Suzuki Grand Vitara XL-7 2.5 V6

Grand Vitara XL-7 to maksymalny rozmiar terenowego Suzuki, ciekawe połączenie zalet minivana i samochodu terenowego.

Rozstaw osi XL-7 jest większy aż o 60 cm niż w najmniejszej 3-drzwiowej wersji Grand Vitary i o 32 cm w porównaniu ze zwykłą 5-drzwiową odmianą. Konsekwencje tego są dwojakie: pokaźna masa własna (prawie 1700 kg) i gorsze możliwości pokonywania przeszkód terenowych. Nie ma więc co marzyć o szaleństwach na bezdrożach, choć w kabinie znajdziesz drążek ręcznego włączania napędu na wszystkie koła oraz dźwignię reduktora.

Grand Vitara XL-7 wydaje się skonstruowana według zasady: samochód ma jechać, a nie zatrzymywać się. W dobrych warunkach (sucho, niezła nawierzchnia) ze 100 km/h auto wyhamuje dopiero po 47 m. Niestety, jedynie z przodu przewidziano tarcze - na tylnej osi hamują tylko bębny. Z 2,5-litrową widlastą "szóstką" 183 KM Suzuki jeździ za to nie gorzej niż większość kompaktów. Jednostkę napędową jakby wyjęto z limuzyny wyższej klasy - pracuje równo, bez drgań, płynnie i cicho (przynajmniej do ok. 3,5 tys. obr/min). Wskazówka obrotomierza błyskawicznie, jednostajnym ruchem przesuwa się w prawo i to aż do wartości 6,5 tys. obr/min. Skrzynia biegów działa z oporem mniejszym niż zwykle w dużych SUV-ach, ale precyzją prowadzenia drążka nie dorównuje przekładniom z aut osobowych. Zużycie paliwa w teście wahało się od 11,6 do 13,6 l/100 km - to dużo.

Kierowanie tym sporym samochodem nie jest uciążliwe. Zwrotność - jak na tę wielkość - do przyjęcia. W mieście pojazd budzi respekt u innych kierowców, a pokonanie krawężnika czy progu zwalniającego nie stanowi najmniejszej trudności. Grand Vitarę, przynajmniej przy spokojnej jeździe, niełatwo wytrącić z równowagi na łuku. Jeśli jednak zdarzy ci się zbyt szybko wjechać w zakręt, przygotuj się na wyraźną w pierwszej chwili podsterowność (wynoszenie przodu na zewnątrz). Potem pojawia się zaskakująca nadsterowność ("uciekanie" tyłu) wymagająca gwałtownej kontry.

Za kierownicą siedzi się dość wygodnie mimo braku jej wzdłużnej regulacji i niepełnego zakresu zmiany kąta pochylenia oparcia fotela. Obszerne wnętrze może zmieścić do siedmiu osób (wówczas zabierzesz tylko 187 l bagażu). Podczas podróżowania we dwójkę pojemność bagażnika sięga 2065 l. Przesuwana tylna kanapa pomaga w zagospodarowaniu przestrzeni użytecznej. W drugim rzędzie siedzeń jest bardzo wygodnie nawet po przesunięciu go do przodu. Przydatne są trzy gniazdka elektryczne w kabinie i bagażniku. Styl mocno "plastikowego" wnętrza nie zachwyca, ale przy cenie znacznie niższej niż innych podobnie wyposażonych terenowych aut tej wielkości trudno oczekiwać drewna na panelach wykończeniowych.

Wynik minitestu

jazda (70/100 pkt)

plusy/minusy

+ dynamiczny silnik

+ obszerne wnętrze

- słabe hamulce

- wysokie zużycie paliwa

Cena wersji testowanej Suzuki Grand Vitara XL-7 2.5 V6 - 116 100 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA