzwiowy. Alfa przypomina trochę sportowe coupe.

Fiat wygląda zwyczajnie, po prostu kombi, co na pewno zakładali projektanci. Z przodu Mareę łatwo można pomylić z Bravo/Brava. Jeżeli chcesz mieć samochód, który nie będzie się rzucał w oczy, kup Mareę. Pod światłami nikt się nie będzie na ciebie gapił, sąsiedzi nie będą ci zazdrościć.

Lancia Lybra w wersji kombi to bardzo elegancki samochód, liczne chromowane elemen-

ty od razu sygnalizują, że jest autem luksusowym. Lybra kombi wygląda znacznie lepiej niż sedan. Spośród porównywanej trójki to właśnie kombi Lancii najczęściej zwracało uwagę innych użytkowników dróg i przechodniów. Wszyscy cię dostrzegą, jeśli podjedziesz nim pod restaurację.

W naszym konkursie piękności zdecydowanie wygrywa Alfa - 3 punkty, 2 punkty zdobywa aż nadto zwracająca na siebie uwagę Lancia. Pospolity Fiat dostaje 1 punkt.

WYPOSAŻENIE

Wszystkie trzy samochody w wersji 2-litrowej mają bardzo bogate wyposażenie podstawowe. Elektrycznie sterowane szyby z przodu i tyłu, centralny zamek, lusterka boczne podgrzewane i ustawiane elektrycznie, 15-calowe obręcze z lekkich stopów, klimatyzacja, ABS, poduszki powietrzne kierowcy, pasażera oraz boczne, wspomaganie układu kierowniczego - to wszystko w wersji podstawowej. W standardzie Fiat i Lancia mają radio, a koło kierownicy i gałkę dźwigni zmiany biegów obszyte skórą. W Alfie trzeba za to dopłacić, a w standardzie jej kierownica jest drewniana. Tylko Lancia ma tapicerkę typu alcantara, w Fiacie i Alfie musimy się zadowolić pluszową.

Zdecydowanie wygrywa Fiat (3 punkty) - wyposażony w prawie wszystko to, co Lancia, droższa od niego o niemal 20 tys. zł. Lancii, mimo że jest najlepiej wyposażonym samochodem z całej trójki (np. w radio z systemem nagłośnienia firmy Bose), przyznaję 2 punkty, Alfie zaś - 1.

WNĘTRZE

Najmniej miejsca w środku ma Fiat, ciasnotę odczuwa się szczególnie na tylnej kanapie. "Tani" Fiat zdecydowanie jednak wygrywa pod względem wielkości przestrzeni bagażowej, 500 l do linii okien, po złożeniu tylnej kanapy - 1550 l. Na uwagę i pochwałę zasługuje dwuczęściowa tylna klapa. Pakując się na wakacje, najmniej namęczymy się właśnie w Fiacie. W Marei materiały użyte do wykończenia wnętrza wydają się dobrej jakości, ale deska wygląda, niestety, tak samo jak w Bravo/Brava.

Pod względem jakości materiałów zdecydowanie prowadzi Lybra, zachwyca w niej także perfekcyjnie wykończona pikowana tapicerka. Lancia niczym nie ustępuje swoim niemieckim konkurentom. Nic w niej nie skrzypi, troszkę denerwuje jedynie pomieszanie stylów na desce rozdzielczej. Tak jakby styliści nie mogli się zdecydować na jeden wariant: drewno, aluminium, chrom, skóra i technoplastik. W bagażniku Lancii zmieścimy 420 l bagażu do linii okien, po złożeniu tylnej kanapy, włożymy dodatkowe 880 l.

Alfa wykończona została materiałami wysokiej jakości, ma chyba najoryginalniej zaaranżowane wnętrze, ale denerwuje poskrzypywanie niektórych elementów. Sportowa Alfa zdecydowanie przegrywa, gdy porównamy ją z konkurentami pod względem przestrzeni bagażowej - 360 l do linii okien to nie za dużo, po złożeniu siedzeń - 1180 l.

Najlepsze fotele są w Sportwagonie, sprężyste, dobrze trzymają na boki, w Fiacie i Lancii siedzenia są zbyt płaskie i za miękkie.

Lancia zajmuje pierwsze miejsce i zdobywa 3 punkty, mimo że ma niezbyt udaną deskę rozdzielczą, a bagażnik nie tak funkcjonalny jak bagażnik Fiata, to jednak jest samochodem perfekcyjnie wykończonym. Fiat z 2 punktami plasuje się na drugiej pozycji, Alfa, choć z najładniejszą deską rozdzielczą, to za poskrzypujące plastiki i mały bagażnik dostaje tylko 1 punkt.

SILNIK

Wszystkie samochody wyposażono w silniki o pojemności 2 l. W Fiacie i Lancii są to 5-cylindrowe jednostki o mocy 154 KM (114 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 186 Nm przy 3750 obr./min. Mają one charakterystyczne, dosyć głośne brzmienie. W Fiacie to nawet nie przeszkadza, ale w Lancii denerwuje, szczególnie że jednostka ta nie może pochwalić się zbyt dużą elastycznością, a przy dynamicznej jeździe jest po prostu zbyt głośna jak na luksusowy samochód. W Lancii przydałby się cichy, mocny silnik V-6 o mocy 200 KM (148 kW). Do charakteru Fiata sensowniejsza wydaje się jednostka benzynowa o pojemności 1,8 l lub wysokoprężna JTD. Silnik Alfy to 4-cylindrowy motor z dwiema świecami zapłonowymi na cylinder (Twin Spark). Moc maksymalna 155 KM (115 kW). Maksymalny moment obrotowy 187 Nm silnik Alfy osiąga przy 3500 obr./min. Do Sportwagona jest to optymalny motor, niezbyt ciężki, elastyczny, mocny.

Wygrywa Alfa i zdobywa 3 punkty za idealne połączenie charakteru samochodu z osiągami silnika, Lancia i Fiat tylko po 1 punkcie, w obu mogłoby być lepiej.

JAZDA

Zdecydowanym faworytem jest Alfa Romeo, sportowe kombi to nadal jeden z najlepiej prowadzących się samochodów w klasie. Doskonale tłumi wstrząsy na nierównej nawierzchni, z precyzyjnym i bardzo bezpośrednim układem kierowniczym tworzy niepowtarzalne połączenie. Alfa to auto dla ludzi, którzy lubią jeździć, za to 3 punkty.

Jeszcze lepiej niż Alfa Romeo tłumi wstrząsy Lancia, duży skok zawieszenia sprawia, że nie usłyszymy żadnych stuków, włoskie auto robi to w dobrym niemieckim stylu, ale nie prowadzi się tak znakomicie jak Sportwagon. Sprężyste zawieszenie Lancii zdobywa 2 punkty, spodoba się osobom ceniącym komfort.

Fiat jest poprawny, nie można mu nic zarzucić, ale jego zawieszenie nie jest tak dojrzałe jak Lancii i Alfy - 1 punkt.

KOSZTY

Fiat jest najtańszy, żeby wyjechać z salonu kombi z obszernym bagażnikiem, trzeba zapłacić 73 200 zł. Druga jest Alfa, za doskonale prowadzące się auto zapłacimy 83 600 zł. Komfortowa i najlepiej wykończona Lancia kosztuje 94 500 zł.

Wszystkie trzy auta są bardzo podobnie wyposażone, Lancia troszkę góruje nad resztą, ale jest też najdroższym samochodem biorącym udział w porównaniu. Konfrontowane samochody swój pierwszy przegląd powinny przejść po 20 tys. km. Koszty wymiany oleju, filtrów oleju i powietrza wraz z robocizną kształtują się w granicach od 500 do 600 zł we wszystkich porównywanych autach. Niestety, żadnego z nich nie można nazwać oszczędnym. Jeżdżąc po mieście raczej trudno zużyć mniej niż 10 l/100 km. W trasie, spokojnie operując pedałem gazu, można uzyskać spalanie na poziomie 9 l/100 km. O ile w drogiej Lancii czy sportowej Alfie duży apetyt na paliwo jest do przyjęcia, aczkolwiek nie jest to plus, to Fiat jako auto najbardziej rodzinne powinien palić zdecydowanie mniej, pomimo to zdobywa 3 punkty w tej konkurencji, Alfa Romeo - 2, a najdroższa, paliwożerna Lancia - 1.

Tekst i zdjęcia: DANIEL RATOWSKI

Copyright © Agora SA