Nissan Tiida

Nissan zaprezentował nowy kompaktowy hatchback Tiida (w używanym na Okinawie dialekcie oznacza ?słońce?). Samochód ma oferować przestronność wnętrza limuzyny.

Zgodnie ze zwyczajem japońskich producentów nowy model najpierw zostaje wprowadzony na rodzimy rynek, by - najwcześniej po kilku miesiącach i zazwyczaj pod inną nazwą - trafić na eksport, w tym do Europy. W wypadku Tiidy można przypuszczać, że zastąpi Almerę. Wymiary nadwozia i parametry silników sytuują to auto w segmencie C, a bryła karoserii przypomina nieco Megane II wytwarzane przez strategicznego partnera Nissana - Renault. Początkowo samochód będzie dostępny jako 5-drzwiowy hatchback, a dopiero później pojawi się 4-drzwiowy se-dan z wyodrębnionym przedziałem

bagażowym.

Kabinę wykończono wysokiej klasy tworzywami sztucznymi i materiałami tapicerskimi. W Japonii auto może być wyposażone w aktywne zagłówki i dwie czołowe poduszki powietrzne oraz w nowej generacji system nawigacyjny Carwings. Współczynnik czołowego oporu powietrza Cx wynosi 0,29.

Podstawowe źródło napędu Tiidy to nowy zbudowany z lekkich stopów 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l. W przyszłym roku dołączy do niego jednostka 1.8. Moment obrotowy może być przekazywany na przednie lub na cztery koła. Do wyboru są przekładnie: automatyczna, 4-zakresowa lub bezstopniowa typu CVT; na razie nie przewidziano skrzyni ręcznej. Japończycy - podobnie jak Amerykanie - nie są zwolennikami ręcznej zmiany biegów.

Konstrukcja zawieszenia nie odbiega od rozwiązań stosowanych przez konkurencję - z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna.

Ceny Tiidy w Japonii zaczynają się od niecałych 1,5 mln jenów, co odpowiada ok. 46 tys. zł. Nissan zamierza sprzedawać tam 5 tys. egzemplarzy miesięcznie.

Tylne siedzenia przesuwają się wzdłużnie w zakresie 24 cm, powiększając pojemność bagażnika z 289 do 463 l

Nissan Tiida trafi najpierw na rynek japoński, gdzie obowiązuje ruch lewostronny

Copyright © Agora SA