Testowane auto to obecnie jedyne kombi w rodzinie Octavii. I tak pozostanie jeszcze przez pewien czas, bo nowy model będzie na razie oferowany tylko jako hatchback. Octavia I to nadal atrakcyjny samochód - szczególnie w odmianie 4x4. Ma pojemny bagażnik i przestronne wnętrze - ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu w kombi jest zwłaszcza nad głowami trochę większa niż w hatchbacku). Auto oferuje również dobre właściwości jezdne mimo nieco wyższego nadwozia.
Odmianę 4x4 prowadzi się pewnie w każdych warunkach. Samochód płynnie pokonuje nierówności, a pasażerów nie nękają nieprzyjemne odgłosy. W środku panują cisza i komfort. Zwiększony prześwit znacznie poprawia warunki jazdy na drogach o dziurawej nawierzchni, gruntowych, a także w lekkim terenie. Napęd jest przekazywany stale na obie osie za pośrednictwem sprzęgła typu Haldex, które rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w zmiennej proporcji, co pozwala na bliskie pełnemu wykorzystanie przyczepności.
Mocna jednostka 1.9 TDI zasilana pompowtryskiwaczami nawet przy dynamicznej jeździe potrzebuje średnio 6,8 l paliwa na pokonanie 100 km. To bardzo dobry wynik. Silnik współpracuje z precyzyjnie funkcjonującą przekładnią manualną, dzięki której przełączanie biegów nie sprawia żadnego kłopotu. Zastosowanie szóstego przełożenia obniżyło znacznie poziom hałasu i umożliwiło lepsze wykorzystanie możliwości turbodiesla. Cały zespół napędowy chlubi się napisem made in Volkswagen.
Zgodnie z powszechnymi zwyczajami egzemplarze końcowych serii są dobrze wyposażone. W wypadku Octavii I Combi 4x4 relacja ceny samochodu do poziomu oferowanego wyposażenia wpływającego na komfort i bezpieczeństwo jazdy wydaje się korzystna. Znajdziesz tu m. in. automatyczną klimatyzację Climatronic, elektrycznie sterowane szyby, cztery poduszki powietrzne, komputer pokładowy i system przeciwblokujący ABS.
Komfortowe fotele mają możliwość ustawienia wysokości siedziska, a kolumna kierownicy regulację w dwóch płaszczyznach. Dzięki temu każdy użytkownik Octavii Elegance dobierze odpowiednią dla siebie pozycję. W ekstremalnych warunkach, np. na śniegu bądź szutrze, przydatny okazuje się system kontroli toru jazdy ESP - dostępny za dopłatą 3000 zł.
Octavia Combi pierwszej generacji z napędem na cztery koła i dynamicznym turbodieslem wciąż może zagrozić niejednemu rywalowi z segmentu C, a nawet aspiruje do klasy średniej.
jazda (76/100 pkt)
+ oszczędny i elastyczny silnik
+ napęd na cztery koła
+ atrakcyjna cena
- za mało miejsca dla pasażerów z tyłu
- przestarzała stylizacja
Cena wersji testowanej Škoda Octavia I Combi 1.9 TDI 4x4 Elegance - 86 560 zł