Nissan Patrol 3.0 DiT

Japońskie auto przeszło face lifting. Czy zmiany z zewnątrz, staranniejsze wykończenie wnętrza i mocniejszy silnik wystarczą, aby podtrzymać zainteresowanie legendarnym Patrolem?

Rasowa terenówka Nissana - Patrol - to nie tylko wzór dla innych aut tego segmentu, ale wręcz klasyk wśród pojazdów z napędem 4x4. Pierwsze egzemplarze modelu pojawiły się ponad pół wieku temu. Obecnie produkowana wersja jest na rynku od 1999 roku. Pierwszą modernizację przeszła trzy lata temu, a drugą - całkiem niedawno. Odświeżoną odmianę zaprezentowano przed tegorocznym salonem samochodowym w Paryżu.

Zrezygnowano z oznaczenia GR w nazwie. Zmieniono kształt przednich reflektorów i grilla, a także progów i bocznych osłon karoserii. W środku ani śladu wcześniejszego topornego stylu. Zastosowano lepszej jakości materiały i starannie dopasowano poszczególne elementy.

Wprawdzie silnik pozostał ten sam - turbodiesel 3.0 - ale dodano mu za to mocy (ze 158 do 160 KM). Podniesiono także moment obrotowy ze 354 do 380 Nm przy 2000 obr/min, co w terenie daje znakomite rezultaty, choć na asfalcie 2,5-tonowe auto zachowuje się ospale. W ofercie jest jeszcze mocniejsza benzynowa jednostka 4.8 (245 KM), ale przeznaczono ją na inne rynki.

Niczego natomiast nie zmieniano w sprawdzonej konstrukcji Patrola opartej na ramie nośnej. Z przodu i z tyłu sztywne mosty napędowe z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Napęd przekazywany na tylne koła przełączysz za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej na 4x4, przekładnia redukcyjna może pracować w trybie high i low, a w razie potrzeby jednym przyciskiem odłączysz także stabilizator tylnej osi.

Odnowionego Patrola egzaminowałem w trudno dostępnych terenach Sycylii. Nie straszne mu nawet 48-stopniowe przechyły boczne i 70-centymetrowej głębokości przeszkody wodne. Spory zapas momentu obrotowego bez problemu pozwalał na pokonanie stromych podjazdów. W przemierzaniu wertepów skutecznie pomagały 17-calowe koła (w poprzednim modelu - 16-calowe) oraz odporne na uszkodzenia opony.

Patrol dostępny będzie w Polsce tylko z 5-drzwiowym nadwoziem. Zabraknie najuboższej odmiany wyposażenia Comfort. Za Patrola w wersji Luxury trzeba zapłacić 208 000 zł, natomiast za wariant Elegance - 225 000 zł. Trzeci rząd siedzeń to wydatek 5 tys. zł, a 4-stopniowa automatyczna skrzynia biegów - 8 tys. zł.

Opinia auto+

Nissan Patrol to jedno z najpotężniejszych aut terenowych. Solidna konstrukcja, niezły silnik i znakomite właściwości jezdne - idealna propozycja dla miłośników off-roadu w najbardziej ekstremalnej odmianie

Dane techniczne

segment rynku: samochód terenowy

nadwozie: terenowe, 5-drzwiowe

silnik: wysokoprężny 2953 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, turbodoładowany

moc maks.: 160 KM (118 kW) przy 3600 obr/min

maks. moment obrotowy: 380 Nm przy 2000 obr/min

przyspieszenie 0-100 km/h: 15,2 s

prędkość maksymalna: 160 km/h

wymiary (dł./szer./wys.): 5145/1940/1855 mm

rozstaw osi: 2970 mm

skrzynia biegów: ręczna, 5-biegowa

napęd: na koła tylne, dołączany 4x4

zużycie paliwa (miasto/na trasie/średnie): 14,3/ 8,8/ 10,8 l/100 km

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.