Hyundai Sonata 2.4 GLS Elegance

Nowy Hyundai ma szansę na zawojowanie polskiego rynku. Atutem aspirującej do wyższej klasy średniej Sonaty jest nie tylko niewygórowana cena - zamiast przeciętnego auta rodzinnego kupujemy dobrze wyposażoną limuzynę.
Pierwsza Sonata pojawiła się na rynku w 1985 roku. Obecnie Hyundai wprowadził do sprzedaży piątą już generację tego modelu. To atrakcyjna propozycja - nową Sonatę pozycjonuje się nawet o półkę wyżej (klasa E) niż poprzednią i rodzinny model Hyundai Elantra (klasa D). Podobnie robi Škoda z Superbem i Citroën z modelem C5, by za jeszcze przystępną cenę zaoferować klientom coś więcej niż standardowe niemieckie lub japońskie auto rodzinne segmentu D. Premierowy pokaz piątej Sonaty odbył się podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Paryżu. Wkrótce po tym nową Sonatę można było kupić w Korei, gdzie zebrała dużo pozytywnych opinii. Zwracano uwagę, że w porównaniu z poprzednim modelem samochód jest staranniej dopracowany i ma atrakcyjniejszą linię nadwozia. Poza tym Sonata nieco urosła - jest dłuższa o 5,5?cm (480 cm) i ma o 3?cm większy rozstaw osi (273?cm), co poprawiło komfort podróży.

W latach 1994-2002 dwie poprzednie generacje Sonaty były sprzedawane w polskich salonach, ale nie odniosły spodziewanego sukcesu. Nowa Sonata ma szansę to zmienić.

Styl. Elegancki i dynamiczny

W obecnym wcieleniu auto ma więcej wdzięku, elegancji i jest bardziej dynamiczne. Konstruktorzy Hyundaia pracowali podobno blisko cztery lata nad obecną Sonatą. Stworzyli całkowicie nowy samochód, choć to nadal klasyczny sedan. Wyprostowano zaokrąglone do tej pory linie karoserii. Zmieniono także przetłoczenia na masce silnika - teraz są jeszcze wyraźniejsze. Zwraca uwagę duża osłona wlotu powietrza z pojedynczą listwą. Szerokie klosze w kształcie rombu kryją światła mijania, drogowe i kierunkowskazy. Tylne lampy także wydłużono - przypominają te z Hondy Accord. Duży znaczek Hyundaia umieszczony na krawędzi bagażnika uniemożliwia jednak pomyłkę przy rozpoznawaniu marki.

Koszty i wyposażenie.Wszystko w standardzie

Mimo że odmiana Elegance to środkowa wersja wyposażenia Sonaty (spośród pięciu dostępnych), w standardzie sporo otrzymasz, m.in.: poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz kurtyny, ABS z EBD, ESP, czujnik cofania, klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby oraz przednie lampy przeciwmgielne. Nie zapomniano także o skórzanej tapicerce, podłokietniku na tylnej kanapie, radioodtwarzaczu CD/MP3, 17-calowych obręczach wykonanych z lekkich stopów i jeszcze kilku drobiazgach.

Trzeba przyznać - nowa Sonata imponuje wyposażeniem fabrycznym. Dopłacić można za lakier metaliczny (2000 zł). W tej wersji Hyundai kosztuje 99 900 zł - nie jest to wygórowana cena, jeśli pod uwagę weźmie się klasę i wyposażenie pojazdu. (69/80 pkt)

Jazda. Komfort przede wszystkim

Do napędu Sonaty na razie przewidziano dwa nowe silniki benzynowe - 2.4 i 3.3V6. Oba wytwarza firma Global Engine Alliance LLC, której udziałowcami są DaimlerChrysler, Mitsubishi i Hyundai. Testowałem odmianę z mniejszym silnikiem Theta z aluminiowym blokiem cylindrów i systemem zmiennych faz rozrządu. Ta 4-cylindrowa jednostka rozwijająca 161?KM mocy zaskakuje wysoką kulturą pracy. Na rozpędzenie do 100?km/h potrzebuje niecałych 9 s. Podczas pomiarów okazało się, że charakteryzuje się też dobrą elastycznością na IV i V biegu, a przy tym pracuje nadzwyczaj cicho i płynnie. Na pochwałę zasługuje także działająca precyzyjnie 5-stopniowa ręczna skrzynia biegów. Niby wystarczająca liczba przełożeń, ale podczas szybkiego podróżowania poza miastem czasem brakowało mi jednak szóstego biegu.

Kolejny atut koreańskiego samochodu to ekonomiczne spalanie. Mimo dużej pojemności i mocy silnik Hyundaia prezentuje zadziwiająco umiarkowany apetyt na benzynę, ale może mieć w tym swój udział także... zawieszenie auta. Sonata preferuje spokojny, dystyngowany styl jazdy, przy którym pojazd zużywa mało paliwa. Producentowi udało się zrealizować główne założenie - Sonata powinna być wygodną limuzyną. I taką jest. Nie mam zastrzeżeń do komfortu jazdy, ale auto traci punkty za niezbyt precyzyjny układ kierowniczy oraz miękko zestrojone zawieszenie. Nowy Hyundai znakomicie sobie radzi na ulicach obfitujących w nierówności, gorzej na szybkich trasach. Przy większych prędkościach i na drogach z koleinami samochód zaskakuje nieprzyjemnym bujaniem. Natomiast na szybkich łukach staje się nieco podsterowny. Na dodatek wspomaganie układu kierowniczego działa zbyt lekko i korekty toru jazdy przynoszą efekt dopiero po jakimś czasie. Podczas pokonywania zakrętów nie ma jednak mowy o utracie panowania nad pojazdem.

Na drugą połowę roku producent zapowiada wprowadzenie systemu aktywnej kontroli geometrii zawieszenia (AGCS), choć za tę innowację trzeba będzie sporo dopłacić. (54/100 pkt)

Funkcjonalność i jakość. Na poziomie

Wsiadając do Sonaty, nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że zajmuję miejsce w aucie klasy wyższej niż rodzinna średnia - masywne przednie fotele z pełną regulacją oparcia i siedziska gwarantują komfortową podróż. Na pasażerów z tyłu czeka wygodna kanapa - dwie osoby nie będą narzekały, nawet spędzając wiele godzin w drodze. Po złożeniu szerokiego podłokietnika zyskamy jeszcze jedno miejsce - nieco już węższe. Ustawny bagażnik ma sporą pojemność, a dzięki odpowiedniej szerokości jego otworu bez wysiłku załadujesz nawet większe walizy.

Tablica przyrządów Hyundaia jest elegancka i uporządkowana. Przyciski i pokrętła znajdziesz na konsoli środkowej i w drzwiach - czytelne i w zasięgu kierowcy. Plastiki wykorzystane do wykończenia wnętrza nigdy nie były mocną stroną koreańskich aut. Dwukolorowa deska rozdzielcza wygląda bardzo efektownie, ale jaśniejsze tworzywo ma gorszą jakość, jakby pochodziło z modelu o dwie klasy niższego. (43/60 pkt)

Bezpioeczeństwo. Skuteczne hamulce

Organizacja EuroNCAP nie przeprowadziła jeszcze testów zderzeniowych nowej Sonaty. Producent zapewnia jednak, że auto skutecznie chroni kierowcę i pasażerów dzięki dodatkowym elementom wzmacniającym zamontowanym w przedniej części nadwozia oraz w drzwiach.

Duże wrażenie robi wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego. Standard w wersji Elegance to m.in. ABS z EBD, ESP, sześć poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich pięciu siedzeniach oraz aktywne zagłówki na przednich fotelach.

Plusem Sonaty okazał się układ hamulcowy. Podczas pomiarów testowych to ciężkie, ważące 1,5 tony auto potrzebowało tylko 39?m, aby zatrzymać się z prędkości 100?km/h. To jeden z lepszych wyników w tej klasie. (54/60 pkt)

Ocena końcowa. Mocne atuty

Konkurencja w tym segmencie jest dość silna i wchodząca właśnie na nasz rynek Sonata będzie musiała stawić czoło m.in. Škodzie Superb, Chevroletowi Evandzie i Citroënowi C5. Zważywszy na elegancką stylizację nadwozia, komfort, bogate wyposażenie i niezły silnik, nowy Hyundai nie jest w tym pojedynku bez szans. Dodatkowym atutem powinna być także niewygórowana w tej klasie cena. Sytuacja na rynku sprawia, że gwałtownie wzrosły wymagania w stosunku do aut klasy średniej. Wygląda na to, że Koreańczycy są na to dobrze przygotowani.

WYNIK TESTU

koszty i wyposażenie (69/80 pkt)
jazda (54/100 pkt)
funkcjonalność i jakość (43/60 pkt)
bezpieczeństwo (54/60 pkt)
werdykt (220/300 pkt)
Cena wersji testowanej 99 900 zł

plusy / minusy

+ przestronne i eleganckie wnętrze

+ dobry silnik

+ bogate wyposażenie

- zbyt miękko zestrojone zawieszenie

- przeciętna jakość niektórych tworzyw we wnętrzu

DANE TECHNICZNE

Hyundai Sonata 2.4

segment rynku: klasa E
nadwozie: sedan, 4 -drzwiowe
silnik: benzynowy 2359 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy
moc maks.: 161?KM (118 kW) przy 5800 obr/min
maks. moment obrotowy: 219 Nm przy 4250 obr/min
przyspieszenie 0-100?km/h: 8,9 s
prędkość maksymalna: 212?km/h
skrzynia biegów: ręczna, 5-biegowa
napęd: na koła przednie
zawieszenie: przód - podwójne wahacze poprzeczne, tył - wielowahaczowe
hamulce: tarczowe, przód - wentylowane
ogumienie: 225/50 R 17
nadwozie (dł./szer./wys.): 4800/1832/1475?mm
rozstaw osi: 2730?mm
masa własna: 1524?kg
ładowność: 506?kg
pojemność bagażnika: 462?l
pojemność zbiornika paliwa: 70?l
zużycie paliwa (w mieście/na trasie/średnie): 11,8/6,5/8,5?l/100?km
Osiagi (przy 12°C na suchej nawierzchni)

przyspieszenie (s)0-80 km/h:6,7
.0-100 km/h: 9,2
.0-120 km/h:12,6
.0-400 m:17,1
elastyczność (s)60-100 km/h (IV) 10,2
.80-100 km/h (IV) 5,1
.80-120 km/h (V)13,7
.100-120 km/h (V) 7,6
roga hamowania (m) 100-0 km/h 39
zużyci paliwa (l/100 km)średnie9,4
Ceny

Wyposażenie

Cena wersji testowanej Hyundai Sonata 2.4 GLS Elegance99 900 zł
Standard:

  • poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne
  • ABS z EBD, ESP
  • czujnik cofania
  • klimatyzacja automatyczna
  • elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka
  • przednie lampy przeciwmgielne
  • komputer pokładowy

    Dopłacisz

    lakier metaliczny 2000 zł
    KOSZTY

    Gwarancja

    na pojazd3 lataograniczenie przebiegu - brak
    na perforację6 lat
    na lakier 3 lata
    Eksploatacja

    pierwszy przegląd (po 15 tys. km)450 zł
    koszt pełnego baku* 277 zł
    koszt rocznej eksploatacji (15 tys./30 tys. km)

    paliwo*5612/11 224 zł
    przegląd 450/450 zł
    razem 6062/11 674 zł
    Ubezpieczenie pakiet OC/AC/NW

    oferowane u dilerów Hyundaia6,3% PZU
    Kredyt

    oferowany u dilerów Hyundaia9,5% PTF* benzyna bezołowiowa 3,98 zł/l, Orlen, 01.05.2005Zmierzone i policzone przez
  • Więcej o: