Mały Citroën zachwyca linią nadwozia i dużymi drzwiami ułatwiającymi wsiadanie i wysiadanie, a także oryginalną stylizacją przestronnego wnętrza. Duże przeszklone powierzchnie w połączeniu z wysoko umieszczonymi fotelami dają kierowcy pole widzenia niczym w minivanie. Szkoda tylko,
że płaskie siedziska kiepsko trzymają na boki.
Testowaliśmy wersję napędzaną 90-konnym silnikiem benzynowym współpracującym ze zautomatyzowaną przekładnią Sensodrive z możliwością ręcznej zmiany biegów za pomocą klasycznej dźwigni lub listków umieszczonych przy kierownicy. Wydawało się, że jednostka jest wystarczająco mocna, ale auto z tą skrzynią biegów nie wypadło najlepiej w naszym miniteście.
Gdy ruszysz z miejsca, nie odczujesz braku dynamiki. Ale już wyprzedzanie kilku ciężarówek może kosztować cię trochę nerwów - zmiana przełożeń odbywa się z pewnym opóźnieniem. Sytuacja nieznacznie poprawi się po wybraniu trybu "sterowanie ręczne" - proces przebiega wówczas nieco szybciej, choć nadal przełączeniu biegu na wyższy towarzyszy pewna zwłoka i niewielkie, ale odczuwalne szarpnięcie. Chwilowe zużycie paliwa rośnie gwałtownie i utrzymanie spalania na poziomie 6 l jest raczej niemożliwe. Podczas testu samochód potrzebował średnio 7,3 l paliwa na 100 km.
Komfortowe zawieszenie C3 (przód - kolumny MacPhersona, tył - wahacze wleczone i sprężyny śrubowe) nieźle sobie radzi na nierównościach, choć podczas pokonywania poprzecznych wybojów jest zbyt głośne. Niestety, na zakrętach nadwozie ma tendencje do przechyłów bocznych.
W seryjnym wyposażeniu Citroën oferuje, m.in. cztery poduszki powietrzne i elektrycznie sterowane przednie szyby. Dopłaty wymagają ABS - 2200 zł, ESP - 2600 zł.
Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa solidna konstrukcja nadwozia - model otrzymał aż cztery gwiazdki w teście zderzeniowym EuroNCAP.
C3 ze zautomatyzowaną przekładnią Sensodrive to udany samochód, jednak większą frajdę sprawi tylko zwolennikom wygodnej i spokojnej jazdy w mieście.
jazda (68/100 pkt)
+ oryginalna stylizacja
+ obszerne wnętrze
- przeciętna dynamika
- wysoki próg i nierówna podłoga bagażnika
Cena wersji testowanej Citroën C3 1.4i 16V SX Sensodrive - 51 300 zł