FORD FOCUS 1.8 TDCi

Silniki Diesla produkcji Forda pozostawały w tyle za konstrukcjami wiodących producentów samochodów. Dopiero w połowie bieżącego roku pojawi się w sprzedaży Focus TDCi - pierwszy Ford wyposażony w silnik Diesla z systemem wtryskowym common rail.

FORD FOCUS 1.8 TDCi

POBUDKA

Silniki Diesla produkcji Forda pozostawały w tyle za konstrukcjami wiodących producentów samochodów. Dopiero w połowie bieżącego roku pojawi się w sprzedaży Focus TDCi - pierwszy Ford wyposażony w silnik Diesla z systemem wtryskowym common rail.

Ford rzeczywiście nieco zaspał. Ale obudził się w porę i zareagował bardzo przytomnie. Zamiast wprowadzać do sprzedaży istniejące rozwiązania, skorzystał z doświadczeń Peugeota i wdrożył common rail drugiej generacji. Dzięki temu Focus będzie pierwszym samochodem produkowanym seryjnie, który wyposażono w tę technologię.

O dużym potencjale nowego silnika może świadczyć fakt, że jest oferowany także w najbardziej sportowej wersji Focusa - 3-drzwiowy Trend z utwardzonym zawieszeniem.

Nowa jednostka napędowa należy do rodziny silników Duratorq. Pierwszy motor Duratorq TDCi o pojemności 1753 cm3 wyposażono w system wtryskowy common rail firmy Delphi i turbosprężarkę Garrett o zmiennej geometrii i maksymalnym ciśnieniu doładowania 1,2 bara. Silnik osiąga moc maksymalną 115 KM (85 kW) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1850 obr./min. Co więcej, to kolejny turbodiesel Forda (po Duratorq DI stosowanym w Mondeo i Transicie) wyposażony w funkcję overtorque (zwiększa ona chwilowo maksymalny moment obrotowy aż do 280 Nm). Sprawia to, że jedyna jednostka napędowa Focusa o porównywalnych osiągach, dostępna w tej chwili, to motor benzynowy o pojemności 2 l. Zapewnia on minimalnie lepsze osiągi niż najnowszy turbodiesel, ale jednocześnie ma nieporównywalnie gorszą elastyczność i większe zużycie paliwa.

Kultura pracy nowego silnika jest bardzo wysoka. Motor działa cicho i bezwibracyjnie. Ford Focus TDCi osiąga 100 km/h w 10,8 s i prędkość maksymalną 193 km/h. Czas rozpędzania się na czwartym biegu od 50 do 100 km/h wynosi 9,5 s. I to wszystko przy średnim spalaniu rzędu 5,5 l/100 km. Dzięki stosunkowo niedużej pojemności silnika (1,8 l) masa samochodu i rozkład mas nie zmieniają się dramatycznie w porównaniu z wersją z jednostką benzynową. A to zapewnia podobne własności jezdne obu wersjom Focusa.

Ford nie wstydzi się swego nowego Diesla, dowodem może być fakt, że będzie to jedyny Focus z oznaczeniem wersji silnikowej na klapie bagażnika.

Tekst i zdjęcia: ŁUKASZ KIFER

Copyright © Agora SA