Mitsubishi Colt CZT

To historia Colta, który musiał stać się mały, by być duży
A było to tak. Jeszcze kilka lat temu w dalekiej, położonej na wyspach Japonii niewielcy ludzie o czarnych włosach i skośnych oczach pracowali w fabryce. Produkowali samochody z trzema diamentami na masce. Wśród niech był mały Colt, którego pochopnie zapisano do klasy C. Pochopnie, bo wśród rówieśników nie wyróżniał się ani wielkością, ani wyglądem, a w gronie dorastających postura ma znaczenie. Groźne imię nie wystarczyło. Nie miał warunków, by rywalizować z najlepszymi, a oni nie próżnowali i rośli w oczach. Coraz mniej osób zwracało na Colta uwagę. Już niewiele brakowało, by wpadł w depresję. Wtedy to szefowie Mitsubishi znaleźli rozwiązanie. Kilka miesięcy temu przepisali go do niższej klasy - B. Nie trzeba było długo czekać, by Colt odzyskał siłę. Teraz czuje się ważny nie tylko wśród swoich japońskich rówieśników. Zadziera nawet z kolegami z Europy i często wychodzi z rywalizacji z tarczą. Jest mu łatwiej, chyba dlatego, że dobrze zna europejskie obyczaje. Został stworzony w Niemczech (Trebor), a urodził się w Holandii (Born). W ten oto sposób Mitsubishi po raz pierwszy w historii ma swojego przedstawiciela w klasie samochodów miejskich.

Kilka miesięcy po prezentacji wersji 5-drzwiowej przyszła pora na 3-drzwiową odmianę (Colt CZ3) oraz usportowioną - CZT, która również ma troje drzwi. Wersja 3-drzwiowa jest krótsza o 6 cm, niższa o 3 cm i ma o 2 cm obniżony środek ciężkości, ale rozstaw osi pozostał bez zmian.

Nowy Colt wyglądem dystansuje się od poprzednika. Ma jednak coś, co nie pozwala mu odciąć się od korzeni. Za kierownicą wersji CZT trudno oprzeć się wrażeniu, że prowadzisz auto większe niż wskazywałyby jego wymiary. To zasługa dojrzałego układu jezdnego i rozstawu osi (250 cm). Mimo zastosowania z tyłu belki skrętnej Colt pokonuje zakręty bardzo pewnie. Rozpędzasz auto na drodze najeżonej zakrętami. Dopadasz wiraż, hamujesz, wchodzisz w łuk z wciśniętym pedałem przyspieszenia - japoński maluch popisuje się neutralnością. Zakręt się zacieśnia? Zdejmujesz nogę z gazu. Auto staje się nadsterowne i pomaga ci wyjść cało na prostą. Szybka jazda sprawia przyjemność mimo napędu na przednie koła. Wychodzi doświadczenie Mitsubishi w produkowaniu usportowionych modeli. Ale zaraz, nie czuć ingerencji ESP... Czyżby? Nie. Szybkie dojście do kolejnego zakrętu i próba zarzucenia tyłem kończy się zapaleniem żółtej kontrolki. ESP (tutaj M.A.S.C. - Mitsubishi Active Stability Control) jest i działa, jak powinno. Podczas szybkiej jazdy wystarczy nie popełniać ewidentnych błędów, by nie dowiedzieć się o jego istnieniu. Szkoda, że nie daje się wyłączyć. Jak zwykle inżynierowie tłumaczą to względami bezpieczeństwa. W przeciwieństwie do

nabywców Lancerow Evo najwyraźniej nie mają zbytniego zaufania do młodych właścicieli CZT, bo do nich skierowane jest to auto. Na szczęście M.A.S.C. jest tak dobry, że w większości przypadków nie będzie przeszkadzał w szybkiej jeździe po asfalcie. Można nawet hamować lewą nogą, ale jazda krętą drogą może się skończyć świecącymi się na czerwono tarczami hamulcowymi. Zaniepokoją się tym chyba tylko nocni przechodnie, bo kierowca nie zwróci uwagi na takie efekty specjalne. Układ jest odporny na fading. W rozgrzewaniu tarcz hamulcowych wyraźnie pomaga mocny, 150-konny silnik. Powietrze do cylindrów pompuje nieduża sprężarka, dlatego turbodziura nie jest dokuczliwa. Niewielka masa (960 kg) umożliwia osiągnięcie setki już po 8 s. Wskazówka prędkościomierza może wspiąć się, a raczej opaść na liczbę 210 km/h.

CZT to uliczny chuligan. Od słabszych wersji odróżniają go zderzaki, 16-calowe obręcze, chromowana końcówka wydechu i spoiler na klapie bagażnika. Wnętrze zdobią białe tarcze zegarów, mocniej wyprofilowane fotele, aluminiowe pedały oraz kierownica obszyta skórą z czerwoną stebnówką. Są atrybuty sportu, ale jest i spora przestrzeń. Mimo że dach wersji 3-drzwiowej poprowadzony jest niżej, nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na ilość miejsca nad głową. Z tyłu też jest stosunkowo wygodnie. Kanapa da się składać i przesuwać, a duże drzwi i odsuwane przednie fotele ułatwiają zajmowanie miejsc. Brakuje regulacji osiowej kierownicy, drażni jakość wszechobecnych tworzyw sztucznych. To zresztą niejedyne oznaki oszczędności. Dla zmniejszenia zużycia paliwa zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Dopracowano oprogramowanie, które decyduje o zmianie siły wspomagania (zależnie od prędkości). Jak przystało na auto o sportowych aspiracjach, do kręcenia trzeba się przyłożyć. Dzięki temu łatwo wyczuć, kiedy przednie koła zaczynają się ślizgać. Gorzej jest z wydajnością elektrycznego silniczka. Szybki slalom okazał się ponad jego siły.

Wrażenia dźwiękowe wywołują ambiwalentne uczucia. Colt brzmi dojrzale. Szkoda, że rasowy dźwięk silnika zagłuszany jest przez hałas toczących się opon i powietrza opływającego karoserię. Wyciszenie mogłoby być lepsze. Colt nie należy do najmocniejszych przedstawicieli klasy B. Jego konkurentami nie są Seat Ibiza Cupra ani Peugeot 206 RC, ale Ibiza FR i 206 S16.

Mitsubishi może być jednak dumne ze swojego pierwszego miejskiego autka. Może z powodzeniem konkurować z markami, które mają o wiele większe doświadczenie w tej materii. Mały władca diamentów zdobędzie najprawdopodobniej uznanie wielu młodych kierowców. Pytanie, jak głęboko zajrzy do ich kieszeni. Wiadomo, że nie będzie to najtańszy z mocnych maluchów. Dopiero na wiosnę poznamy ceny 3-drzwiowej wersji Colta. Mimo że CZT to nie EVO, nie kryje, że lubi walczyć o miejsce na podium.

GAZ

- niewielka masa

- odporne ma przegrzanie hamulce

- obszerne wnętrze

- dynamiczny silnik bez turbodziury

- pewne zachowanie na zakrętach

- dojrzały i groźny dźwięk silnika

HAMULEC

- niskiej jakości materiały

- brak regulacji osiowej kierownicy

- słabe wyciszenie wnętrza

- słupek A wyraźnie ogranicza widoczność na krętych drogach

- układ wspomagania kierownicy ma małą wydajność

Kompendium

Mitsubishi Colt CZT

Silnik benzynowy R4 / 1468 ccm,
Skrzynia ręczna/5 biegów
Moc 150 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 210 Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maks. 210 km/h
Przysp. 0-100 km/h 8 s
Zużycie paliwa 6,8 l/100 km
Napęd na koła przednie
Nadwozie 382/169,5/152 cm (dł./szer./wys.)
Rozstaw osi 250 cm
Poj. zbiornika paliwa 47 litrów
Masa/ładowność 1055/470 kg
Stosunek moc/masa 142 KM/tonę
Colt CZ3

1.1

Silnik R3, 1124 ccm
Moc 75 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 100 Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maks. 165 km/h
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s
Zużycie paliwa 5,5 l/100 km
1.3

Silnik R4 1332 ccm
Moc 95 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 125 Nm przy 4000 obr/min
Prędkość maks. 180 km/h
Przysp. 0-100 km/h 11 s
Zużycie paliwa 6 l/100 km
1.5

Silnik R4 1499 ccm
Moc 109 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 145 Nm przy 4000 obr/min
Prędkość maks. 185 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,8 s
Zużycie paliwa 6,1 l/100 km
1,5 d (słabszy)

Silnik R3 1493 ccm
Moc 68 KM przy 4000 obr/min
Moment obrotowy 160 Nm przy 1600 obr/min
Prędkość maks. 160 km/h
Przysp. 0-100 km/h 14,4 s
Zużycie paliwa 4,6 l/100 km
1.5 (mocniejszy)

Silnik R3 1493 ccm
Moc 95 KM przy 4000 obr/min
Moment obrotowy 210 Nm przy 1800 obr/min
Prędkość maks. 180 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa 4,8 l/100 km
Więcej o: